• Anonym (Ts)

    Vem bestämmer?

    Pappan till min 24-åringa dotter har gått bort. Min dotter vill gärna att jag följer med på begravningen, men det vill inte hennes pappas fru. Båda anser att de får bestämma då de är närmast släkting. Jag skulle gärna vilja ha lite råd hur jag ska hantera situationen.

    Lite bakgrund. Jag och pappan skiljde oss när dottern var 13 år. Det var ingen dramatik, inget bråk, vi hade bara vuxit ifrån varandra. Vi flyttade isär men bodde ganska nära varandra, dottern var hos pappan varannan helg på grund av att han reste mycket i jobbet, men om det fanns veckor han var hemma mer kunde hon vara lite mer hos honom. Vi har alltid haft ett gott samarbete, hjälpt varandra, ställt upp om den ena blivit sjuk och liknande.

    När dotter flyttade hemifrån minskade vår kontakt i och med att vi inte hade samma naturliga kontaktyta eller vad man ska säga. När dottern var 18 träffade pappan sin nya fru, och de gifte sig när dottern var 20 år. Jag har inte haft mycket kontakt alls med frun, men hälsar alltid när jag ser henne, vi har småpratat nån gång när vi ses i samband med dottern, tex när hon tog studenten och någon födelsedag. Har aldrig haft något otalt, även om jag tror att hon inte har varit så glad över att pappan och jag haft sporadisk kontakt.

    Nu vill dottern ha med mig på begravningen, hon är förtvivlad. Jag för min del vill gärna gå dit framför allt som stöd, men också för att säga farväl för egen del till en fin man som jag delat många år och många fina stunder med, en bra människa, och en bra pappa. Sen del delen hade jag väl kunnat avstå ifrån om det gör hans fru obekväm, men mitt hjärta brister för min dotter. Jag vill inte skapa konflikt i och med min närvaro, men min dotter mår väldigt dåligt.
    Kan lägga till att det inte har med mängden folk på begravningen att göra då frun erbjudit dottern att ha med någon annan, men dottern vill inte det, hennes närmsta vän bor långt bort. Nu i och med denna konflikt är dottern än mer angelägen att ha med mig som stöd då hon också känner sig obekväm och inte helt accepterad.

    Ska jag kanske ringa till frun? Eller hur ska jag förhålla mig?

  • Svar på tråden Vem bestämmer?
  • Anonym (CDB)

    Hur många får komma på begravningen, så här i corona-tider?

  • Anonym (Men va?!)

    Vilken märklig människa! Tycker det är galet om hon ska kunna förbjuda dig att komma dit med dottern. Jag tror att jag hade gått ändå om det gällde mitt barn.

  • Anonym (tusensköna)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-21 12:17:35 följande:

    Pappan till min 24-åringa dotter har gått bort. Min dotter vill gärna att jag följer med på begravningen, men det vill inte hennes pappas fru. Båda anser att de får bestämma då de är närmast släkting. Jag skulle gärna vilja ha lite råd hur jag ska hantera situationen.

    Lite bakgrund. Jag och pappan skiljde oss när dottern var 13 år. Det var ingen dramatik, inget bråk, vi hade bara vuxit ifrån varandra. Vi flyttade isär men bodde ganska nära varandra, dottern var hos pappan varannan helg på grund av att han reste mycket i jobbet, men om det fanns veckor han var hemma mer kunde hon vara lite mer hos honom. Vi har alltid haft ett gott samarbete, hjälpt varandra, ställt upp om den ena blivit sjuk och liknande.

    När dotter flyttade hemifrån minskade vår kontakt i och med att vi inte hade samma naturliga kontaktyta eller vad man ska säga. När dottern var 18 träffade pappan sin nya fru, och de gifte sig när dottern var 20 år. Jag har inte haft mycket kontakt alls med frun, men hälsar alltid när jag ser henne, vi har småpratat nån gång när vi ses i samband med dottern, tex när hon tog studenten och någon födelsedag. Har aldrig haft något otalt, även om jag tror att hon inte har varit så glad över att pappan och jag haft sporadisk kontakt.

