• Anonym (TS)

    Tycker ni att det blivit bättre eller sämre sedan sociala medier/smartphones kom?

    Jag kan ibland känna att världen blivit så tråkig sedan alla fick en smartphone att ständigt sitta med i handen. Exempel:

    - Så fort man träffas och hittar på någonting ska selfie-kameran fram. Bilder skall läggas upp om hur rolig aktiviteten är innan den ens hunnit börja. Som att man endast ses för att kunna visa upp det på nätet.

    - Jag och mina vänner rings eller ses knappt längre. Mycket av kontakten sker via Facebook/Instagram, vilken bara är opersonlig. Vill man kontakta någon personligen är det lättare att göra det via Messenger. Ett skriftligt, kort meddelande där man har svårt att avgöra tonfall.

    - På middagar med familj/bekanta har jag flera gånger varit med om att någon sitter och berättar något - medan en stor del av sällskapet plockar fram sina telefoner. Är inte det väldigt ohyffsat?

    - ...Och jag själv är inte bättre. Jag har jättesvårt att hålla mig borta från telefonen. Vid matbordet, på bussen, på tåget... Automatiskt plockar jag upp telefonen. Lägger inte upp mycket själv men scrollar Facebook, Instagram m.m. När jag reflekterar över det är det väldigt sällan jag ser något där som kändes meningsfullt på något sätt. Bara en massa reklam och ytligheter.

    Men så finns ju bra saker också... Tack vare sociala medier har jag t.ex. fått bättre kontakt med släkt som bor långt bort. Och så är det ju roligt också... Ibland.

    Vad tycker ni? Längtar ni iblsnd tillbaka till tiden då vi var lite mer begränsade? Innan sociala medier (Facebook, Instagram, Snapchat...) och smartphones? Eller var det snarare tråkigare då?

  • Svar på tråden Tycker ni att det blivit bättre eller sämre sedan sociala medier/smartphones kom?
  • Anonym (olika)

    För mig personligen har internet och sociala media varit jättebra uppfinningar som har tagit mig ur social isolering. Innan jag fick tillgång till internet var jag en ensam kuf som alla i skolan hatade och mobbade. Internet gav mig tillgång till forum och digitala mötesplatser och människor med samma intressen som jag, som inte heller är så sociala irl, som bor över hela jordklotet. Tillägget med social medier som facebook, twitter osv har även gjort interaktionerna mer personliga och privata. Jag har fått riktiga vänner som jag aldrig hade träffat utan sociala medier. Även släktingar som är mer eller mindre avlägsna som bor på andra ställen i världen har jag kontakt med som jag inte ens visste att jag hade innan internet och sociala medier.

  • Hyllemor

    I vissa fall kan jag längta tillbaka. Nu är vi ganska duktiga i min familj och vänskapskrets med att inte sitta med mobilerna, så där upplever jag inget problem. Däremot så tycker jag att allt tar längre tid med mobilen. 


    Ta t.ex. en sådan enkel grej som att åka buss. Förr drog man upp sitt plastkort och tryckte den mot kortläsaren. Det tog kanske 2 sekunder. Nu ska jag först ta upp mobilen, låsa upp skärmlåset, välja rätt app, klicka på "visa biljett" och sedan sätta mobilen mot kortläsaren. Det tar tid!


    Likadant är det på jobbet (jag jobbar på förskola.) Förr hade man en papperslista och så satte man en prick när barnet kom och strök över namnet när barnet gick. Det tog två sekunder. Nu ska jag ta upp mobilen, låsa upp skärmlåset, hitta rätt app, logga in, klicka på rätt barn och klicka på checka in eller checka ut barnet. DESSUTOM ska jag sätta prick och stryka över på papperslistan (om mobilen skulle tappa täckningen/gå sönder) Tänk om man hade använt all den tiden till att kunna hålla ett samtal med barnen istället. 


    Över lag tycker jag framför allt att alla "onödiga" jobbmail och liknande tar på tok för mycket tid från annat. 


