• erikaABC

    Hur betalar ni räkningar?

    Hur betalar du dina räkningar?
    Via internet, posten eller på banken?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur betalar ni räkningar?
  • Aniiee

    Internetbank. De flesta räkningarna kommer dessutom direkt till banken, inskrivna och klara, jag behöver bara godkänna (och byta datum ibland....)


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym
    Limeblad skrev 2021-01-23 23:17:20 följande:

    Jag visste inte ens att det gick att betala på annat sätt än internet nu för tiden.


    Det finns girobetalning
    Man lägger räkningen med en betalorder som stoppas i ett kuvert som läggs i en postlåda
  • Anonvm

    Det är nog en försvinnande liten del som betalar sina fakturor på annat sätt än internetbank idag.

    Det lär ju även ständigt bli färre o färre eftersom de som fortfarande använder "pappers-giro" till största delen är äldre.

    Skulle inte på något sätt förvåna mig om tjänsten att posta in försvinner inom några år.
    Nu när jag tänker på det så lär det nog redan finns banker som INTE erbjuder detta?

    Det går nästan hand i hand med kontanterna..... De är väl under utfasning också? På gott och ont....

  • Anonym (Z)

    Internet. Allt på aurogiro eller e-faktura, får inga räkningar hem alls.

  • flygrl

    Betalar via min internetbank. Oftast e-faktura eller autogiro men får jag hem en pappersfaktura betalas den också i internetbanken. Mina föräldrar gick tydligen över från sån där old school girobetalning som man skickar in typ för 20 år sen.

  • Limeblad
    Anonym skrev 2021-01-23 23:31:14 följande:

    Det finns girobetalning

    Man lägger räkningen med en betalorder som stoppas i ett kuvert som läggs i en postlåda


    Det verkar bökigt och läskigt att vara tvungen att förlita sig på att PostNord klarar av att leverera för att betala räkningar.
  • Anonym (Annika)

    När jag såg rubriken trodde jag alternativen skulle vara typ e-faktura, autogiro, pappersfaktura som läggs in i internetbanken, osv. Eller att det (apropå en annan tråd) handlade om ifall man lade in och betalade räkningarna med en gång, lade in med en gång med ett senare betaldatum eller lade in och betalade allt vid månadsskiftet.
    Att folk gick in på banken för att betala räkningar fanns liksom inte i min tankevärld...

  • flygrl
    Anonym (Annika) skrev 2021-01-24 10:06:52 följande:

    När jag såg rubriken trodde jag alternativen skulle vara typ e-faktura, autogiro, pappersfaktura som läggs in i internetbanken, osv. Eller att det (apropå en annan tråd) handlade om ifall man lade in och betalade räkningarna med en gång, lade in med en gång med ett senare betaldatum eller lade in och betalade allt vid månadsskiftet.

    Att folk gick in på banken för att betala räkningar fanns liksom inte i min tankevärld...


    Kan man ens betala räkningar på bankkontor idag 2021? Dom flesta kontor är ju helt kontantfria va jag vet.
  • Frontline
    flygrl skrev 2021-01-24 10:50:45 följande:
    Kan man ens betala räkningar på bankkontor idag 2021? Dom flesta kontor är ju helt kontantfria va jag vet. smile3.gif
    Ja det kan man, här kostar det 150:- per räkning om man betalar i banken.
    Du behöver ju inte betala med kontanter utan kan dras direkt via ditt konto..
    Finns faktiskt dom som nu 2021 betalar på banken trots att det är hutlösa priser..

    Själv har jag enbart E-faktura och autogiro får väldigt sällan pappersfaktura.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • flygrl
    Frontline skrev 2021-01-30 17:09:14 följande:

    Ja det kan man, här kostar det 150:- per räkning om man betalar i banken.

    Du behöver ju inte betala med kontanter utan kan dras direkt via ditt konto..

    Finns faktiskt dom som nu 2021 betalar på banken trots att det är hutlösa priser..

    Själv har jag enbart E-faktura och autogiro får väldigt sällan pappersfaktura.


    Ok, det visste jag inte. Jag har bara min erfarenhet av att för ett tag sen behöva försöka sätta in pengar på mitt eget konto och det inte gick. Blev hänvisad till en insättningsautomat nån helt annanstans.

    Själv använder jag i stort sett enbart internetbank, kort, swish and so on men tycker ändå möjligheten betala räkningar utan internet och även kontanter ska finnas kvar mtp det faktiskt finns en hel del människor som inte fixar nåt annat.
  • Anonym (rävhatt)

    De 90-åringar jag känner betalar också via internet.

    TS är du nyss upptinad från kryosömn sedan 1980? Flört

  • flygrl
    Anonym (rävhatt) skrev 2021-01-31 14:02:47 följande:

    De 90-åringar jag känner betalar också via internet.


    Fast finns tydligen många äldre som inte grejar sånt med. Och många äldre som grejar det för dom får mycket hjälp av yngre släktingar osv och det har blivit ett problem nu under Corona när många äldre är isolerade. Jag tycker vi inte ska glömma dom som står utanför allt det här vi andra tycker är självklart.
Svar på tråden Hur betalar ni räkningar?