• Anonym (?)

    När och vad äter era 10-12 månaders?

    Som rubriken lyder, när och vad äter era 10-12 månaders? Min äter så här

    9.00 flaska välling

    12.00 burkmat

    15.00 mellanmål tex smörgås och frukt

    18.00 gröt

    21.00 flaska välling

    Skulle gärna vilja få in ett mål till om dagen med mat, hört att det rekommenderas från 8 månader men vet inte hur jag skulle få in det? Vill gärna ha flaska på morgon och kväll, isåfall antar jag att jag får ta bort gröten men den vill jag gärna ha för hon sover så bra när hon får gröt och välling..

  • Svar på tråden När och vad äter era 10-12 månaders?
  • Anonym (helt fritt)

    Ammar fritt. Hon sitter med vi matbordet när vi äter och får egen tallrik med vanlig mat. Hamnar något i munnen eller rent av i magen så är väl det bra.

  • Anonym (Jag)

    Gröt och välling är samma sak så det blir ju ensidigt kvällstid. Varför äter hon ingen middag? Hur som helst. Båda mina barn har ätit mer än så där runt ett Jag ammade den yngste en hel del, Kanske 4-5 ggr per dag. Utöver det var det frukost, lunch (hemlagad mat) mellanmål i form av frukt och middag i form av riktig mat. Gröt på kvällen, Amning vid sovdags.

  • Anonym (Ett år.)

    Ca 08 - Ersättning
    ca 10 - Frukt, en banan, ett päron, en clementin. Ibland ett ägg. 
    ca12.30 - Lunch. En stadig portion vanlig mat. Oftast samma mat som vi. Ibland gårdagskvällens rester.
    ca 16 - Mellis. Frukt, yoghurt, eller smörgås. 
    ca 18.30 - Middag. Gröt eller samma mat som vi om vi inte äter soppa eller för sent. Äter vi senare sitter han med och äter en middag till. 

    Allt är cirkatider. Ibland en timme senare. Ibland tidigare. Det är ett praktiskt barn. 
    12 månader. 

  • Anonym (Petra)

    Mina barn åt nog ungefär som ditt i den åldern, förutom att de åt hemlagad lunch (oftast värmd från någon tidigare middag) och middag istället för gröt. Vi åt oftast samma middag hela familjen, tillsammans. (Ger bra matvanor, tror jag)

  • Ztrumpan

    Min 11 månaders äter ungefär så här.

    7.00 ammar

    8.00 frukost typ macka, Leverpastej stavar, turkisk yoghurt, banan pannkaka - lite olika.

    10.00 amma och sova

    12.00 lunch med lagad mat, samma som mig

    14.00 amma och sova

    16.00 mellanmål - kan bli frukt, grötmuffins eller annat som finns hemma

    18.30 middag - samma som oss

    Sen amma innan sova.

    Hon vägrar både gröt och välling så försöker baka på det istället.

    Tycker du ska byta ut gröten på kvällen till middag istället.

  • Anonym (A)

    Byt ut gröten kl 18 till ett mål mat är mitt tips.
    Ev nån liten frukt mellan frukost och lunch.

  • fjanten

    08:00: Frukost, t.ex. havregrynsgröt

    11:30: Lunch, vad vi äter, t.ex. lasagne.

    14:00: Mellanmål, t.ex. grönsaksstavar med hummus.

    17:00: Middag, vad vi äter, t.ex. minestronesoppa.

    18:30: Ev. gröt, ibland en flaska ersättning istället för gröt.

    Välling är skit, då ger jag hellre gröt. Ger definitivt inte BÅDE välling och gröt - något som visat att barn ofta blir överviktiga.

  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 21:53:15 följande:

    Gröt och välling är samma sak så det blir ju ensidigt kvällstid. Varför äter hon ingen middag? Hur som helst. Båda mina barn har ätit mer än så där runt ett Jag ammade den yngste en hel del, Kanske 4-5 ggr per dag. Utöver det var det frukost, lunch (hemlagad mat) mellanmål i form av frukt och middag i form av riktig mat. Gröt på kvällen, Amning vid sovdags.


    Eftersom att jag skrev att jag gärna vill ja gröt på kvällen för hon sover bra då, men att hon vill ha flaska till läggdags när hon somnar också så jag vet inte hur jag ska lägga upp de
  • Citronsaft
    Anonym (?) skrev 2021-01-28 09:28:56 följande:

    Eftersom att jag skrev att jag gärna vill ja gröt på kvällen för hon sover bra då, men att hon vill ha flaska till läggdags när hon somnar också så jag vet inte hur jag ska lägga upp de


    Låt henne äta riktigt mat dvs det ni äter till middag och ge flaska som du ger nu. Tänk på att borsta tänderna efter flaskan bara (om hon har några).
Svar på tråden När och vad äter era 10-12 månaders?