Inlägg från: Anonym (Orimligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orimligt)

    Min man vägrar ändra sitt nattarbete till dag trots 5 barn...är mitt ultimatum orimligt.

    Jag och min make har 5 barn tillsammans födda ( -13,-14,-16,-18,-20)...dvs mellan 8 år till 3 månader och nu när vi fått våran sista så känner jag att hans nattarbete börjar bli orimligt..det har varit orimligt länge men har tidigare fått mkt hjälp av min familj där vi bott under helgerna sedan äldsta barnet föddes...efter att min mamma dog av cancer för 1.5 år tillbaka så har jag känt att allt raserats...

    Lite bakgrund...maken arbetar ca kl 4.00-10 på ett logistikföretag, åker hemifrån ca 3.00 och kommer hem strax efter 11.00, mellan 2012-2019 har han även arbetat extra på annat arbete (taxi)mellan kl.15.00 till 8.00. Då har jag varit hos min familj mellan fredag eftermiddag till söndag kväll, ibland längre. Jag har tidigare krävt att hans extraarbete skulle upphöra eftersom han inte var behjälplig överhuvudtaget under helgerna utan mina förlorar och syskon fick hjälpa till ( trots sjukdom och heltidsarbeten och egna barn )...allt för att underlätta för maken..

    Vi har inga ekonomiska bekymmer..har normalinkomster,barnbidrag och en hyra på 4500(då vi hyr en fastighet så det vi betalar ut fickan är 4500)..

    Jag har varit föräldraledig med samtliga barnen, han har tagit ut föräldraledighet och då har vi varit hemma samtidigt men jag har suttit ? obetalt? och samtidigt tagit hand om barnet/barnen..De 4 äldsta är på förskolan varav de 2 yngre måste hämtas 14.00...jag har framtill bf skött hämtning och lämning av barnen som då varit där till 15.30 (han har då varit hemma från 11.00 och jag har varit sjukskriven pga hotande förtidsbörd och ordinerats vila men han har då överlämnat hämtningen på mig )...dessförinnan hämtade jag de 2 äldsta på vägen hem från jobbet vid 17 och han har då hämtar de yngre 15.30...

    Nu är han föräldraledig på papper med våran yngsta och jag är hemma samtidigt men tar inte dagar eftersom då återgår han till jobbet...nu tar han bebisen några timmar på natten (2-3 timmar) efter att jag har ammat...sedan har jag hand om bebisen resten av dagen...han lämnar nu barnen på skolan och går sedan tillbaka och sover till 13.50...

    Han är ständigt grinig och sur för att han nu måste vara hemma..vi gör ingenting tillsammans på helgerna utan han vill sitta inomhus..jag tar med mig 3 av 5 barn och går ut i parken(varierar vilka)..sköter nattningen och han lagar mat ostört i köket..

    Han har för avsikt att återgå till 1/3 men jag har sagt nej till det..när han jobbar ?måste ? han gå in kl 20.00 oavsett om barnen är nattade eller inte..sen så sover han ensam och osört..efter arbetet ska han sova ytterligare och hämtar inte barnen vid 14 eftersom han måste sova till minst 15..

    Jag sa igår att detta inte är hållbart..han får ta en dagtjänst inom samma företag eller fortsätta vara FL. han blev rasande och stormade ut och kom hem efter ett par timmar..alternativet för mig är isåfall skilsmässa och vv eftersom det verkligen räcker..är jag orimlig?Hade någon annan tolererat detta?

  • Svar på tråden Min man vägrar ändra sitt nattarbete till dag trots 5 barn...är mitt ultimatum orimligt.
  • Anonym (Orimligt)

    Jag har inga problem med att ta hand om barnen och har inte krävt att någon ska göra det innan heller utan min familj som bor i närområdet och jag brukar umgås och har självmant valt att hjälpa till då de tyckt att det varit roligt och kusinerna har haft utbyte av varandra..

    Jag känner att om vi ska bo under samma tak att han är väldigt sur och grinig när han har blivit ombedd att ta del av föräldraskapet och om han ska jobba natt så får han flytta..han är mer en bromskloss så antingen beter han sig som en förälder eller så avlägsnar han sig har jag börjat känna..mest pga hans tråkiga attityd och inte antal barn.

