Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Kan vi sparka ut dom?

Anonym (Arg) skrev 2021-01-24 17:47:50 följande:

En pappa och hans barn fick bo hos oss ett tag medan deras lägenhet renoverades på grund av vattenskador. Det blev ett större projekt som ledde till att de blev av med kontraktet.

Nu vägrar de flytta och hävdar att vi inte har rätt att kasta ut dom hur som helst och att vi har kontrakt på att de får bo här medan den renoverades. Detta kontrakt är bara några sms där vi erbjuder dem att låna gästdelen under tiden.

Det stämmer väl inte?

Berätta för dom att om dom inte flyttar ut nu, går du via kronofogden, och då blir det dyrare för dom att flytta, eftersom dom får betala kronofogdens kostnader. 
    De har ingen rätt att stanna som gäster. 
    Om jag berättar för Rädda Barnen att nu ger jag er 100kr per månad, men sen avslutar jag det, samma sak, helt ok. Det finns ingen motprestation från mannens sida. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (fd) skrev 2021-01-26 12:51:12 följande:
    Ja, och om de finns folkbokförda där så måste ts tala om för skatteverket att de är felaktigt folkbokförda där, att det är gjort mor hennes vilja
    Det är viktigt att ts reder ut detta så snabbt det går , så det finns en anmälan på skatteverket
    Det spelar ingen roll om de är folkbokförda där eller inte, det är fortfarande hemfridsbrott och dom kan avhysas av kronofogde. Man ska vara folkbokförd där man bor, så just nu borde de ju vara skrivna där, det ger dem inga speciella rättigheter att bo kvar.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Peter) skrev 2021-01-27 19:01:19 följande:
    Jag vet vad det är, men det innebär inte att man bara kan hugga ett ställe och påstå sig bo där.

Men motbevisa mig gärna med lagtext där det står att man kan knalla in som gäst och få besittningsrätt .
    Men att vara folkbokförd någonstans och ha besittningsrätt har ju inget att göra med varandra. Där man är folkbokförd (där man huvudsakligen bor) reglerar i vilken kommun man får rösta, ska betala skatt etc, men säger noll om besittningsrätt. 
    Det är ovidkommande för TS var personerna är folkbokförda. 
Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?