Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Vem bestämmer?

Pappan till min 24-åringa dotter har gått bort. Min dotter vill gärna att jag följer med på begravningen, men det vill inte hennes pappas fru. Båda anser att de får bestämma då de är närmast släkting. Jag skulle gärna vilja ha lite råd hur jag ska hantera situationen.

Lite bakgrund. Jag och pappan skiljde oss när dottern var 13 år. Det var ingen dramatik, inget bråk, vi hade bara vuxit ifrån varandra. Vi flyttade isär men bodde ganska nära varandra, dottern var hos pappan varannan helg på grund av att han reste mycket i jobbet, men om det fanns veckor han var hemma mer kunde hon vara lite mer hos honom. Vi har alltid haft ett gott samarbete, hjälpt varandra, ställt upp om den ena blivit sjuk och liknande.

När dotter flyttade hemifrån minskade vår kontakt i och med att vi inte hade samma naturliga kontaktyta eller vad man ska säga. När dottern var 18 träffade pappan sin nya fru, och de gifte sig när dottern var 20 år. Jag har inte haft mycket kontakt alls med frun, men hälsar alltid när jag ser henne, vi har småpratat nån gång när vi ses i samband med dottern, tex när hon tog studenten och någon födelsedag. Har aldrig haft något otalt, även om jag tror att hon inte har varit så glad över att pappan och jag haft sporadisk kontakt.

Nu vill dottern ha med mig på begravningen, hon är förtvivlad. Jag för min del vill gärna gå dit framför allt som stöd, men också för att säga farväl för egen del till en fin man som jag delat många år och många fina stunder med, en bra människa, och en bra pappa. Sen del delen hade jag väl kunnat avstå ifrån om det gör hans fru obekväm, men mitt hjärta brister för min dotter. Jag vill inte skapa konflikt i och med min närvaro, men min dotter mår väldigt dåligt.
    Kan lägga till att det inte har med mängden folk på begravningen att göra då frun erbjudit dottern att ha med någon annan, men dottern vill inte det, hennes närmsta vän bor långt bort. Nu i och med denna konflikt är dottern än mer angelägen att ha med mig som stöd då hon också känner sig obekväm och inte helt accepterad.

Ska jag kanske ringa till frun? Eller hur ska jag förhålla mig?

• Svar på tråden Vem bestämmer?
  • Anonym (Ts)

Tack för era svar! Det värmer.

Hon har inte pratat med mig alls, jag har ringt henne för att beklaga sorgen men hon svarade inte, så till slut skickade jag ett kort. Hon har via dottern meddelat att hon inte vill ha mig där, då hon inte anser att jag är nära nog.

Och visst, jag kan respektera den delen, men min dotter vill ha mig där. Detta är en oerhört tung situation för henne.

• Anonym (Ts)
    Anonym (eee) skrev 2021-01-21 14:09:32 följande:

Hur är det nu i coronatider? Är det max 8 st som får komma? I så fall tycker inte jag att du kan bara gå  dit oanmäld. Det kanske blir 9 då och gissa vilket drama om någon måste be dig avlägsna dig. 

Tycker i så fall att din vuxna dotter får stå på sig gentemot nya frun och säga att du SKA med - men säga det någon dag innan så det inte blir bråk vid kistan. 

Jag försöker tänka mig in i om min man skulle dö (jag är den nya frun). Jag skulle faktiskt inte vilja att hans exfru kom (men hon har allvarlig psykisk sjukdom och kan nog lätt skapa något konstigt i situationen). Jag skulle däremot samplanera med hans barn - inte bara bestämma själv. Vet inte hur det är nu, men jag får liksom vibbarna av att det är frun som ordnar allt? Kanske inte så konstigt om inte dotter längre bor hemma, men handlar detta också om det - hur relation dem emellan är? 

Tror det fortfarande är 20? Och dottern får ta med sig någon, bara inte mig.

Jag har uppfattningen om att de har en ok relation, de har aldrig bott tillsammans, men dottern har aldrig sagt något illa om henne. Sen tror jag inte de är så nära varandra, mer artig relation.

Dottern vill vara med och planera så mycket som möjligt, men det verkar vara änkan som bestämmer det mesta.

Ceremonin ska vara utomhus, ingen fika efteråt.
  • Anonym (Ts)

Tack alla som svarat!

Jag kommer att gå på begravningen, kan inte riktigt se hur jag skulle kunna låta bli. Dottern kommer att förvarna pappans fru.

• Anonym (Ts)

Liten uppdatering. Min dotter har varit i kontakt med fruns son som tycker att hans mammas resonemang är orimligt. Han har i sin tur pratade med sin morbror som håller med. Enligt dottern så kommer sonen och morbrodern att prata med frun/änkan och de kommer också att försäkra att det inte blir nåt tjafs på begravningen.

Känns skönt med lite stöd i det hela. Jag hoppas vi kan få till ett fint avsked som känns respektfullt för alla, och jag kommer inte göra något väsen av mig utöver att vara vid min dotters sida.

• Anonym (Ts)

Hej igen alla som svarat i tråden!

Idag var begravningen, det blev trots allt inomhus i ett kapell på grund av dåligt väder.

Det gick bra, så bra som nu en begravning kan gå. Vi blev placerade av representanten från begravningsbyrån, jag och dottern längst fram på ena bänken och änkan och hennes son på den andra bänken längst fram, på andra sidan gången.

Jag är glad att jag var med, främst för dotterns skull. Jag är helt för att unga vuxna ska lära sig stå på egna ben, men sin fars begravningen är inte en kurs i självständighet. Hon var fullständigt uppriven och jag tror inte hon hade klarat av att närvara själv.

Hur som helst, jag hade inte tänkt prata med änkan, förutom att möjligtvis beklaga sorgen, ville ge henne utrymme i en tuff situation. Hon kom dock fram efteråt och ville prata med mig. Hon sa att hon var glad att jag trots allt följt med, för min dotter, men också för att hon innerst inne förstod att hennes make/mitt ex hade velat det. Hon pratade om att hon alltid känt att alla sett mig, dottern och maken som den riktiga familjen, medan hon kom in lite på sidan. Det gjorde att det slog över i sorgen och var anledningen till att hon först sagt att jag inte fick komma.

Det var ingen fika efteråt så vi skiljdes åt där, hon och dottern kramades länge och det känns fint att vi avslutade på vänskaplig fot. Hon kommer flytta närmare sin son, så vi kommer inte ses så mycket framöver, så det blev ett hejdå till henne också. Dottern kommer kanske ha viss kontakt, men de har aldrig riktigt haft en egen relation och hon tog dessutom hårt på detta med att jag först inte fick följa med, så kanske de bara kommer höras av nån gång ibland.

Tack för att ni engagerat er!

Svar på tråden Vem bestämmer?