    Ja jag kommer att fullfölja mitt ultimatum och vill han inte ha barnen vv så är det fine med mig..men han är sur och bråkar/tjafsar varje dag i princip så det underlättar inte direkt

  • Anonym (Orimligt)

    Hittills så har jag skött samtliga inköp till alla barnen..rubb och stubb kan jag säga och han har sammantaget köpt 2 vagnar (totalt 11.000) och 3 cyklar till barnen (födelsedagspresent )..under 8 års tid och allt verkligen ALLT overaller, skalställ, kläder, skor har jag köpt..trots att jag inte arbetat och han kunnat gå dubbelt för att spara åt sig själv så du behöver inte oroa dig över att barnen ärver varandra eller att hans förmögenhet sinar..jag köpte vagnen till bebisen själv utan att han bidrog med en endaste spänn..inga skolfoton ingenting eftersom han tycker allt är onödigt..han får netto ca 40 i månaden med båda arbetena och betalar 4.500 i hyra..har erbjudit mig att splittra och då även splitta på arbetet hemma men han har tackat nej till detta.

  • Anonym (Orimligt)
    Tow2Mater skrev 2021-01-23 15:27:45 följande:

    I trådstarten nar du ville ha sympati lät det annorlunda med "mina föräldrar och syskon fick hjälpa till ( trots sjukdom och heltidsarbeten och egna barn ).."

    Fattar inte heller hur du skaffat 5 barn under era forutsättningar.


    Jag söker inte någons sympati utan förklarade att familjen tidigare hjälp mig och att maken tyckt att de gott kan göra det eftersom syrran ? bara ? hade ett barn och kunde gott och väl hjälpa mig att skjutsa barnen då jag fick gå ca 2 km med vagnen varje morgon eftersom jag inte hade körkort..han kunde inte vara behjälplig på grund av att han arbetade och därefter behövde vila och det var därför jag skrev att familjen hjälpte mig trots att de arbetade mer än honom..så är inte fallet längre dock så de numera anser att maken gott och väl kan ta sitt ansvar och att han är väldigt otrevlig och otacksam och vägrar prata med min familj av oklar orsak så de är inte lika benägna att umgås med mig och alla barnen samtidigt och än mindre benägna att hjälpa mig nattetid om ngn vaknar ifall jag sover över vilket jag inte gjort efter barn nr 4 eftersom det blev för mkt
  • Anonym (Orimligt)

    Jag själv upplevde ingen hög belastning med de två första där det är 12 månader emellan..sedan med 3:an började jag känna av det lite mer och mest med 4 eftersom vi då inte kunde vistas hemma hos min familj lika ofta och maken har då förvägrats att arbeta helger vilket gjort honom supersur..han klagar alltid på att vår ekonomi är dålig och jag har tidigare trott på det som sagts om jag ska vara ärlig.. jag sticker inte under stolen med att jag givetvis inte skaffat fler om ens ett barn med maken med facit i handen och hade inte min familj underlättat på detta vis så hade det sannolikt inte blivit fler än de 2 första med honom utan att jag isåfall endast skaffat fler barn om vi är lika delaktiga i föräldraansvaret...Jag är väldigt tacksam över mina 5 barn och skulle inte ha någon av barnen ? ogjord ? nu när de väl är födda...

  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Mdn) skrev 2021-01-23 14:11:49 följande:

    Alltså jag hänger inte med. När han jobbat extra, när sover han då Isf?

    Och när sover han nu? Om han somnar vid 20 och åker vid 03 hinner han sova 7 timmar. Kommer sedan hem elva och sover 2 timmar till strax efter 13.

    Då kan han vara delaktig i barnens liv mellan 13.30 till 20.00 vilket är mer än vad en normal förälder som arbetar gör.

    Jag tänker att kravet kan vara att han antingen börjar sova ett rimligt antal timmar per dygn, eller slutar arbeta natt


