Inlägg från: Anonym (Svar på tal) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svar på tal)

Vem bestämmer?

Dottern ÄR den närmaste anhöriga. De är släkt. Jag tycker att hennes behov går först.

• Anonym (Svar på tal)
    sextiotalist skrev 2021-01-21 15:38:36 följande:
    Rent juridiskt så är det änkan som bestämmer (eftersom de var gifta). Även om jag anser att ts absolut ska följa med sin dotter.
    I så fall är änkan välkommen att ringa polis till platsen eller göra en anmälan i efterhand. Det är ju inte alla vuxna som klarar av att bete sig normalt på en begravning och bita ihop en timme så att de som vill sörja en avliden kan göra det på sitt sätt. Det finns ju de som alltid sätter sina egna känslor först. Som någon påpekade så behöver ju inte ts ha med änkan att göra någonsin mer i framtiden :)
  • Anonym (Svar på tal)
    sextiotalist skrev 2021-01-21 16:03:38 följande:
    Tycker jag också. För mig är det självklart att dottern ska ha sin mamma med sig vid detta tillfälle och håller med dig, låt änkan göra bort sig om hon inte är vuxen att hantera detta
    Jag förstår så klart att hon inte vill se sin mans ex där, men det är inte vilket ex som helst utan dotterns mamma och då tycker jag man måste se till den mänskliga faktorn och inte bara sig själv. Hoppas att ts går för att stötta sin dotter.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-21 21:52:44 följande:

Liten uppdatering. Min dotter har varit i kontakt med fruns son som tycker att hans mammas resonemang är orimligt. Han har i sin tur pratade med sin morbror som håller med. Enligt dottern så kommer sonen och morbrodern att prata med frun/änkan och de kommer också att försäkra att det inte blir nåt tjafs på begravningen.

Känns skönt med lite stöd i det hela. Jag hoppas vi kan få till ett fint avsked som känns respektfullt för alla, och jag kommer inte göra något väsen av mig utöver att vara vid min dotters sida.

Så skönt att de åtminstone kan se rim och reson i det här! Hoppas allt går bra på begravningen.

Eftersom du inte lär vara välkommen på något fika efteråt kanske du och dottern kan gå någonstans tillsammans istället.
Svar på tråden Vem bestämmer?