Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Vem bestämmer?

Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-21 17:05:05 följande:
    Vad är viktigast (för dottern)? Att vara där? Att sitta längst fram? Att visa alla övriga 15 pers att man är närmast? Att skriva änkan på näsan att hon minsann inte kan bestämma?

Mamman tillhör ju inte längre närmast sörjande, därför kan ju dottern steppa tillbaka lite om det är viktigt för henne att med sig sin mamma. Det är en så liten samling människor så i praktiken har det ingen betydelse: det är bara en gest av välvilja till änkan.
    Nu skall ju TS följa med som STÖDPERSON i första hand (om du läser TS ordentligt). Att TS råkar vara dotterns mamma är irrelevant egentligen i detta sammanhanget.

Dottern är närmast sörjande och skall alltså sitta längst fram, för det är sådan kutymen är på en begravning. Stödpersonen sitter tillsammans med den sörjande, då hon skall vara stöd åt den sörjande. Så i detta fallet så hamnar TS automatiskt längst fram också.

Att dra den där slutsatsen "om att knäppa änkan på näsan" tycker jag är en märklig slutsats från din sida. Varför dtra man en sådan konstig slutsats efter att man läst TS och andra inlägg?

Det handlar om en sörjande dotter som känner att hon behöver ha med någon som stöd, och dottern känner att det är sin egna mamma som kan ge det stödet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-22 14:26:43 följande:
    Anonym skrev 2021-01-22 05:00:37 följande:

100% riktigt.

End of discussion.

Läs mitt inlägg 35
    Och jag anser att DU SKA läsa inlägg #39 som är skriven av TS.

Det kunde du gott ha gjort innan du påtalade om att andra skall läsa inlägg #35.
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-21 20:18:04 följande:

Jag föreslog att gå med mamman och som en gest till änkans vilja (att mamman/exfrun inte skulle komma) inte sätta sig bredvid henne. Jag tyckte alltså att (Kvinnas) förslag att hävda sin rätt att sitta längst fram innebar att ?skriva änkan på näsan? att man är närmast, etc. Inte att dottern var intresserad av att bete sig så.

Ditt inlägg #35 relatera inte till mitt inlägg #39.

Fortfarande så skall TS följa med som STÖDPERSON i första hand för sin dotter..
    Det var aldrig oklart med detta om man faktiskt satte sig ned och läste TS.. Vilket du tydligen missade att göra innan du svarade på (Kvinna)

Och NEJ det är fortfarande en konstig slutsats av dig att dra att de skulle skulle innebära att "knäppa någon på näsan"/"skriva änkan på näsan" baserat på det (Kvinna) skrev i kombination med Trådens ämne.
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-21 20:18:04 följande:

Vill man bara gå ta avsked av din pappa, och samtidigt (rätteligen) ta med sin mamma som stöd, spelar det kanske inte så stor roll var man sitter. Det skulle vara vara ett sätt att göra änkan lite till lags, eftersom hon verkar vara typen som tycker att sådant är viktigt, och inte skapa konflikt i onödan.

Jo enligt traditioner och kutymen så skall de närmsta sörjande sitta närmast kistan.

Till närmast sörjande räknas

*Barn
    *Make/maka
    *Syskon (till den avlidne)
    *Mor och Far (om de fortfarande lever)

Så det är något änkan får finna sig i att dottern har exakt samma rättigheter att sitta närmast kistan som hon har. Dottern har även rätt att ha vid sin sida valfri stödperson om hon känner att hon behöver en sådan och då sitter stödpersonen bredvid dottern.
    Och jo det är helt irrelevant huruvida en stödperson är släkt (moder i detta fall) eller inte.

Det som är högst märkligt är varför du anser att man skall vara änkan till lags som BIOLOGISK dotter till den döde och sitta på en annan plats? 

