Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Vem bestämmer?

Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-21 17:05:05 följande:
    Vad är viktigast (för dottern)? Att vara där? Att sitta längst fram? Att visa alla övriga 15 pers att man är närmast? Att skriva änkan på näsan att hon minsann inte kan bestämma?

Mamman tillhör ju inte längre närmast sörjande, därför kan ju dottern steppa tillbaka lite om det är viktigt för henne att med sig sin mamma. Det är en så liten samling människor så i praktiken har det ingen betydelse: det är bara en gest av välvilja till änkan.
    Nej.
    Dotterna har haft sin pappa i 24 år, hennes mamma (ts) har känt denna man ännu längre. Man kan sörja ett ex också.
    Frun har varit ihop med mannen i sex år och gift i 4.

För mig är det enkelt. Mamman och dottern går tillsammans och sitter längst fram. Änkans ord är sekundärt i detta fall.

----------

Jag har upplevt liknande då min sons pappa gick bort. Min son och hans känslor är milsvitt viktigare än den bortgångnas nya partner, alla dagar i veckan.
  • Anonym

Grundregel:
    Ingen av dem bestämmer
    Begravning är öppen för alla

• Anonym
    Anonym (änkan) skrev 2021-01-21 19:59:03 följande:

Tycker änkan resonerar konstigt. Om min man gick bort, skulle det vara självklart att hans söner är närmast anhöriga och att deras mamma självklart skulle få följa med om de ville det (oavsett hur gamla de hunnit bli). 

Jag tycker att barn är närmare anhörig än en make/maka faktiskt. 

Dessutom så tycker jag att en begravning är ett tillfälle att tänka på den som ha avlidit och vad den skulle velat istället för vad man själv helt egoistiskt känner.

Det är inte du som varken ger tillåtelse elelr kan förbjuda någon att vara med på begravning
    Begravning är öppen för alla att vara med på
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2021-01-22 02:12:30 följande:
    Nu skall ju TS följa med som STÖDPERSON i första hand (om du läser TS ordentligt). Att TS råkar vara dotterns mamma är irrelevant egentligen i detta sammanhanget.

Dottern är närmast sörjande och skall alltså sitta längst fram, för det är sådan kutymen är på en begravning. Stödpersonen sitter tillsammans med den sörjande, då hon skall vara stöd åt den sörjande. Så i detta fallet så hamnar TS automatiskt längst fram också.

Att dra den där slutsatsen "om att knäppa änkan på näsan" tycker jag är en märklig slutsats från din sida. Varför dtra man en sådan konstig slutsats efter att man läst TS och andra inlägg?

Det handlar om en sörjande dotter som känner att hon behöver ha med någon som stöd, och dottern känner att det är sin egna mamma som kan ge det stödet.
    100% riktigt.
    End of discussion.
  • Anonym
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-22 14:26:43 följande:
    Anonym skrev 2021-01-22 05:00:37 följande:

100% riktigt.

End of discussion.

Läs mitt inlägg 35
    Dottern är närmast sörjande oavsett vad kutymen säger.
    Att mista en partner efter sex år ÄR inte värre än att mista sin pappa när man ännu är ung.

Att dottern ska sitta på främsta bänken är självklart. Att änkan ska sitta där är också självklart. Att ts ska sitta där som stöd för sin dotter är lika självklart.
    Det får änkan helt enkelt acceptera. De behöver ju inte sitta "i knät" på varandra för det.

Som sagt har jag upplevt liknande situation, dock var den nya kvinnan inte så galen som denna änka verkar vara. Självklart satt vi längst fram. För mig var det självklart oavsett då denna man och jag var bästa vänner, även om den nya fjällan kanske inte var så där överlycklig över det. (Fast det fick hon acceptera, han godtog inget annat.)
  • Anonym
    Xenia skrev 2021-01-22 16:08:00 följande:

Änkans ord om att TS inte tillhör de närmast sörjande är helt ovidkommande.

Dottern hade ju rätt att ta med sig en stödperson. Om det vore hennes bästa kompis eller nya pojkvän, så hade de inte heller tillhört "de närmast sörjande", de kanske inte ens känt hennes far.

TS är ju med som sin dotters stödperson.

Det verkar som änkan aldrig har accepterat sin mans tidigare äktenskap. Men hennes känslor är inte viktigare än dotterns behov av stöd.

