• Anonym (Fattar inte?)

    Varför säger folk ett/mitt kk??

    Alltså, varför är det så många som säger "mitt kk" och "ett kk"? Det heter ju inte mitt kompis eller ett kompis?? Kan någon förklara?

  • Svar på tråden Varför säger folk ett/mitt kk??
  • Anonym (Anonym)

    För att de inte fattar svenska språkregler. Det finns de som säger "min egna sak" också, fast de pratar om singular och inte plural. Eller alla idioter som skriver "sådär" eller "tillslut" eller "försent". Skjut mig nu ffs.

  • Anonym (Fattar inte?)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-24 16:31:24 följande:

    För att de inte fattar svenska språkregler. Det finns de som säger "min egna sak" också, fast de pratar om singular och inte plural. Eller alla idioter som skriver "sådär" eller "tillslut" eller "försent". Skjut mig nu ffs.


    Haha, du verkar till och med vara mer besatt än jag :) 

    Men är det verkligen så enkelt som att folk bara inte fattar? Jag menar, hade folk sagt ett kompis och mitt kompis, då hade jag ju fattat att de även väljer fel genus på kk, men jag har ärligt talat aldrig hört nån säga fel på det (annat än bland folk som inte har svenska som modersmål, men det är ju en helt annan sak).
  • Tecum

    Är det så många som säger så? Kan inte minnas att jag hört det. Eller har de vänt på begreppen och menar "ett kompisknull", vilket i så fall är grammatiskt rätt

  • Anonym (Språkregler?)

    Jag hängde tyvärr inte med i skolan så jag kan inte förklara grammatiskt vad jag frågar efter men man säger ju "mitt" i många fall istället för "min". Tex "Mitt kök". Men vissa ord är "min" istället för "mitt" Tex "Min snopp" vad är det som avgör om det är "Min KK" eller "Mitt KK"?

  • Anonym (Språkregler?)

    Jag hängde tyvärr inte med i skolan så jag kan inte förklara grammatiskt vad jag frågar efter men man säger ju "mitt" i många fall istället för "min". Tex "Mitt kök". Men vissa ord är "min" istället för "mitt" Tex "Min snopp" vad är det som avgör om det är "Min KK" eller "Mitt KK"?

  • Anonym (Fattar inte?)
    Tecum skrev 2021-01-24 16:41:59 följande:

    Är det så många som säger så? Kan inte minnas att jag hört det. Eller har de vänt på begreppen och menar "ett kompisknull", vilket i så fall är grammatiskt rätt


    aaahhaaa!!!! Ja! Så är det ju säkert!! Tack för denna förklaring! :)
  • Anonym (Fattar inte?)
    Bitten skrev 2021-01-24 16:46:08 följande:

    Ett

    Knull

    En

    Knull


    Ja, en knull heter det ju förstås inte, och tror man att kk är kort för kompisknull, så som Tecum föreslog, så är det ju helt rätt att säga ett kk :)
  • Limeblad
    Anonym (Språkregler?) skrev 2021-01-24 16:48:37 följande:

    Jag hängde tyvärr inte med i skolan så jag kan inte förklara grammatiskt vad jag frågar efter men man säger ju "mitt" i många fall istället för "min". Tex "Mitt kök". Men vissa ord är "min" istället för "mitt" Tex "Min snopp" vad är det som avgör om det är "Min KK" eller "Mitt KK"?


    Om det är en eller ett. Ett kök blir mitt kök, en snopp blir min snopp.
  • Anonym (Fattar inte?)
    Anonym (Språkregler?) skrev 2021-01-24 16:48:37 följande:

    Jag hängde tyvärr inte med i skolan så jag kan inte förklara grammatiskt vad jag frågar efter men man säger ju "mitt" i många fall istället för "min". Tex "Mitt kök". Men vissa ord är "min" istället för "mitt" Tex "Min snopp" vad är det som avgör om det är "Min KK" eller "Mitt KK"?


    Det som avgör är att kk är en förkortning av knullkompis, och eftersom kompis (som är huvudordet i sammansättningen) är ett "en-ord" (dvs det har genuset utrum) så blir även förkortningen det. Är du med? :)
Svar på tråden Varför säger folk ett/mitt kk??