• C.J

    Bolån - en studerar och en fast anställd

    Hej. Någon som ganska nyligen varit i samma situation och kan berätta hur det gick? 

    Min man är fast anställd med en lön på 31.000 ca. Jag studerar på högskolan med CSN. Vi har ett barn. 

    Vi vill gärna få ett bolån på 800.000-1,5 milj lite beroende på om vi köper hus eller bostadsrätt (radhus). Kontantinsats finns. 

    Finns det någon bank som går med på ge oss ett lån fast att jag studerar? Hur var de för er? Lyckades ni "övertyga" banken på något sätt.

  • Svar på tråden Bolån - en studerar och en fast anställd
  • Anonym (studerade)

    Fick fick lån när jag studerade, men det var till lärare med bara en termin kvar. 

    Vad studerar du och hur ser arbetsmarknaden ut? Hur långt har du kvar på utbildningen? 

  • C.J

    Okej tack för svar! Jag har förstått att det kan vara lättare om man studerar något bristyrken men jag studerar HR-ekonomi så de räknas nog inte tyvärr och jag har 2 år så tror inte att de kommer gälla mig Obestämd

  • C.J

    Okej tack för svar! Jag har förstått att det kan vara lättare om man studerar något bristyrken men jag studerar HR-ekonomi så de räknas nog inte tyvärr och jag har 2 år kvar så tror inte att de kommer gälla mig Obestämd

  • C.J
    Anonym (studerade) skrev 2021-01-21 15:10:34 följande:

    Fick fick lån när jag studerade, men det var till lärare med bara en termin kvar. 

    Vad studerar du och hur ser arbetsmarknaden ut? Hur långt har du kvar på utbildningen? 


  • Anonym (.)
    C.J skrev 2021-01-21 13:00:50 följande:

    Hej. Någon som ganska nyligen varit i samma situation och kan berätta hur det gick? 

    Min man är fast anställd med en lön på 31.000 ca. Jag studerar på högskolan med CSN. Vi har ett barn. 

    Vi vill gärna få ett bolån på 800.000-1,5 milj lite beroende på om vi köper hus eller bostadsrätt (radhus). Kontantinsats finns. 

    Finns det någon bank som går med på ge oss ett lån fast att jag studerar? Hur var de för er? Lyckades ni "övertyga" banken på något sätt.


    Varför inte vänta tills du är klar och har ett jobb? 
  • C.J
    Anonym (.) skrev 2021-01-22 00:10:49 följande:
    Varför inte vänta tills du är klar och har ett jobb? 
    var inte riktigt min fråga..
  • Aliona

    Banken ville inte låna ut till min sambo som saknade inkomst så jag fick helt enkelt stå på lånet själv.

  • Kjell2
    C.J skrev 2021-01-21 13:00:50 följande:

    Hej. Någon som ganska nyligen varit i samma situation och kan berätta hur det gick? 

    Min man är fast anställd med en lön på 31.000 ca. Jag studerar på högskolan med CSN. Vi har ett barn. 

    Vi vill gärna få ett bolån på 800.000-1,5 milj lite beroende på om vi köper hus eller bostadsrätt (radhus). Kontantinsats finns. 

    Finns det någon bank som går med på ge oss ett lån fast att jag studerar? Hur var de för er? Lyckades ni "övertyga" banken på något sätt.


    Prata med er bank. Helt omöjligt borde det inte vara då det inte är ett jättelån. Säger de nej fråga vad som krävs.
Svar på tråden Bolån - en studerar och en fast anställd