Vem bestämmer?
Jag kan på något sätt även förstå, att nya frun inte vill ha gamla frun där. "stödperson" eller inte, så är hon ju där och syns och tar plats! Den nya frun kanske inte tycker att hon kan ta det avsked som hon vill, om hon känner sig illa till mods av att den gamla frun är där. HON lär ju också vara skör och känslig i detta läge, och hennes känslor är inte mindre vära än en (vuxen) dotters, tänker jag.
Hon skulle t.ex. kunna få sådana tråkiga tankar, att TS promt måste vara där, för att visa att det var hon som hade varit den "rätta" frun till den avlidne, och att den nya egentligen aldrig räknades. Eller något sådant. Särskilt som hon inte verkar ha haft något barn med mannen, utan det var TS som var hans barns mor hela tiden. D.v.s. på ett plan den viktigaste personen av dom två, för honom.
Varför förväntar du dig att dottern ska kunna hantera det på ett bättre sätt än änkan?
En stödperson kan man vilja ha med sig på en begravning,oavsett ålder.
Jag var 19 år när min pappa gick bort.
Jag hade då velat ha min dåvarande pojkvän med mig.
Men eftersom han inte ens hade hunnit träffa min pappa så tyckte min familj inte att han skulle följa.
Och jag hade ju hela min familj plus en nära vän med som stöd så det funkade ju bra ändå.
TS känner ju sitt ex och vill följa med som stödperson för sin dotter.
Inte för att jäklas med änkan.
Det är en annan sak.
Nu verkar det ju lösa sig ändå så förhoppningsvis så förlöper allt väl.