Det kan ju också vara så att ts också sörjer sin exman. Även om hon inte "räknas" till de närmaste.
    Känslomässigt kanske hon är det?
  • Anonym

Man kan faktiskt sörja och vilja ta avsked av sitt ex också. Min exman var min bästa vän och att inte gå på hans begravning, även som stöd till vår tonåring, fanns inte på världskartan.

Jag saknar ännu denna man så mycket att tårarna rinner när jag skriver detta. Hans sambo har en ny sambo och ägnar nog inte så mycket tankar åt den avlidne längre. 

• Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 10:52:50 följande:
    Det kan ju även vara sådana saker, som att svärföräldrarna på olika sätt alltid har visat, att de ser den tidigare svärdottern som sin riktiga svärdotter. D.v.s. att en massa människor i kyrksalen är medvetna om konflikten. Svårt att gå in i en stillhet då, koncentrera sig på vad prästen säger och ta farväl av den döde.

Skulle du även tränga dig in på mottagningen efteråt? Även om den hölls i änkans hem? I så fall kan hon ringa på polisen. Kyrkorummet är officiellt öppet för alla, men gammal god sed säger ändå att man inte går på privata förrättningar i kyrkan - som bröllop, dop, konfirmering och begravning - om man inte är bjuden.

USCH så ni resonerar! Om jag skulle hamna i denna situation (som änkan), så skulle jag låta göra en direktkremering (alltså utan ceremoni innan), och sedan hålla en privat ceremoni med urnan närvarande i mitt hem. Det finns även kristna pastorer och präster som - mot ersättning - ställer upp på att utföra sådana ceremonier i privata hem. Faktiskt även utan dottern i detta fallet, om jag skulle vara orolig för att hon skulle skvallra för modern om när ceremonin ska hållas - och denna kanske skulle komma dit och bråka. Sedan skulle jag sätta in en dödsannons och skriva "begravningen har ägt rum i stillhet". 
    Vad som framgått är att ts vill följa med som stöd till sin dotter under begravningsakten.
    Ingenstans har hon skrivit om någon mottagning efteråt, så vad dina morbida fantasier kommer ifrån kan man ju undra.

USCH så DU resonerar. Du framstår som en riktig fullblodsegoist som vill beröva dottern sin enda möjlighet att ta farväl av sig far.

Fy fan så uselt.
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 15:07:53 följande:
    Det är rätt fånigt att du skriver under både ditt användarnamn och ett anonymt nick i samma tråd, så att det ska verka som att ni är flera som tycker så. Jag SER sådant.
    Och vem skulle dennas alter ego vara?
  • Anonym
    molly50 skrev 2021-01-24 15:55:23 följande:
    Jag vet inte vem du syftar på.
    Men om det är mig så är du helt ute och famlar i blindo.
    Jag använder enbart detta nick och inget annat.
    Och nej,det är inte mitt riktiga förnamn. Bara mitt nick.
    Så här på rak arm kommer jag inte på någon annan som börjar på M.
    Såklart kan personen i fråga gissa fel. 

Själv skriver jag ofta anonymt och hittills har ingen lyckats lista ut vem jag är såvitt jag vet.
  • Anonym
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 18:23:25 följande:

Det man kan lära sig av det här, är väl att det är vettigt att förbereda sin begravning, och prata med sina närmaste anhöriga (nej det är inte en exfru/exman) om hur de också vill ha det. Vilka de skulle vilja se på begravningen och inte, till exempel. Diskutera detta. Självklart bestämmer man själv, men då vet de anhöriga i alla fall om det - och det behöver inte komma som en chock när alla är upprivna ändå.

Skriv gärna upp det också i "Vita arkivet", så att det finns där svart på vitt, och inte behöver diskuteras. T.ex.:

"Jag önskar inte att min exfru Sara bjuds till min begravning. Men om jag skulle avlida medan något av våra gemensamma barn fortfarande är minderårigt, så är hon välkommen i egenskap av ledsagare till barnen". 

Nej jag menade inte dig. Men vi släpper det nu. 
    Min exman och jag var nära anhöriga. Nu lämnade han först men hade jag gjort det så hade jag velat ha honom närmast, dvs på första bänkraden.

Utöver det så är kyrkan öppen för alla, alltid. (Under icke pandemi.)
Svar på tråden Vem bestämmer?