    När barnen måste hämtas 13.30 är det jag som har varit tvungen att hämta barnen eftersom han inte ? sovit ? tillräckligt så då har vi promenerat från förskola /skola solo ligger 2.3 km från hemmet och lekt i parken /haft picknick i 2-3 timmar eftersom han inte kommer ut ur sitt rum innan 16-tiden..då går han upp strax innan 17 och lagar mat och kollar på serier och röker i köket (altanen ligger i anslutning) så han sätter sig där ute tills maten är klar ..barnen är då med mig eftersom han inte kan laga mat när han blir störd (han insisterar på att laga mat trots att jag erbjudit mig)...sedan sätter jag alla barnen för att äta tillsammans han slevar upp maten och går och lägger sig och kollar på sport eller serier i sitt rum..när vi ätit middag går han in till köket för att äta ostört i någon timme medan jag badar /duschar barnen samt läxläser..sen så plockar han in i diskmaskinen och sedan duschar han eller badar ensam vid 18.30-45 och vid 19 tiden går han in i sitt rum barnen kan ibland vara i samma rum..vid 20 senast så stänger han dörren (låser numera med nyckel från insidan) och barnen går inte in dit.,,jag sköter sedan nattning/läggning därefter..

    När han jobbar extra brukade han komma hem på fredag från sitt ordinariejobb vid 11 tiden..sova fram till 15 eller 16 och sedan åka ut och köra taxi fram tills morgonkvisten..kommer hem vid 8 tiden på morgonen och sover då tills han ska åka ut igen på lördagen..sen så kommer han vid 8-9 på söndagen och sover till 16-17 tiden..lagar mat och plockar undan och går in igen kl. 20.00 för att jobba natten mot måndagen..och så har det hållit på i 6 år tills jag sa att nu räcker det..

    Han har inte velat bli störd av barnskrik eller massa ljud så om jag inte aktiverar barnen its så har jag varit hos min familj från fredagen till söndagen för att dels få vuxet sällskap men även någon som hjälper mig med barnen lite iaf..han har inte velat att vi kommer hem tidigt på söndagen eftersom han ändå inte kunnat hitta på någonting eftersom han arbetet och mååååådtr vila..

    Så då har jag istället åkt på utflykter med min familj...jag har sagt att jag inte längre tolererar nattarbetet alternativt att jag isåfall kan jobba natt (är ssk)..
  • Anonym (Orimligt)

    Jag har föreslagit parterapi och att han följer med till min psykolog (pga livssituationen) men han tycker att det är onödigt..han ser ingen problematik

  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Hur går det ihop?) skrev 2021-01-23 22:21:20 följande:

    Okej, jag har lite svårt att sätta mig in i det hela, det står om hur mannen jobbar och sover och att barnen hämtas olika tider... Men hur går allt ihop?? När sover DU ts, med en bebis på 3 månader och sen alla lämningar/hämtningar av de andra 4 barnen? Hoppas för din skull att bebisen (och de andra barnen!) är bra sovare så du får dig lite vila på natten.

    Jag förstod att din man lagar maten men är det varje dag? Och även om det är så, vem sköter städning, tvätt osv, det blir ju en hel del med många barn! Vem handlar hem maten, hur sköter ni det med klädinköp när barnen behöver nya kläder, jag menar, man måste ju ta med dem så de kan prova så det blir rätt storlek, välja vad de gillar och sådär?

    Det låter som ett nästan omöjligt livspussel, ditt ultimatum är inte orimligt alls, men din man kanske är det. Jag är rädd för att det bara kommer bli ännu mer ohållbart när barnen blir större, de ska ju fortfarande lämnas/hämtas på förskola/skola och så kanske de vill syssla med olika sporter/aktiviteter, så ska det lämnas/hämtas där också. Och hos kompisar såklart!

    Om din man alls bryr sig om barnen och att de ska få en normal uppväxt där de får syssla med sådant som andra barn får, då måste han tänka om. Han måste hjälpa till för deras skull helt enkelt.

    Vill bara tillägga att jag inte vill skuldbelägga dig alls ts, strunta i de som inte förstår varför du skaffat 5 barn. Du älskar dem ju allihop och nu är du i situationen som är och att folk klagar på dig för hur många barn du har löser ju absolut ingenting... Din man har ju dessutom lika många barn så det är ju självklart att han får anpassa sig till familjesituationen som den är. Så fort man har ens 1 barn är man själv inte viktigast längre, inte på långa vägar...


    Tack tar inte åt mig eftersom alla för sina val och jag ville gärna ha en stor familj och jag är eller har varit en aktiv närvarande mamma. Jag står ekonomiskt för alla klädköp och brukar beställa online eller har gått med den jag varit hemma med och inhandlat, när jag var hemma med de två äldsta så brukade min syster göra bra kap på halva reapriset så i princip köpte hon alltid till sitt barn men även till våra 2 äldsta barn i säkert 2-3 års tid och ville aldrig ta betalt för det utan sa att det är present grånar mig eller liknande, det inkluderade i princip all plagg och ytterkläder men numera klickar jag hem och så är barnen glada och nöjda, endast den äldsta behöver följa med och pröva skor eftersom han är kräsen. Jag vet vad barnen gillar och vi tittar tillsammans online så är de med och väljer.

