Inlägg från: Limeblad |Visa alla inlägg
  • Limeblad

Vem bestämmer?

Anonym (XXX) skrev 2021-01-22 17:17:41 följande:

1. Enligt Begravningslagen bestämmer hans fru över begravningen. Hade de bara varit sambos så hade din dotter kunnat hävda sin rätt som närmaste anhörig, men i dessa sammanhang går hustru/make före alla andra relationer. 

2. Dock är det så, att om begravningen hålls i en kyrka, så är den att betrakta som en gudstjänst - det heter ju "begravningsgudstjänst" - och enligt kyrkolagen får vem som helst (i mån av plats såklart) delta i alla gudstjänster som hålls i kyrkor. Det förekommer att främmande människor sitter med på begravningar ch bröllop - de har det som nöje! Så OM du vill gå, TS, så kan ingen hindra dig från att göra det. Har de däremot någon samling med en matbit efteråt, så är det förtås privat, och dit kan du absolut inte tränga dig in. Inte ens om det är i församlingshemmet. 

3. Sedan kan jag väl tycka också, att din dotter är så pass gammal - en vuxen kvinna - att hon borde kunna klara det här själv. Hon är inte 4, eller 14! Om hon inte har några psykiska sjukdomar eller mentala funktionshinder, som du inte har berättat om här. Det kan kanske till och med vara nyttigt för henne, att gå dit ensam och stå på sig?

Det första stämmer inte. Enligt begravningslagen är det de efterlevande som beslutar gemensamt och att tvist avgörs av länsstyrelsen. Det är inte givet att det är frun som ges rätt.

Angående det tredje man man ju lika gärna argumentera att frun är ju vuxen, varken 4, 14 eller 24.

Nu verkar det ju troligen lösa sig ändå som tur är.
  • Limeblad
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-23 21:03:25 följande:

Det är faktiskt som jag säger: rätten att bestämma över begravningen följer arvsordningen. D.v.s.: först kommer make/maka, därefter vuxna barn (eller vuxna barnbarn, om barnen är avlidna), därefter föräldrar (eller far-/morföräldrar, om föräldrarna är avlidna), därefter syskon (eller syskonbarn, om syskonen är avlidna), därefter moderns och faderns syskon. Sedan upphör arvsrätten och därmed även rätten att bestämma över begravningen: kusiner äger inte dessa rättigheter. 

Du har ju till och med fått utdrag från aktuell lagtext som motsägelse detta.
  • Limeblad
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 02:02:26 följande:

Jag håller inte med. Den döde vet inte om det längre. Begravningen är för de anhörigas skull, och först och främst för den närmast anhörigas skull.Men det resonemanget, skulle ingen vilja gifta sig med någon som har barn sedan förr. Om den förra frun/maken ändå alltid kommer att vara viktigare, för att de har barn ihop. Eller så måste man själv skynda sig att föda ett barn åt karln, så att man ska komma på samma nivå som gamla frun? Nä. men jag vet att det FINNS exfruar som resonerar precis så, och just därför kan det vara känsligt för den nya frun, om exfrun även på begravningen ska komma och ta plats. 

Änkan ARRANGERAR ju begravningen. Det är hennes uppdrag och ansvar. Hon kan knappast stanna hemma. 

Du har ju inte rätt i det här. Det är de efterlevande. Det står ju uttryckligen.

Det verkar överkänsligt att inte klara av att träffa en exfru ens på begravning. Jag är uppvuxen i den nya familjen och för mig är det helt naturligt att träffa mina syskons andra föräldrar vid olika tillfällen. Hittills inga begravningar men vid jular, födelsedagar och liknande.
Svar på tråden Vem bestämmer?