• Sat 23 Jan 2021 00:03
    1647 visningar
    17 svar
    17
    1647

    Läsläxa, lågstadiet

    Jag har två barn på lågstadiet. Samma skola men olika lärare.

    Barn 1 får ett kapitel att läsa varje dag i en vecka. Barnet tränar på att få upp flytet och att lära sig ordbilder

    Barn 2 får en kort bok och uppmaningen att läsa på. Barnet vill veta vad som händer men samma ord dyker nödvändigtvis inte upp flera gånger i texten.

    Vilken variant skulle du föredra för dina barn?

    Varianterna har inget att göra med hur bra eller dåligt barnet läser. Alla barn i klasserna har fått läxor enligt sin klass' variant även om mängden text varierat.

  • Svar på tråden Läsläxa, lågstadiet
  • Sat 23 Jan 2021 00:33
    #1

    Samma årskurs?

  • Sat 23 Jan 2021 01:16
    #2

    Det beror ju helt och hållet på var i läsandet barnet är, eller missförstod jag något här?

  • Sat 23 Jan 2021 01:16
    #3

    Det beror ju helt och hållet på var i läsandet barnet är, eller missförstod jag något här?

  • Sat 23 Jan 2021 07:07
    #4

    Undrar också vilken årskurs det gäller? Det är ju stor skillnad om barnet går i 1:an eller 3:an.

    Vad säger barnen själva? Så länge dom läser och texterna är på rätt nivå för barnet så gör det väl inget om läxorna är upplagda på olika sätt?

  • Sat 23 Jan 2021 08:49
    #5

    Jag tycker att frågan är lite märklig?

    Läraren har inte två barn utan kanske 25, så läxan ska passa gruppen som helhet. Och läxan bygger kanske vidare på något i undervisningen, vilken i sin tur måste anpassas efter gruppen som helhet. 

    Det finns olika vägar till samma mål och frågan är inte vad föräldern föredrar, utan vad läraren avgör är bäst för gruppens lärande. Sedan kan det ju vara så att man varierar läxan över tid. Den läxa barn 1 har det här läsåret, kanske barn 2 har nästa läsår.

    Som lärare skulle jag säga att den läsläxa som innebär att barnet läser regelbundet för en vuxen hemma är den absolut bästa läsläxan. Sedan kan text och upplägg variera. 

  • Sat 23 Jan 2021 08:55
    #6

    Jag får inget grepp om vad bok 1 är? Låter å ena sidan som en rejäl bok med kapitel, å andra sidan som en pekbok.

    I vilket fall är ett kapitel om dagen säkert ganska mycket, det är bättre att ge en tidsgräns i så fall så det inte blir för mycket. Bok 2 skulle säkert vara bättre då, det brukar vara så det går till och det spelar ingen roll om samma ord återkommer.

  • Sven19
    Sat 23 Jan 2021 11:29
    #7

    Kan du förklara vad det är barn 2 läser igen? Varför förstår inte barnet vad som händer i boken?

  • Mon 25 Jan 2021 15:36
    #8
    asdfgh skrev 2021-01-23 00:03:25 följande:

    Jag har två barn på lågstadiet. Samma skola men olika lärare.

    Barn 1 får ett kapitel att läsa varje dag i en vecka. Barnet tränar på att få upp flytet och att lära sig ordbilder

    Barn 2 får en kort bok och uppmaningen att läsa på. Barnet vill veta vad som händer men samma ord dyker nödvändigtvis inte upp flera gånger i texten.

    Vilken variant skulle du föredra för dina barn?

    Varianterna har inget att göra med hur bra eller dåligt barnet läser. Alla barn i klasserna har fått läxor enligt sin klass' variant även om mängden text varierat.


    Får barn 1 läsa samma kapitel varje dag om och om igen, eller är det en bok med flera kapitel där barnet läser ett kapitel om dagen?

    Vilket jag föredrar skulle bero på mitt barn och hur långt han hade kommit med läsningen. Min son får ett kapitel att läsa och svara på frågor etc på. Det är inte uttalat att de ska läsa kapitlet X antal gånger, utan de läser kapitlet en gång i skolan och diskuterar lite, sedan läser vi kapitlet hemma en gång och så svarar han på 5-6 frågor om kapitlet som han sedan ska skriva ner i sin skrivbok och lämna in när läxan är klar. Han går i 3:e klass, men det har varit lika sedan 1:an fast progressivt mer avancerat, förstås. 
  • Mon 25 Jan 2021 15:45
    #9

    Nr 2. Främja läsglädje (och mängden språklig input borde rimligtvis bli större).