    Jag har inte sovit en hel natt på 8 år så sömnen är verkligen påverkad, har tidigare fått hjälp halva natten eller dylikt av min mamma främst eller syrran har tagit vid vid 5-6 tiden om vi övernattat hos henne( dock vill hon att jag tar med Max 3 barn eftersom fler klarar hon inte av då de bor i lgh och nu även har en bebis förutom sin äldsta)..

    Jag lagar gärna mat och makens matlagning är inga avancerade rätter så jag skulle gärna steka på lite köttbullar eller kycklingpinnar, köttfärssås eller halv laxsida i ugn) och sedan vara barnfri i 1.5 h när det Max tar 20 min..

    Han betalar avgiften på 4300 och inhandlat basvaror..jag inhandlat resten som är dyrare och allt allt allt till barnen..om jag inte har några pengar kvar så får jag i princip ? tigga ? till mig en femhundring om jag ska köpa ngt och då är det till vårat gemensamma hushåll eller barnen..

    Ena barnet gick på simskola och då fick jag ta med mig 3 av 4 barn eftersom alla ville följa med..maken var dock hemma och tyckte att simskola är onödigt..
  • Anonym (Orimligt)
    Vanessa89 skrev 2021-01-23 19:04:39 följande:

    Har du något arbete att gå tillbaka till? Hur planerar du annars att försörja dig och barnen?


    Ja jag är fast anställd på en VC i närheten ( 10 min från hemmet) och får löneökning när jag återgår så rent ekonomiskt klarar vi oss fint. Arbetet är heltid på dagar och är ledig alla helger och röda dagar då det är stängt.

    Jag var fast anställd innan 1:a barnet också men det var skiftarbete på sjukhus vilket inte var möjligt för mig att återgå till mellan barn 2 och 3 så dumt nog sa jag upp mig men det är lätt att få arbete i om mitt yrke så jag drabbas tackochlov aldrig av lågkonjuktur.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Fy sjutton) skrev 2021-01-23 19:05:13 följande:

    Fy sjutton för vilken egoistisk människa!

    Umgås ni aldrig du och han? Jag är förundrad över hur du överhuvudtaget har kunnat bli gravid. Jag skulle ha noll sexlust om min man betedde sig på detta sätt.

    Finns det någon i hans familj som du kan prata med och som kan hjälpa dig att nå fram till honom. Han måste ju börja ta hand om sina barn!


    Nej jag har försökt med dejter,boka hotell etc men han är ständigt trött och vill ha son tid ifred. Han har föreslagit att vi kan umgås utan barnen om jag hittar någon barnvakt men känner inte att det är läge för det och det är svårt att hitta ngn som vill passa 5 barn..brorsan iutsn barn kan passa 2 av de äldre och syrran kan också tänka dig att passa de 3 äldsta men bara om det är akut och ngt livshotande..inte annars så länge maken finns i bilden
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Mdn) skrev 2021-01-23 18:05:39 följande:

    Ja låt oss hoppas att de är gifta utan några former av äktenskapsförord. Ts. Du har rätt till hälften av alla tillgångar. Du har slitit hemma och han på jobbet på bekostnad av dig och dina barn. Du har lika stor rätt till dessa pengar

    Och ts. Har han fört över alla sina föräldrapenningdagar förutom de låsta 90 till dig? Om inte så försök få till det innan separation kommer på tal.

    Han låter som en människ som skulle kunna få

    För sig att jävlas genom att vägra ta ut föräldraledighet och även vägra ge dig dagarna.

    Vill han vara föräldraledig sedan finns ju inget som hindrar dig att ge tillbaka dagar.


    Vi har inget äktenskapsförord..vi äger dock en fastighet och en bostadsrätt som vi själva bor i..den andra är på annan per och den hur han ut och tar för att betala på vårt boende...

