Inlägg från: asdfgh |Visa alla inlägg
  • asdfgh

    Läsläxa, lågstadiet

    Jag har två barn på lågstadiet. Samma skola men olika lärare.

    Barn 1 får ett kapitel att läsa varje dag i en vecka. Barnet tränar på att få upp flytet och att lära sig ordbilder

    Barn 2 får en kort bok och uppmaningen att läsa på. Barnet vill veta vad som händer men samma ord dyker nödvändigtvis inte upp flera gånger i texten.

    Vilken variant skulle du föredra för dina barn?

    Varianterna har inget att göra med hur bra eller dåligt barnet läser. Alla barn i klasserna har fått läxor enligt sin klass' variant även om mängden text varierat.

  • Svar på tråden Läsläxa, lågstadiet
  • asdfgh

    Varianten med att läsa samma stycke/kapitel varje dag under 1v har varit samma under hela lågstadiet, barnet går nu i 3an. Hela klassen följer samma teknik oavsett vilken nivå man är på, även barnen som klarade 3ans mål för läsning redan när de började 1an. De läser ABC-klubben.

    Barnet som kör varianten med att läsa vidare går bara i 1an. Det barnet knäckte läskoden i förskoleklass och jag tror att vissa barn som inte kommit lika långt i sin läsutveckling fick/får läsa om samma stycke varje dag men målet är att de ska komma till en nivå där de kan läsa vidare. Barnen läser Stjärnsvenska tills de kommit över den nivån, då får de låna svårare böcker.

    Jag har inte (och kommer aldrig) lagt mig i hur läraren lägger upp undervisningen men har reagerat på skillnaden så var nyfiken på hur andra tänker. Personligen ser jag ju ett större läsintresse hos barnet som läser vidare men kan lika gärna handla om personlighet.

Svar på tråden Läsläxa, lågstadiet