• Medborgare

    Sälja ett hus och skänka bort vinsten

    Ellies matte skrev 2021-01-26 17:28:10 följande:

    Om min pappa skänker mig ett av sina hus som gåva genom ett gåvobrev och jag sen säljer huset och ger honom pengarna som blir kvar efter inbetald vinstskatt. Är detta ok och ingenting som kan slå tillbaka på någon av oss? Kontentan är alltså att jag inte kommer att få en krona av detta utan all vinst av försäljningen tillfaller min pappa eftersom jag kommer att skänka hela överskottet (efter vinstskatt och alla omkostnader efter försäljningen är gjorda) till honom när pengarna kommit in på mitt konto. Men på pappret så står det ju att jag äger huset och får pengarna och skattar för det. Min pappa är gammal nu och orkar inte med allt kring en försäljning så han vill ge mig huset som gåva så jag kan styra upp allt för honom. Men jag vill givetvis inte att detta förfarande skall slå tillbaka mot någon av oss framöver. Någon som har koll? ????


    Är det inte enklare att du hjälper honom att sälja huset? 
  • Medborgare
    Stårschan2 skrev 2021-01-26 17:35:56 följande:

    Om du har syskon misstänker jag att det kommer att dras av mot ditt kommande arv, eftersom du har fått ett hus i förskott.


    Om huset säljs och pengarna ges till pappan, så har TS fått varken hus eller pengar, annars ingen fördel mot någon annan.
  • Medborgare
    Stårschan2 skrev 2021-01-26 17:50:56 följande:
    Det håller jag med om är den logiska slutledningen, men ser det ut så även juridiskt? Jag vet inte mer om arvsrätt än att den är ganska snårig.
    Du tänker så. Ja, det borde hålla om man kan visa hur det gått till, tycker jag. Men är inte säker.
Svar på tråden Sälja ett hus och skänka bort vinsten