• Fru89

BF Oktober 2021

Tråden för oss med BF oktober 2021

Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

• Svar på tråden BF Oktober 2021
  • MaTik
    GrodanS77 skrev 2021-05-11 10:48:37 följande:

Jag är i mitten av v 18 nu. Har lite funderingar kring det här med flytningar. Kommer inte riktigt ihåg hur det var med dottern. Den senaste veckan känns det som om flytningarna ökat, vattniga, så det känns fuktigt i trosorna av och till. Inte hela tiden, men vissa dagar och mindre andra dagar. Funderar på om det ska vara så eller om det kan vara något annat på g?

Har ultraljud i morgon så borde kanske ställa frågan då, men vill kolla hur ni upplever det.

Jag har också upplevt det de senaste veckorna, så det är nog normalt!
  • GrodanS77
    MaTik skrev 2021-05-11 11:13:26 följande:

Jag har också upplevt det de senaste veckorna, så det är nog normalt!

Skönt att höra!

Ni som känner fosterrörelser, brukar det vara lika mycket varje dag eller är det olika från dag till dag? Och hur högt upp kan man känna i v18? Är det fortfarande under naveln som gäller?

Vet att med dottern så rörde hon mycket på sig i några dagar och sen var det lugnare i några dagar. Denna verkar vara likadan. De där lugna dagarna tar dock knäcken på mig. Vill ha någon som bråkar runt ordentligt så man verkligen känner bebben. Tycker det har varit lugnare än vanligt de senaste dagarna och då kommer ju oron, men jag känner av den men inte lika tydligt. Ibland som fladder eller något som kittlar en på insidan, bland känns det som om magen spänns ut inifrån. Förra veckan såg jag faktiskt magen hoppa till.

Usch va ja nojar! Har mitt ultraljud i morgon och jag tror jag är mer nervös än vanligt precis dagarna innan ett ultraljud. Jobbigt!!
  • Kroonkan

Hej, syns mina inlägg? Känner att jag inte fått någon respons.. Hur som helst undrar jag en sak gällande RUL. Kan man få könet skrivet på en lapp? Har någon av er fått det? Vill helst det skall bli en överraskning för både mig och min man, då vi skall ha baby gender reveal den 29 maj.

• GrodanS77
    Kroonkan skrev 2021-05-11 17:16:38 följande:

Hej, syns mina inlägg? Känner att jag inte fått någon respons.. Hur som helst undrar jag en sak gällande RUL. Kan man få könet skrivet på en lapp? Har någon av er fått det? Vill helst det skall bli en överraskning för både mig och min man, då vi skall ha baby gender reveal den 29 maj.

Dina inlägg syns vad jag vet om i varjefall. Tråkigt att du känner att du inte får respons!

Det är inte säkert att man kan säga kön helt hundra på rul. Det beror på hur bebben ligger. Det är inte alla läkare som vågar uttala sig säkert efter ett ul tyvärr. Men om de kan det så kan de säkert skriva på en lapp. Borde inte vara något problem men har nog en hel del att göra med vilken typ av läkare man träffar på.
  • MaTik
    Kroonkan skrev 2021-05-10 17:05:52 följande:
    Roligt att allt gått bra. :D Många av er som ej gjort KUB? Jag har RUL 24 maj. Är i vecka 18 och går på fredag denna vecka in i vecka 19. :) Hans svar lät lite tveksamt. Han kanske var osäker.. Vi har mest köpt neutrala färger. Men säger de ex flicka så kanske vi köper några plagg bara. Finns så mycket fina tjej kläder. Nästan för mycket, hehe. Inte så mycket till pojkar. Jag har en känsla att vår är en flicka. Även fått gissat detta utifrån ultraljud bilder från KUB jag gjorde i vecka 14. De har grupper på Fb man kan skicka sin bild. Och i de två grupperna är det gissat flicka. :D Har ni andra namn? Här är det namn torka... Har pojknamn som känns givet 100% och det är Marcel. Flicknamn hittade jag ett igår som jag endå fastnade lite för och det är Amilia. Min man är från Nigeria och han är igbo så vi kommer också ge barnet ett igbo namn (som mellannamn). Hur mycket rörelse känner ni? Min första graviditet, och jag vet inte riktigt vad man skall känna efter. Men har känt något som uppfattas som rörelse. Detta mest kvällstid / nattid. När känner ni? XX
    Vi har total namntorka! Till förra barnet hade vi ett flicknamn och ett pojknamn (visste inte kön då heller). Ut kom en pojke. Nu gillar vi inte flicknamnet lika mycket längre, så det går bort, och det bästa pojknamnet är ju upptaget av vår son! :)
  • MaTik
    GrodanS77 skrev 2021-05-11 12:21:07 följande:
    Skönt att höra!

