Inlägg från: Törstiga tuppen |Visa alla inlägg
  • Törstiga tuppen

Oense om pengar

Så du får hyra, mat och fickpengar men inte dela med dig av dina pengar? Min fru är sjuk men har iallafall några tusen i månaden. Jag försörjer henne självklart. Står för mat, hyra och räkningar och hon betalar för privata utgifter. För några år sedan fick hon försäkringspengar och då löste hon vårt bolån. Hade hon sagt att det var hennes privata pengar så hade hon fått börja slanta sin del av mat och hyra. 

• Törstiga tuppen
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:35:34 följande:
    Och hjälpte du till med hem och barn eller var du frånvarande?
    Hon har gjort det mesta. Städ, tvätt disk, matlagning osv. Jag har handlat, så jag har absolut haft ett bekvämt liv. Det handlar om att vi ställer upp för varandra och ser till att vi har lika mycket fritid. Om du hade velat ha bättre betalt än mat, hyra och 3000 kr så skulle du ha tagit upp det tidigare. Inte komma nu och tycka att du inte ska bidra ekonomiskt om du har möjligheten. Du förstår väl att han betalar mer än 3000 för ditt uppehälle?
  • Törstiga tuppen
    Anonym (S) skrev 2021-01-25 06:52:51 följande:

Självklart gör du vad du vill med dina egna pengar! De ska gå till ditt sparande i första hand. Förklara för honom att det där är dina fickpengar för x antal månader framåt, eller så kan han börja ge dig hälften av sin lön efter räkningar, om han vill att ni ska ha rätt till varandras pengar.

Är man gifta ska man hjälpas åt med försörjningen, det innebär att enda anledningen om han skulle ha rätt till dina pengar är om hans inkomst inte räcker till, och det verkar den ju göra! Men själv har han inte gett dig en krona extra under den här tiden, så han ska inte ha en krona av ditt heller!!

Vad menar du? Det står ju att han ger henne 3000 i månaden att disponera. Det är väl typ vad soc anser att en person ska ha inkl. Mat
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:58:42 följande:
    Så du tycker det är rimligt att jag ska behöva ta saker på avbetalning medan han kommer hem med nya dyra prylar för jämnan?
    Det beror på vad dina pengar skall räcka till och hur många barn ni har. Betalar han mat och räkningar så borde 3000 räcka till fickpengar och barnkläder. Jag gissar att han inte låter dig stanna hemma på semestern eller låter dig äta sämre mat. Det är principen att han skall dela men du vill ha dina pengar för dig själv. Vad vill du göra med dina pengar? Vad vill han göra?
  • Törstiga tuppen

Med så många ungar har du massa flerbarnstillägg så det finns ingen anledning att handla på avbetalning. Hade min fru resonerat som dig hade hon fått börja dra runt sina egna kostnader. Innan du skriker nu så har min fru ett större sparande än mig eftersom hon är bra på att spara och inte har några utgifter förutom privata.

• Törstiga tuppen

Om du inte får 6700 kr att räcka till kläder och telefoner borde du bli lite mer ekonomisk. Barnen borde kunna ärva av varandra och man kan köpa bra begagnat. 

• Törstiga tuppen

Han betalar ju för sina barn. Mat, bostad, semester, försäkringar osv. Men det ser du inte verkar det som. Han är ett svin som vill åt dina pengar typ. Du betalar ju inte en krona för dina egna barn.

• Törstiga tuppen

Nej,  barnbidraget är barnens pengar som betalas av staten. Jag sa att DU inte betalar något för dina barn. Om din man är en usel pappa och en dålig make så tycker jag att du ska lämna honom. Genom bodelning så får du hälften av hans tillgångar. Det är en helt annan diskussion. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att inte vilja bidra ekonomiskt när man kan. Min fru kände en stor stolthet när hon kunde lösa vårat lån och därmed minska mina månatliga kostnader.

• Törstiga tuppen

Skaffa ett jobb och lämna din man. Du klarar 4 barn och allt hushållsarbete. Då finns det garanterat ett jobb du kan sköta. Annars kanske du kan plugga.

• Törstiga tuppen

Du har nästan 120.000 om året till kläder och aktiviteter. Det är inte lite pengar. Om du inte får det att räcka, finns det kanske en anledning till att din man inte vill dela sin lön. 

• Törstiga tuppen

Men då så. Har han 85? EFTER skatt så har han råd med både städning och barnpassning när du skiljer dig.

• Törstiga tuppen

Hur mycket Pengar rör det sig om? Om din man nu badar i pengar förstår jag inte ens att han bryr sig om dessa. 

• Törstiga tuppen

Kan du inte få sjukersättning eftersom du har varit sjuk så länge? Har din man anmält barnen till alla dessa dyra aktiviteter, när han vet att du inte har så mycket pengar?

• Törstiga tuppen

Hade TS man varit en sådan skit som hon vill få det att verka, hade tråden haft en annan rubrik. TS är inledningsvis enbart upprörd över pengarna. När folk inte håller med blir mannen värre och värre och TS sjukare och sjukare. 

• Törstiga tuppen
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 22:11:40 följande:

Okej, så ska jag försöka förklara närmare.

Först, min hälsa.

Jag är till att börja med utbränd sen ett antal år tillbaka, något jag aldrig blivit helt återhämtad ifrån, antagligen för att jag aldrig får chansen att vila ut. Är så trött att jag många gånger inte vet hur jag ska ta mig igenom en dag till. Jag har också ptsd och min psykolog misstänker autism och adhd.

Jag har MS, fibro och endo. Lever med konstant smärta. Jag har något fel med mina ögon, min syn blir snabb sämre utan att någon förstår varför. Jag är livrädd för att en dag kanske förlora synen helt.

Så min vardag.

Jag går upp vid halv fem när de yngsta vaknar. Har ensamt ansvar att få i alla frukost, att de klär på sig och se till att de har allt med sig. Det är så gott som alltid minst en som kräver ett rejält peptalk för att komma iväg då det finns ångest med i bilden. Senaste året har de också varit hemma väldigt mycket.

Vid kvart över sju klär vi på oss och ger oss iväg till skolan. Går dit och tillbaka. Hemma igen runt timmen senare.

Sen måste jag städa huset dagligen, putsa fönster, sköta trädgården, tvätta, stryka skjortor osv. Handla och göra andra ärenden. Sen laga bra mat från grunden, som är väl igenomtänk och uträknad på vad han behöver för sin träning. Ofta är det något bara han äter, så då måste jag göra något annat till mig och barnen.

De yngsta gick inte på förskola, så de var alltid med mig innan de började skolan. De slutar nu senast 14 då jag hämtar. Efter det är det antingen att gå till en park eller ta oss till träning innan de äldre hämtas vid kvart över tre. Ta oss till deras träningar innan vi är hemma igen runt fem.

Då ska det fixas middag och hjälpas till med läxor. Ev. är det träningskläder som ska tvättas och barn som ska duscha.

Simsalabim så är det läggdags för mig för att jag ska orka upp dagen efter.

Jag sitter inte ner och slappnar av många minuter under en dag, det är alltid något och ser han mig sysslolös kommenterar han det direkt och frågar varför jag inte tar tag i det och det.

Skulle inte förvåna mig om någon tycker att det låter som rena drömtillvaron, men semester är det sista det är. Alla mina dagar är mer eller mindre likadana, inte ens när han är ledig hjälper han till.

Att ha problem med ögat och till och med förlora synen är inte ovanligt vid Ms. Har de inte informerat om det? Min fru har Ms och har ofta problem pga inflammationer i synnerven.
Svar på tråden Oense om pengar