  • Mon 25 Jan 2021 15:49
    #10
    Jemp skrev 2021-01-25 15:45:28 följande:

    Nr 2. Främja läsglädje (och mängden språklig input borde rimligtvis bli större).


    Med tanke på förvirringen i tråden så tolkar jag det som att

    Alt 1) läser samma kapitel dagligen.

    Alt 2) läser motsvarande mängd men kommer framåt i sagan, dvs ett nytt kapitel varje dag.
  • Mon 25 Jan 2021 17:21
    #11

    När vår som gick i ettan hade de en läxbok där de fick ett kapitel i veckan som skulle läsas varje dag. Boken fanns i tre svårighetsnivåer men med samma innehåll. Min son knäckte läskoden runt jul i förskoleklass och läste flytande i ettan. Läsläxan dödade läslusten helt efter att ha läst frivilligt hela sommaren. Det fanns ingen spänning eller tjusning i läsningen när man visste vad som hände och fröken dessutom läst kapitlet en gång i veckan. Vi tjatade oss till att han skulle läsa två ggr per vecka. Han läste flytande redan från start men vi tappade ju helt det där med att hålla igång läsningen.

    Till slut, vid jul, fick vi till att få ha läsläxan i valfri bok och läste inte om sidorna utan läxan blev att läsa framåt. Tyst för sig själv och ett par dagar i veckan högt för oss.

    Tror det är jätteviktigt att anpassa efter nivå på eleverna. För att börja ?se? orden och slippa ljuda krävs nog träning där man läser om samma sidor flera gånger. Men när man knäckt det tror jag det är viktigt att få ?läsa? på riktigt för att hålla uppeläslust.

    Nu i tvåan väljer alla en vanlig bok i skolbiblioteket som de har i läsläxa. Då får de hjälp att hitta lagom svårighetsnivå.

  • Sven19
    Mon 25 Jan 2021 17:50
    #12
    Snömamman skrev 2021-01-25 17:21:24 följande:

    När vår som gick i ettan hade de en läxbok där de fick ett kapitel i veckan som skulle läsas varje dag. Boken fanns i tre svårighetsnivåer men med samma innehåll. Min son knäckte läskoden runt jul i förskoleklass och läste flytande i ettan. Läsläxan dödade läslusten helt efter att ha läst frivilligt hela sommaren. Det fanns ingen spänning eller tjusning i läsningen när man visste vad som hände och fröken dessutom läst kapitlet en gång i veckan. Vi tjatade oss till att han skulle läsa två ggr per vecka. Han läste flytande redan från start men vi tappade ju helt det där med att hålla igång läsningen.

    Till slut, vid jul, fick vi till att få ha läsläxan i valfri bok och läste inte om sidorna utan läxan blev att läsa framåt. Tyst för sig själv och ett par dagar i veckan högt för oss.

    Tror det är jätteviktigt att anpassa efter nivå på eleverna. För att börja ?se? orden och slippa ljuda krävs nog träning där man läser om samma sidor flera gånger. Men när man knäckt det tror jag det är viktigt att få ?läsa? på riktigt för att hålla uppeläslust.

    Nu i tvåan väljer alla en vanlig bok i skolbiblioteket som de har i läsläxa. Då får de hjälp att hitta lagom svårighetsnivå.


    Det är väl så det fungerar när man börjar läsa. Man arbetar mycket med texten och pratar om

    Innehållet mm.

    Läser barnet bra så räcker det säker att läsa läxan en gång och andra böcker övriga dagar.
  • Mon 25 Jan 2021 18:20
    #13

    Att läsa samma kapitel om och om igen är totalt förödande för läslusten om man redan kan läsa. Vårt barn läste flytande vid fyra års ålder och läste lika bra som vilken vuxen som helst när han var sex år, så när han började skolan struntade vi helt enkelt i enformiga läsläxor som dödade läslusten. Han läser massor ändå, varje dag. Men för barn som inte lärt sig läsa alls innan skolan kan det säkert vara bra att upprepa samma kapitel flera gånger. Så inget är väl bättre än det andra, utan det bästa är att anpassa till vad varje barn kan. Så tror jag.