Ni som känner fosterrörelser, brukar det vara lika mycket varje dag eller är det olika från dag till dag? Och hur högt upp kan man känna i v18? Är det fortfarande under naveln som gäller?

Vet att med dottern så rörde hon mycket på sig i några dagar och sen var det lugnare i några dagar. Denna verkar vara likadan. De där lugna dagarna tar dock knäcken på mig. Vill ha någon som bråkar runt ordentligt så man verkligen känner bebben. Tycker det har varit lugnare än vanligt de senaste dagarna och då kommer ju oron, men jag känner av den men inte lika tydligt. Ibland som fladder eller något som kittlar en på insidan, bland känns det som om magen spänns ut inifrån. Förra veckan såg jag faktiskt magen hoppa till.

Usch va ja nojar! Har mitt ultraljud i morgon och jag tror jag är mer nervös än vanligt precis dagarna innan ett ultraljud. Jobbigt!!
    Jag känner rörelserna väldigt sällan, typ någon gång per kväll. Och de är fortfarande svaga, mest som ett litet fisksprattel. Är en bit nedanför naveln, fem-tio cm kanske?

Lycka till på ultraljudet!
  • GrodanS77
    Kroonkan skrev 2021-05-11 17:16:38 följande:

Nu kan jag kanske svara bättre på din fråga. Var på ultraljud idag (inte rul) och frågade då om man kunde se kön och det kunde hon. Hon frågade om hon skulle säga det rakt ut eller skriva det på en lapp med tanken å att maken inte kunde vara med. Så ja, det borde inte vara omöjligt att få det på en lapp
  • GrodanS77
    MaTik skrev 2021-05-12 09:23:14 följande:

Jag känner rörelserna väldigt sällan, typ någon gång per kväll. Och de är fortfarande svaga, mest som ett litet fisksprattel. Är en bit nedanför naveln, fem-tio cm kanske?

Lycka till på ultraljudet!

Tack, det gick bra på ultraljudet! Allt såg tipp topp ut!

Ok, jag tycker mig känna lite högre upp, i höjd med naveln ibland och straxt över men det kanske är för tidigt? (V17+4) Men oftast är det ganska långt ned. Tänkte att jag skulle ha frågat på ultraljudet men glömde helt bort det i lättnaden över att se en parvel sprattla för fullt!!
  • Kroonkan
    MaTik skrev 2021-05-12 09:16:28 följande:

Vi har total namntorka! Till förra barnet hade vi ett flicknamn och ett pojknamn (visste inte kön då heller). Ut kom en pojke. Nu gillar vi inte flicknamnet lika mycket längre, så det går bort, och det bästa pojknamnet är ju upptaget av vår son! :)

Det är så svårt med namn... Jag har ett pojknamn Marcel, min mans pappa hette Marcel. Sen tre flicknamn, Amilia, Nadine och Mylah. Amilia är vårt favorit flicknamn hittills. Så vi får avvakta och se vad de säger den 24 maj. Dock är vår baby gender reveal 29 maj. :D
  • Kroonkan
    GrodanS77 skrev 2021-05-12 14:50:31 följande:

Nu kan jag kanske svara bättre på din fråga. Var på ultraljud idag (inte rul) och frågade då om man kunde se kön och det kunde hon. Hon frågade om hon skulle säga det rakt ut eller skriva det på en lapp med tanken å att maken inte kunde vara med. Så ja, det borde inte vara omöjligt att få det på en lapp

WOW vad roligt, hoppas jag har samma tur. Men löste igår på östra att de ej skriver på lapp. De hade till och med skrivit det på sin sida... Plus skrev det att man inte får filma eller ta kort.
Svar på tråden BF Oktober 2021