    Nu vill dottern ha med mig på begravningen, hon är förtvivlad. Jag för min del vill gärna gå dit framför allt som stöd, men också för att säga farväl för egen del till en fin man som jag delat många år och många fina stunder med, en bra människa, och en bra pappa. Sen del delen hade jag väl kunnat avstå ifrån om det gör hans fru obekväm, men mitt hjärta brister för min dotter. Jag vill inte skapa konflikt i och med min närvaro, men min dotter mår väldigt dåligt.
    Kan lägga till att det inte har med mängden folk på begravningen att göra då frun erbjudit dottern att ha med någon annan, men dottern vill inte det, hennes närmsta vän bor långt bort. Nu i och med denna konflikt är dottern än mer angelägen att ha med mig som stöd då hon också känner sig obekväm och inte helt accepterad.

    Ska jag kanske ringa till frun? Eller hur ska jag förhålla mig?


    Frun/änkan får växa upp!

    Du har barn ihop med pappan och er gemensamma historia så självklart har du rätt att gå, även fast ni skilde er och han gifte om sig så slutade ni aldrig vara familj.
    Mina föräldrar är skilda sen mer än 35 år sedan och har separata liv, men vi är ändå familj.


    Du har full rätt gå på begravningen, för din egen och för din dotters skull, låter som det är viktigt för henne att du kommer. Du har rätt att säga ditt farväl.

    Du behöver inte informera änkan. Tycker det är förkastligt av henne försöka förbjuda dig säga farväl, i såna här sammanhang borde man vara mer ödmjuk och förstående för att andra också har sorg och vill säga farväl.
    Egoistiskt av henne vilja hålla dig borta men hon har inte rätten att bestämma.
    Du kan undvika henne så gott det går, du är inte skyldig henne något. 


    Vill du gå så gör det <3
  • Anonym (tusensköna)

    ...Jag skulle inte ringa henne och be om lov heller. Det är inte hon som bestämmer.
    Bara gå dit.

    Hur uttryckte hon sig när hon sa att hon inte vill ha dig där? Ringde hon dig?

  • Anonym (Ts)

    Tack för era svar! Det värmer.

    Hon har inte pratat med mig alls, jag har ringt henne för att beklaga sorgen men hon svarade inte, så till slut skickade jag ett kort. Hon har via dottern meddelat att hon inte vill ha mig där, då hon inte anser att jag är nära nog.

    Och visst, jag kan respektera den delen, men min dotter vill ha mig där. Detta är en oerhört tung situation för henne.

  • AndreaBD

    Generellt tycker jag absolut att det är nuvarande frun/änkan som måste bestämma det, och att du borde avstå. Problemet är nu förstås dottern som vill ha dig med som stöd. Finns det ingen annan som kan vara stöd till henne, som ska vara med ändå, eller kan tänkas vara med?

  • Anonym (Biobonus)

    Tycker att änkan gör fel, men människor i sorg uppför sig underligt ibland.

    En kompromiss kan vara att du följer med din dotter, sätter er längre bak i kyrkan och går inte på kaffet (eller vad det må vara) efteråt. Meddela änkan detta i förväg förstås, inkl hur ni tänkt göra.

    Då får både dottern och du ta farväl, och änkan slipper känna att ni är lika viktiga som henne, eller vad nu hennes problem kan vara.

  • Anonym (Kvinna)

    Klart att du ska med, DIN (er) dotter behöver ditt stöd.
    Änkan får kamma sig, hon är såklart ledsen nu men ärligt.

    Och nä, ni ska inte sitta längst bak.
    Längst fram men inte tillsammans med änkan.

    Dottern är hans blodsfamilj dvs närmst.

  • Anonym (tusensköna)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-21 12:39:22 följande:

    Tack för era svar! Det värmer.

    Hon har inte pratat med mig alls, jag har ringt henne för att beklaga sorgen men hon svarade inte, så till slut skickade jag ett kort. Hon har via dottern meddelat att hon inte vill ha mig där, då hon inte anser att jag är nära nog.

    Och visst, jag kan respektera den delen, men min dotter vill ha mig där. Detta är en oerhört tung situation för henne.


    Aha, ok.
    Nu har du redan visat din respekt för änkan med ett kort så då behöver du inte göra mer där, du behöver inte ha mer kontakt eller ringa och höra med henne eller så.

    Du är nära nog, det bestämmer inte änkan.
    Gå dit bara och säg ditt farväl med din dotter som behöver dig där. Det kommer bli bra <3
Svar på tråden Vem bestämmer?