Dottern är närmast sörjande och skall sitta närmast kistan.
    Varför anser du att dottern skall backa? Änkan skall ju ha samma krav på sig att ta hänsyn till den avlidnes biologiska dotter. Det är ju änkan (i detta fall) som väljer att skapa en konflikt, inte dottern och dotterns stödperson.
  • EnAnonumius
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-01-22 16:48:45 följande:
    Jag håller med om att det egentligen är självklart. Och jag tycker att änkan gör fel. Nu vet vi ju inte hur dottern tycker i den här frågan, förutom att det är viktigt för henne att mamman följer med som stöd. Men är det viktigt för dottern att sitta längst fram? Isåfall, gör det. Eller spelar det ingen roll för dottern, så länge hon kan vara där med sin mamma och ta ett fint adjö av sin pappa? Då kan hon föreslå att hon sitter längre bak med mamman (som inte är närmast sörjande) om det är vad änkan har emot att exfrun ska delta.

Många här verkar tycka att det viktigaste är att hävda sin rätt. Jag tror att alla förlorar på det. Kompromisser behöver inte betyda att alla är lite missnöjda, utan kan ju vara värt att föreslå.
    Jag anser att det är mycket anmärkningsvärt att DU anser att dottern skall sitta längre bak, bara för att stödpersonen råkar vara mamma till dottern.

Varför anser du att änkan skall ha "mer rätt" att sitta längre fram än dottern? Varför anser du att änkan skall få sin vilja igenom?

Kom inte dragandes om att stödpersonen är "dotterns mamma" och det är för att undvika konflikt..  Dotterns mamma är där i  EGENSKAP av att stödperson till sitt barn i första hand INTE för att "statuera" något.

Jag ställer en mot fråga till dig. Det är högst önskvärt att du svara rationellt och logiskt.

Anser du på fullt allvar att en änka/änkeman har större rättigheter än ett barn, och att barnet skall ta ett vuxet ansvar, men änka/änkling skall slippa detta när det kommer till begravningar?
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2021-01-22 23:54:26 följande:
    Och jag anser att DU SKA läsa inlägg #39 som är skriven av TS.
    Inlägg #37 menade jag.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-23 21:12:21 följande:
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så ÄR en änka/änkeman faktiskt den närmaste anhörige till den döde. Så har det alltid varit, och det kan man förstås tycka vad man vill om. Har inget att göra om att "ta ett vuxet ansvar", utan det är så det ÄR. 
    Fel änka/änkeman räknas inte alls som närmast anhörig.. Finns barn i livet så räknas de som närmast anhöriga. Då de är kött och blod till den avlidne.
    Sedan kan du tjata dig blå om du vill på att någon (jäkla) änka/änkeman skulle vara närmast anhörig. Men en änka/änkeman kommer aldrig att vara kött och blod i ordets rätta bemärkelse så som ett barn till den avlidne.
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-23 21:12:21 följande:

Dottern kan väl sitta bredvid frun längst fram, den korta stund som det gäller?
    Eller så kan väl änkan sitta längst bak i kyrkan om hon anser att hennes prestige är viktigare än att hedra den avliden och har problem med att den avlidne har ett biologiskt barn sedan tidigare..

Och nej, Dottern ville inte ha änkan som stödperson.
    Dessutom så i en kyrka så finns det TVÅ bänkrader, bänkrader på höger sida och bänkrader på vänster sida. Så Dottern kan sitta längst fram med sin stödperson utan att behöva sitta bredvid någon prestigehungrig änka.
    Anonym (anhörig) skrev 2021-01-23 23:44:43 följande:
    Vid begravning får alla faktiskt inse att det inte handlar om en själv, man är där för att hedra den döde. Dom som kommer dit gör det för att göra just det, det handlar inte om de anhöriga utan om den döde, det får alla respektera.
    Man behöver inte prata med den man inte vill men respektera att dom som kommer dit gör för den dödes skull.
    Man får tänka hur den döde hade velat i detta fall, hade mannen velat att dottern fick ta stöd av sin mamma eller ej.
    Spelar ingen roll vem som har rätt eller ej, både änka och dotter är närmast anhöriga, respektera mannen och vad han hade tyckt.
    Vad hade mannen tyckt om tjafs mellan fru och dotter?
    Begravningen handlar om honom och ingen annan.