    Ja han har överför föräldradagar för fr 3 äldsta..med nr 4 och 5 har han vägrat..han hade hand om nr 4 när min mamma låg för döden i 15 dagar då jag satt och vakade ( de andra var på skolan) och han var totalt hemma i någon månad som jag minns det...har dock upptäckt för ett tag sedan att han bara har dagar på lägstanivå kvar..syrran är övertygad om att jag har haft hand om sonen men jag minns inte exakt hur många dagar han varit hemma..men jag har iallafall tagit hand om sonen medan han arbetat och även tagit ut föräldrapenning i flera månader..syrran föreslog att jag skulle ringa FK och fråga vilka datum det gällde exakt eftersom maken förnekar detta totalt och jag själv befann mig i ett töcken efter min mammas bortgång så jag vet inte hur många dagar han inte arbetade men det rörde sig inte om några månader utan snarare veckor..han blir arg när jag säger att det är bidragsfusk och har övervägt att anmäla honom.

    Med yngsta kan han inte jobba och ta ut föräldrapenning samtidigt som någon annan tar hand om barnet vilket har gjort honom såhär sur och grinig

    Jag vet att det hela låter supersjukt men det är svårt att bryta sig fri och man inser i efterhand eller när någon upp ärlssmamr detta hur sjukt det egentligen är,
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (suck) skrev 2021-01-23 23:35:35 följande:

    Spara åt sig själv? Inte åt er alltså?Vadå trott på vad han sagt, du har väl lika mycket insyn i familjens ekonomi som han? Står ju i trådstarten att ni inte har några ekonomiska bekymmer. Eller om han på nåt sätt bestämmer över familjens ekonomi. Ni får ju massa bidrag, eller tar han hand om dem o du får betala för barnen helt ur egen ficka s a s?

    Sen får du väl stå på dig med parterapi, ok han ser inget problem men DU gör det.

    Fint att du haft familjen till hjälp men anmärkningsvärt att du bara verkar ha tagit det för givet, som en gratis service att alltid klampa in där fre-sön. Även förlitat sig på mamman tills hon dog o nu är allt kaos.. man måste ju alltid räkna med att kunna klara sig själv utan släktens inblandning. Saker kan ju hända i livet o det har det ju gjort nu.


    Ja han gnäller om ekonomin fast vi bor extremt billigt och matkostnaderna är låga..vi har inte rätt till något bostadsbidrag eftersom vi för det första äger en fastighet som vi hyr ut och för en vinst på 6000 kr...denna vinst används för att betala avgiften och amorteringen på vårt nuvarande boende och då lägger vi 4300 från fickan...maken har taxerad inkomst på över 650 000 ( båda arbetena ) och vi gör absolut ingenting..vi har 2 bilar som är betalda och han köper saker väldigt billigt..han lägger ca 4000 på mat nuförtiden och han har löneförmån i form av rikskortet solmogna tankar bensin för...jag har skött alla inköpen då jag fått barnbidraget och jag köper mat för ca 5-6 tusen....han är supersparsam och äter aldrig ute vi har aldrig fikat tillsammans utomhus på 10 + år..han förnekar att han har sparade pengar men jag har även sett hur kan skickat stora summor pengar till släktings i hemlandet ..han nekar detta trots att jag hittat kvitton 20-30 tusen som läggs undan eller spenderad på annat ställe..till mig och barnen säger han att vi ? går back? trots att siffrorna inte går ihop ..
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (suck) skrev 2021-01-23 23:35:35 följande:

    Spara åt sig själv? Inte åt er alltså?Vadå trott på vad han sagt, du har väl lika mycket insyn i familjens ekonomi som han? Står ju i trådstarten att ni inte har några ekonomiska bekymmer. Eller om han på nåt sätt bestämmer över familjens ekonomi. Ni får ju massa bidrag, eller tar han hand om dem o du får betala för barnen helt ur egen ficka s a s?

    Sen får du väl stå på dig med parterapi, ok han ser inget problem men DU gör det.

    Fint att du haft familjen till hjälp men anmärkningsvärt att du bara verkar ha tagit det för givet, som en gratis service att alltid klampa in där fre-sön. Även förlitat sig på mamman tills hon dog o nu är allt kaos.. man måste ju alltid räkna med att kunna klara sig själv utan släktens inblandning. Saker kan ju hända i livet o det har det ju gjort nu.