  • Mon 25 Jan 2021 18:21
    #14

    Har barnet knäckt läskoden och kan läsa så är det ju helt klart att modell nr 2 borde vara mer motiverande. För min äldste son har det heller inte funkat så bra att läsa samma om och om igen, för han lärde sig bara texten utantill och "läste" inte efter första genomgången när han var på stadiet med att ljuda fram orden.

    Lillebror lärde sig parallellt med storebror och lillasyster lärde sig själv, så med dem behövde vi aldrig träna och traggla på samma sätt.

  • Mon 25 Jan 2021 18:34
    #15
    Sven19 skrev 2021-01-25 17:50:41 följande:

    Det är väl så det fungerar när man börjar läsa. Man arbetar mycket med texten och pratar om

    Innehållet mm.

    Läser barnet bra så räcker det säker att läsa läxan en gång och andra böcker övriga dagar.


    Och det är därför det är viktigt att kunna anpassa sig efter elevernas nivå. Det är många som lärt sig läsa ganska bra efter ett års arbete i förskoleklass. Vår som hade inte ens lärt sig bokstäverna när han började förskoleklass men de hade bra och pedagogiks lärare i förskoleklass. Vår son är extremt noga med att göra rätt och som fröken säger. Så länge fröken inte ville släppa på att kapitlet skulle läsas 6 ggr per vecka (skulle kryssas i) ville han inte göra på annat sätt. Men all form av nöjesläsning gav han upp. Det är först nu under sommarlovet vi fick igång läsningen igen.
  • LFF
    Tue 26 Jan 2021 07:45
    #16
    asdfgh skrev 2021-01-23 00:03:25 följande:

    Jag har två barn på lågstadiet. Samma skola men olika lärare.

    Barn 1 får ett kapitel att läsa varje dag i en vecka. Barnet tränar på att få upp flytet och att lära sig ordbilder

    Barn 2 får en kort bok och uppmaningen att läsa på. Barnet vill veta vad som händer men samma ord dyker nödvändigtvis inte upp flera gånger i texten.

    Vilken variant skulle du föredra för dina barn?

    Varianterna har inget att göra med hur bra eller dåligt barnet läser. Alla barn i klasserna har fått läxor enligt sin klass' variant även om mängden text varierat.


    Jag har tvillingar i ettan. De har "Den magiska kulan" att läsa och som finns i tre nivåer. Båda har den fulla historian ("svåraste" boken). Den ene läser flytande, kan även till viss del hänga med i textade program på tv. Den andre har det lite trögare. Vi utmanar båda barnen på olika sätt, ibland spelar jag även in barnen så får de höra hur de blir bättre.

    På loven får de välja böcker själva att läsa, både tyst och högt för oss. Visst är läsglädjen större när de får välja fritt än när de "tvingas" läsa boken skolan valt men så var det ju för mig med när jag gick i skolan. Älskade att läsa, avskydde när vi hade "tvingande" böcker i skolan som man skulle läsa och sen (senare i skolan) skriva recension på. 
  • Sat 30 Jan 2021 10:55
    #17

    Varianten med att läsa samma stycke/kapitel varje dag under 1v har varit samma under hela lågstadiet, barnet går nu i 3an. Hela klassen följer samma teknik oavsett vilken nivå man är på, även barnen som klarade 3ans mål för läsning redan när de började 1an. De läser ABC-klubben.

    Barnet som kör varianten med att läsa vidare går bara i 1an. Det barnet knäckte läskoden i förskoleklass och jag tror att vissa barn som inte kommit lika långt i sin läsutveckling fick/får läsa om samma stycke varje dag men målet är att de ska komma till en nivå där de kan läsa vidare. Barnen läser Stjärnsvenska tills de kommit över den nivån, då får de låna svårare böcker.

    Jag har inte (och kommer aldrig) lagt mig i hur läraren lägger upp undervisningen men har reagerat på skillnaden så var nyfiken på hur andra tänker. Personligen ser jag ju ett större läsintresse hos barnet som läser vidare men kan lika gärna handla om personlighet.

Svar på tråden Läsläxa, lågstadiet