• Kjell2

Medlåntagare, hur funkar det exakt?

Om inte den primära låntagaren  betalar avtalad ränta och amortering kommer banken kräva pengarna av medlåntagarna.

• Kjell2
    Meckie skrev 2021-01-25 17:50:19 följande:

Ahh tack för snabbt svar. Mycket vänligt.

Ursäkta för dåliga räkenskapen i exemplet. Vi får öka min inkomst till 60k då.

Vill få det förtydligat lite extra.

Så i exempel. Om jag har låg inkomst på 40k (så får jag inte ta lånet själv). Men om föräldern är "god för" en extra inkomst på 15k så kan lånet godkännas (?).

Men är det fortfarande jag som får betala lånet, ammortering och avgift? (Det klarar jag ju inte).

Eller är det så att föräldern betalar sin del av räntan för mig varje månad. I detta fall en stående betalning på typ 3000 kr/mån (eller bått sånt)?

Hur mycket lån du får med och utan medlåntagare måste du kontakta banken om. Det hänger på saker som inkomst, övriga lån, tillgångar, kreditbetyg mm.

Det absolut vanligast är att både primär och medlåntagaren är solidariskt betalningsansvarig för hela lånet. Exakt hur ni fördelar räntor och amorteringar är upp till er.  Om inte baken får in sina pengar kommer banken vända sig till någon eller båda av låntagarna och kräva betalt. I slutändan via KFM.
Svar på tråden Medlåntagare, hur funkar det exakt?