    Ja han gnäller om ekonomin fast vi bor extremt billigt och matkostnaderna är låga..vi har inte rätt till något bostadsbidrag eftersom vi för det första äger en fastighet som vi hyr ut och för en vinst på 6000 kr...denna vinst används för att betala avgiften och amorteringen på vårt nuvarande boende och då lägger vi 4300 från fickan...maken har taxerad inkomst på över 650 000 ( båda arbetena ) och vi gör absolut ingenting..vi har 2 bilar som är betalda och han köper saker väldigt billigt..han lägger ca 4000 på mat nuförtiden och han har löneförmån i form av rikskortet solmogna tankar bensin för...jag har skött alla inköpen då jag fått barnbidraget och jag köper mat för ca 5-6 tusen....han är supersparsam och äter aldrig ute vi har aldrig fikat tillsammans utomhus på 10 + år..han förnekar att han har sparade pengar men jag har även sett hur kan skickat stora summor pengar till släktings i hemlandet ..han nekar detta trots att jag hittat kvitton 20-30 tusen som läggs undan eller spenderad på annat ställe..till mig och barnen säger han att vi ? går back? trots att siffrorna inte går ihop ..
  • Anonym (Orimligt)
    Tow2Mater skrev 2021-01-24 01:56:01 följande:

    Klart han måste jobba så mycket om han ska försörja annars svältande släktingar i hemlandet.Det är ju också viktigt för honom.


    Släktingarna är absolut inte svältande och har det gott ställt .
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Eeeeh hur skall han ha råd?) skrev 2021-01-24 15:31:18 följande:

    Anledningen till nattarbetet är sannolikt att kunna försörja alla ungar. Skillnaden i lön är stor.

    Skulle han jobba dag skulle han sannolikt få ta mer övertid och vara borta ännu mer för att kunna försörja er.


    Nej det är skillnaden i timmar, nu är det 63% tjänst som genererar 100% i lön.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Eeeeh hur skall han ha råd?) skrev 2021-01-24 15:31:18 följande:

    Anledningen till nattarbetet är sannolikt att kunna försörja alla ungar. Skillnaden i lön är stor.

    Skulle han jobba dag skulle han sannolikt få ta mer övertid och vara borta ännu mer för att kunna försörja er.


    Jag har tidigare fått föräldrapenning + föräldralös från arbetet, totalt ca 17 000 och han har fått ca 40 000 i handen samt att barnbidraget varierat men är nunor 9200 någonting, uthyrning av vår GEMENASAMMA fastighets generera 6000 i vinst. Så han försörjer inte oss på det sättet utan betalar avgiften på 4300 totalsumman. Nu har inte jag någon föräldrapenning men det går gott och väl mer än runt.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Eeeeh hur skall han ha råd?) skrev 2021-01-24 15:31:18 följande:

    Anledningen till nattarbetet är sannolikt att kunna försörja alla ungar. Skillnaden i lön är stor.

    Skulle han jobba dag skulle han sannolikt få ta mer övertid och vara borta ännu mer för att kunna försörja er.


    Jag har tidigare fått föräldrapenning + föräldralös från arbetet, totalt ca 17 000 och han har fått ca 40 000 i handen samt att barnbidraget varierat men är nunor 9200 någonting, uthyrning av vår GEMENASAMMA fastighets generera 6000 i vinst. Så han försörjer inte oss på det sättet utan betalar avgiften på 4300 totalsumman. Nu har inte jag någon föräldrapenning men det går gott och väl mer än runt.
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Moa) skrev 2021-01-24 14:34:10 följande:

    TS, det verkar som att din syster hjälp er otroligt mycket. När tänker ni återgälda det? Om du har 5 barn så spelar väl 2 till inte så stor roll. Erbjud din syster att ni tar hand om deras barn över helgen så de kan få göra något roligt.

    Eller så spelar det roll att ta hans om andra barn.... Ta inte din syster för given! Du kommer behöva henne när du skiljer dig från skiten till man du har.


    Ja han vill aldrig återgälda detta eftersom han anser att min familj inte alls hjälpt oss eller gjort oss någon tjänst utöver det vanliga utan att det är normala släktrelationer..min systers barn har jag passat vid ett tillfälle de senaste året och det var när hon var på förlossningen i våras..han vill inte att vi hjälper min syster eftersom det tycker han att de kan sköta själva..han har bojkottat min familj sedan i juni och skapat en stor respektlös konflikt så ingen känner sig välkommen här sedan i juni så då får inte heller syrrans äldsta komma hit så hon har i princip tagit med sig våran äldsta från skolan under hela hösten men det passar inte maken utan han har påstått att det är för att underlätta för sig själv och skaffa en lekkamrat åt sin son...hon har gjort det eftersom vår son väldigt gärna velat gå hem till dem och ibland vägrat gå ur hennes bil så hon har inte velat såra barnet då det har varit smått kaotiskt och barnet sagt till henne att han inte velat vara hemma pga sin pappa.