Precis vid begravning så handlar det om att man skall ha avsked av en människa som avlidit och säga farväl till denne.

Så änkan får fan skärpa till sig.. Hon tänker ju inte på "hur den döde vill ha det" utan tänker på sin egna prestige i första hand.

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 10:52:50 följande:
    Det kan ju även vara sådana saker, som att svärföräldrarna på olika sätt alltid har visat, att de ser den tidigare svärdottern som sin riktiga svärdotter. D.v.s. att en massa människor i kyrksalen är medvetna om konflikten. Svårt att gå in i en stillhet då, koncentrera sig på vad prästen säger och ta farväl av den döde.

Skulle du även tränga dig in på mottagningen efteråt? Även om den hölls i änkans hem? I så fall kan hon ringa på polisen. Kyrkorummet är officiellt öppet för alla, men gammal god sed säger ändå att man inte går på privata förrättningar i kyrkan - som bröllop, dop, konfirmering och begravning - om man inte är bjuden.
    Vilket land lever DU i?

Jag har varit på EX antal begravningar, jag har även arrangerat TVÅ begravningar också. En var efter min moder och en var för min morbror. De två begravningar jag arrangerade var efter svensk klsssisk tradition, och de antalet begravningar jag har varit med på är också enligt svensk tradition.

Den dära inbjudan du tar upp handlar om begravningsfika, Inte om ceremonin i kyrkan.
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 10:52:50 följande:
    USCH så ni resonerar! Om jag skulle hamna i denna situation (som änkan), så skulle jag låta göra en direktkremering (alltså utan ceremoni innan), och sedan hålla en privat ceremoni med urnan närvarande i mitt hem. Det finns även kristna pastorer och präster som - mot ersättning - ställer upp på att utföra sådana ceremonier i privata hem. Faktiskt även utan dottern i detta fallet, om jag skulle vara orolig för att hon skulle skvallra för modern om när ceremonin ska hållas - och denna kanske skulle komma dit och bråka. Sedan skulle jag sätta in en dödsannons och skriva "begravningen har ägt rum i stillhet".
    Hur fan kan man vara så otrolig egocentrisk att man gör allt för att stänga ute ett eventuellt ex så att man stänger ute den avlidnes dotter/son?

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 12:08:06 följande:

En annan möjlighet, är att dela upp det. Man kremerar ju oftast döda idag, så det går att ha en begravningsceremoni med kistan i kyrkan, och sedan en eller ett par månader senare en gravsättningsceremoni, då man sätter ner urnan i graven. 

Jag vet dom som har gjort så, när det har handlat om en officiell eller högt uppsatt person, där det av nödvändighet har varit en stor begravning, med många gäster från politiken, industrin, näringslivet o.s.v.. Då har familjen fått stå tillbaka vid begravningen (även om de såklart officiellt hade kunnat neka att hålla en stor begravning). Och sedan har de samlats endast de närmaste vid urn-nedsättningen, och då kunnat ta farväl i lugn och ro med sina egna familjeceremonier. T.ex. att de vuxna har druckit ett glas champagne var - och hällt ner ett i graven. Skolbarn har fått sjunga något eller läsa en vers, småbarn har fått lägga ner sina teckningar och små blombuketter. Sådant som inte fungerar så bra, om 300 främmande personer ska titta på - samt defilera förbi kistan. 

Knappast något "unikt" med att man har ceremoni med kista i Kyrkan och sedan en  urn-gravsättnings ceremoni oavsett för dem med hög social status. Det går att få oavsett social status. social status.
    Eller som det sägs inom kristendomen "In för Gud är vi alla lika".

