Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vem bestämmer?

Anonym (Svar på tal) skrev 2021-01-21 15:31:55 följande:

Dottern ÄR den närmaste anhöriga. De är släkt. Jag tycker att hennes behov går först.

Rent juridiskt så är det änkan som bestämmer (eftersom de var gifta). Även om jag anser att ts absolut ska följa med sin dotter.
  • sextiotalist
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-01-21 15:59:45 följande:
    I så fall är änkan välkommen att ringa polis till platsen eller göra en anmälan i efterhand. Det är ju inte alla vuxna som klarar av att bete sig normalt på en begravning och bita ihop en timme så att de som vill sörja en avliden kan göra det på sitt sätt. Det finns ju de som alltid sätter sina egna känslor först. Som någon påpekade så behöver ju inte ts ha med änkan att göra någonsin mer i framtiden :)
    Tycker jag också. För mig är det självklart att dottern ska ha sin mamma med sig vid detta tillfälle och håller med dig, låt änkan göra bort sig om hon inte är vuxen att hantera detta
  • sextiotalist
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-01-21 16:10:08 följande:
    Jag förstår så klart att hon inte vill se sin mans ex där, men det är inte vilket ex som helst utan dotterns mamma och då tycker jag man måste se till den mänskliga faktorn och inte bara sig själv. Hoppas att ts går för att stötta sin dotter.
    Hade det varit ex, nära i tiden, med en infekterad relation, då hade jag förstått detta. Men nu är det inte så. Det har gått lång tid mellan, ts har lämnat denna tidigare relation även mentalt. Det enda är att denna kvinna inte kan hantera sin mans tidigare liv. Men det måste hon släppa. 
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 02:02:26 följande:

Jag håller inte med. Den döde vet inte om det längre. Begravningen är för de anhörigas skull, och först och främst för den närmast anhörigas skull.Men det resonemanget, skulle ingen vilja gifta sig med någon som har barn sedan förr. Om den förra frun/maken ändå alltid kommer att vara viktigare, för att de har barn ihop. Eller så måste man själv skynda sig att föda ett barn åt karln, så att man ska komma på samma nivå som gamla frun? Nä. men jag vet att det FINNS exfruar som resonerar precis så, och just därför kan det vara känsligt för den nya frun, om exfrun även på begravningen ska komma och ta plats. 

Änkan ARRANGERAR ju begravningen. Det är hennes uppdrag och ansvar. Hon kan knappast stanna hemma. 

Håller inte med. Jag lever ändå med en man med tidigare barn.

I min värld är det självklart att dottern får ha med sig sin mamma som stöd. Uppenbarligen delar barnen till änkan den uppfattningen också.
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 10:52:50 följande:

Det kan ju även vara sådana saker, som att svärföräldrarna på olika sätt alltid har visat, att de ser den tidigare svärdottern som sin riktiga svärdotter. D.v.s. att en massa människor i kyrksalen är medvetna om konflikten. Svårt att gå in i en stillhet då, koncentrera sig på vad prästen säger och ta farväl av den döde.

Skulle du även tränga dig in på mottagningen efteråt? Även om den hölls i änkans hem? I så fall kan hon ringa på polisen. Kyrkorummet är officiellt öppet för alla, men gammal god sed säger ändå att man inte går på privata förrättningar i kyrkan - som bröllop, dop, konfirmering och begravning - om man inte är bjuden.

USCH så ni resonerar! Om jag skulle hamna i denna situation (som änkan), så skulle jag låta göra en direktkremering (alltså utan ceremoni innan), och sedan hålla en privat ceremoni med urnan närvarande i mitt hem. Det finns även kristna pastorer och präster som - mot ersättning - ställer upp på att utföra sådana ceremonier i privata hem. Faktiskt även utan dottern i detta fallet, om jag skulle vara orolig för att hon skulle skvallra för modern om när ceremonin ska hållas - och denna kanske skulle komma dit och bråka. Sedan skulle jag sätta in en dödsannons och skriva "begravningen har ägt rum i stillhet". 

Så du hade med gott samvete hindrat en mans dotter att säga farväl till sin pappa.

Faktum är, enligt ts, finns det inga konflikter. Hade det funnits, så hade nog änkans barn resonerat annorlunda.

Vi som resonerar, är vi flera som lever med en man som har barn sedan tidigare och skulle ha full respekt om barnen ville ha med sig sin mamma och även om mamman själv velat ta farväl.

Dvs vi kommer troligen ställas inför den situationen.

När min pappa begravdes så var min farmor och faster välkomna, trots att betett sig oerhört illa, både mot oss syskon och mamma.

När sambons faster begravdes var även svärmor med. Trots att de inte haft kontakt på flera år och svärmor och svärfar kommer inte överens
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 11:59:10 följande:

Ja, men du har ju ALLTID en uppsättning exempel från din egen släkt och vänkrets, som bevisar din tes. Oavsett vad frågan gäller. Man kan inte argumentera så. Du som har vetenskaplig skolning också, borde ju veta det. 

Du verkar vara rätt ensam om din inställning. Jag är rätt säker på att vi är flera med mina erfarenheter
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 12:08:06 följande:

En annan möjlighet, är att dela upp det. Man kremerar ju oftast döda idag, så det går att ha en begravningsceremoni med kistan i kyrkan, och sedan en eller ett par månader senare en gravsättningsceremoni, då man sätter ner urnan i graven. 

Jag vet dom som har gjort så, när det har handlat om en officiell eller högt uppsatt person, där det av nödvändighet har varit en stor begravning, med många gäster från politiken, industrin, näringslivet o.s.v.. Då har familjen fått stå tillbaka vid begravningen (även om de såklart officiellt hade kunnat neka att hålla en stor begravning). Och sedan har de samlats endast de närmaste vid urn-nedsättningen, och då kunnat ta farväl i lugn och ro med sina egna familjeceremonier. T.ex. att de vuxna har druckit ett glas champagne var - och hällt ner ett i graven. Skolbarn har fått sjunga något eller läsa en vers, småbarn har fått lägga ner sina teckningar och små blombuketter. Sådant som inte fungerar så bra, om 300 främmande personer ska titta på - samt defilera förbi kistan. 

Dricker ett glas champagne och ner i graven ????

Ingen svensk tradition i varje fall.

Traditionen är att man tar farväl genom att gå runt kistan och lägga en blomma, niga eller buga.

Det fungerar utmärkt även om man är dryga 100 (officiella begravningar är undantagna och mycket få)

Till minnesstund brukar det vara föranmälan på.

Jag har, tyvärr, en hel del erfarenhet som begravningsgäst.

Istället för att hitta på hypotetiska scenario så utgå hur det är i ts sits

Ingen konflikt

Änkans barn står på ts dotters sida

Ingen minnesstund

Ts dotter får ta med en stödperson, men av någon outgrundlig anledning, inte sin mamma.

Jag misstänker irrationell svartsjuka från änkans sida
  • sextiotalist
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 15:40:46 följande:

Det får man inte skriva här. Men hennes riktiga förnamn börjar i alla fall på M!

Då kan du väl ändå skicka ett pm till personen.

Jag vet att både jag och enanoymous i olika trådar blivit anklagade för detta. För min egen del så är detta taget ur luften, då jag mycket sällan avviker från att använda annat än min eget nick.
Svar på tråden Vem bestämmer?