    Han var tom sur när vi passade den äldsta i en natt när hon och hennes make var på förlossningen..men för mig har jag inget emot att ta hennes barn men då låser han in sig på rummet eller är sur och grinig så hennes son inte velat komma hit (vi bor 200 m avstånd men trots att hon skjutsas våra barn vid otaliga ggr har han aldrig erbjudit sig att ta med hennes son som ska till samma skola)
  • Anonym (Orimligt)
    Anonym (Momo) skrev 2021-01-24 19:50:55 följande:

    Men alvaligt...roligt med stor familj härligt verkligen.

    Men känner att man antingen ska skullläga manen eller dig. Men snälla detta problem är bådas. Ni har själva skapat situationen tillsammans finns ingen av er som är bättre en den andra. Sluta spela offer alltså båda två.

    Efter barn när 1  så kanske man kände oki jag ville va hemma med alla barn (som jag önskar mig i framtiden) kanske för det var så man själv var uppvuxen. Han tänkte okej mitt ansvar som man att håva in pengar, hon vill ju va hemma och jag hade en far som jobbade jämt ( ett mycket förläget tänkande år 2021 men finns många människor som  tycker så). Alltså inte vet jag hur ni har för bakgrunder. Men snälla vill han inte gå till familjerådgivning och förbättra eran situation så får du lämna honom om du nu vill må bättre själv. Tänk på att era barn inte är några spelbrikor, vem som gjorde si och så. Dom vill nog vara med båda två dom älskar er lika mycket endå.

    Sen kan man ju inte göra mer om den enna inte inser vad den kastar bort. Bara göra livet lättare att leva. Åh då menar jag inte pengar hit och dit utan hur man mår känslomässigt och psykisk. Skulle lätt kunna leva själv med 5 barn med bidrag och faktiskt ta tag i mitt egna liv och bli starkare tex plugga el vad man nu vill göra för att bli en stark förebild för sina barn.

    Vet inte vad du har för bakgrund just i utbildning el erfarenheter . Kanske nått att spinavidare på.

    Och ja det är tufft med barn. Ingen dans på rosor. Men man är inte bara en mamma el pappa man är ett eget jag också. Och vet ni man kan va det samtidigt även om man känner att orken inte finns där. Så går det. Allt är möjligt om man bara vågar ta steget man behöver inte ta stora kliv på en gång men man behöver inte heller ta extremt långsama heller. Lycka till i framtiden.


    Jag har en sjuksköterskeexamen sedan 2009 ( är 34 år idag) och har därefter jobbat och pluggat till barnmorska i 1 år (1 termin kvar ) men avbröt studierna 3 mån innan examen tyvärr..jobbar nu dagtid på vårdcentral men funderar på att läsa till psykiatrisjuksköterska nu på distans innan den yngsta är redo att skolas in.

    Det stämmer att jag ville vara hemma med barnen på vardagarna men sedan engagemanget inte fanns på helger heller eller åtminstone får mig att känna mig uppskattad utan är bara sur och grinig då har jag känt att det börjar tära på både kropp och själ..han är en riktig energitjuv och jag har genom åren försökt läsa detta på olika sätt men inte fått något gehör..tänkt att det går över eller att han kanske känner sig osäker i papparollen men när man fått barn nr 5 och maken inte tagit en enda natt och anser att det är något allvarligt fel på en 10 veckors bebis och vill åka in till akuten för att barnet gråter en stund på natten..ja då börjar tålamodet tryta..speciellt när det sägs att ingen av de andra barnen höll på såhär (bebisen är hittills den lugnaste av alla barnen) ja då undrar man var mannen befunnit sig..när man kommer på att det är ensam hemma för återhämtning eller på tidigt morgon arbete ja då blir man lite arg på sig själv främst att man inte satt ned foten..
Svar på tråden Min man vägrar ändra sitt nattarbete till dag trots 5 barn...är mitt ultimatum orimligt.