När min mor dog så hade vi ceremoni i Kyrkan ned URNA. Anledningen var för att det blev billigare med transporten.. Min moder ville begravas i Göteborg, men bodde i Töreboda.

Sedan vilka seder snackar du om? Det är knappast Svensk sed att dricka ett glas champagne och hälla ett glas champagne i graven. I Sverige, oavsett social status, så är den klassiska svenska seden att man lägger blommor på kistan i kyrkan.,  OCH/eller att man slänger blommor i graven på kistan vid gravsättnings ceremonin.

Jag har varit närvarande så så många begravningar (i varierande social status på den avlidne)  och som sagt även arrangerat två egna och alla har skett efter klassisk svenska tradition.
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2021-01-24 12:21:43 följande:
    Dricker ett glas champagne och ner i graven ????

Ingen svensk tradition i varje fall.

Traditionen är att man tar farväl genom att gå runt kistan och lägga en blomma, niga eller buga.

Det fungerar utmärkt även om man är dryga 100 (officiella begravningar är undantagna och mycket få)

Till minnesstund brukar det vara föranmälan på.

Jag har, tyvärr, en hel del erfarenhet som begravningsgäst.

Istället för att hitta på hypotetiska scenario så utgå hur det är i ts sits

Ingen konflikt

Änkans barn står på ts dotters sida

Ingen minnesstund

Ts dotter får ta med en stödperson, men av någon outgrundlig anledning, inte sin mamma.

Jag misstänker irrationell svartsjuka från änkans sida
    Delar din slutsats i sista meningen där.. Att det är bara irrationell svartsjuka och inget annat.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2021-01-24 15:47:42 följande:
    Då kan du väl ändå skicka ett pm till personen.

Jag vet att både jag och enanoymous i olika trådar blivit anklagade för detta. För min egen del så är detta taget ur luften, då jag mycket sällan avviker från att använda annat än min eget nick.
    Samma här... Jag skriver också under ett nick.. Det reggade nicket. Och för den som är valken och kan läsa ser ju att vi skriver på olika sätt.. Även om man ibland håller med dig i det du skriver.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 15:40:46 följande:
    Det får man inte skriva här. Men hennes riktiga förnamn börjar i alla fall på M!
    Intressant egentligen är att när du inte kan argumentera i sak  så skall du börja spekulera om personer bakom nicken.

Varför är det så viktigt för dig att försöka dra tråden till OT?

Nej bry dig inte om att svara.
    Dock så tycker ju jag att du skall lägga ned dina antydningar om "vem som skriver under vilka nick" och hålla dig till ämnet.. Vilket du har c:a 90% fel i det du skriver i iofs, men du håller dig till ämnet med dina felaktigheter.

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-24 18:23:25 följande:

Det man kan lära sig av det här, är väl att det är vettigt att förbereda sin begravning, och prata med sina närmaste anhöriga (nej det är inte en exfru/exman) om hur de också vill ha det. Vilka de skulle vilja se på begravningen och inte, till exempel. Diskutera detta. Självklart bestämmer man själv, men då vet de anhöriga i alla fall om det - och det behöver inte komma som en chock när alla är upprivna ändå.

Skriv gärna upp det också i "Vita arkivet", så att det finns där svart på vitt, och inte behöver diskuteras. T.ex.:

"Jag önskar inte att min exfru Sara bjuds till min begravning. Men om jag skulle avlida medan något av våra gemensamma barn fortfarande är minderårigt, så är hon välkommen i egenskap av ledsagare till barnen". 

Nej jag menade inte dig. Men vi släpper det nu. 
    "Ledsagare"? Utgår du från att personen som känner behov av att ha en stödperson automatiskt skulle vara funktionshinder också?
    Det heter STÖDPERSON
Svar på tråden Vem bestämmer?