    Det som jag uppskattar mest med tekniken är Swish. Swish är världens bästa uppfinning. Det hade jag aldrig klarat mig utan. 

  • Hyllemor

    I vissa fall kan jag längta tillbaka. Nu är vi ganska duktiga i min familj och vänskapskrets med att inte sitta med mobilerna, så där upplever jag inget problem. Däremot så tycker jag att allt tar längre tid med mobilen. 


    Ta t.ex. en sådan enkel grej som att åka buss. Förr drog man upp sitt plastkort och tryckte den mot kortläsaren. Det tog kanske 2 sekunder. Nu ska jag först ta upp mobilen, låsa upp skärmlåset, välja rätt app, klicka på "visa biljett" och sedan sätta mobilen mot kortläsaren. Det tar tid!


    Likadant är det på jobbet (jag jobbar på förskola.) Förr hade man en papperslista och så satte man en prick när barnet kom och strök över namnet när barnet gick. Det tog två sekunder. Nu ska jag ta upp mobilen, låsa upp skärmlåset, hitta rätt app, logga in, klicka på rätt barn och klicka på checka in eller checka ut barnet. DESSUTOM ska jag sätta prick och stryka över på papperslistan (om mobilen skulle tappa täckningen/gå sönder) Tänk om man hade använt all den tiden till att kunna hålla ett samtal med barnen istället. 


    Över lag tycker jag framför allt att alla "onödiga" jobbmail och liknande tar på tok för mycket tid från annat. 


    Det som jag uppskattar mest med tekniken är Swish. Swish är världens bästa uppfinning. Det hade jag aldrig klarat mig utan. 

  • Anonym (sämre tusenfalt)

    Jag ser ingenting positivt med sociala medier. Mestadels en massa ytligt narcissistiskt och för många beroendeframkallande meningslösheter som ger psykiskt ohälsa, stressjukdomar, fördummar, tar energi från hjärnkapacitet och fysisk kraft som bättre skulle kunna investeras i bestående intellektuell och social samhörighet, bildning, livserfarenheter osv. Jag tror det är det sämsta som hänt mänskligheten. Internet får beskyllas för mycket av detta förfall, även om mycket av nätets tillgänglighet är ovärderligt. Men sociala medier ser jag inget positivt med alls.

  • Anonym (Sara)

    Tillgängligheten har ju blivit bättre (men förstås också skapat klyftor) för de som behärskar och har tillgång till tekniken. Jag ser ser vilket behov det fyller för många människor, tänker att det minskar ensamheten. (Men skapar förstås samtidigten del nya problem)

    För mig personlugen som medelålders är det främst komuni,ationsaspekten av smartphones och plattor som ger mig mycket. Det är lätt att ta reda på saker, kolla öppettider, boka in sig på träningspass, låna om en bok, ha koll på vad som händer i världen, planera resor osv. Jag använder nätet otroligt mycket föe pkanering och i formationsinhämtning, nåt helt annat än hur det var förr förstås.

    Men som med allt annat finns det förstås både fördelar och nackdelar.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (olika) skrev 2021-01-26 23:38:11 följande:

    För mig personligen har internet och sociala media varit jättebra uppfinningar som har tagit mig ur social isolering. Innan jag fick tillgång till internet var jag en ensam kuf som alla i skolan hatade och mobbade. Internet gav mig tillgång till forum och digitala mötesplatser och människor med samma intressen som jag, som inte heller är så sociala irl, som bor över hela jordklotet. Tillägget med social medier som facebook, twitter osv har även gjort interaktionerna mer personliga och privata. Jag har fått riktiga vänner som jag aldrig hade träffat utan sociala medier. Även släktingar som är mer eller mindre avlägsna som bor på andra ställen i världen har jag kontakt med som jag inte ens visste att jag hade innan internet och sociala medier.


    Ja det är jättehäftigt, hur männsikor kan hitta varandra och känna gemenskap trots stora fysiska avstånd.
  • sextiotalist

    Tack vare de sociala medierna har jag hittat tillbaka till gamla vänner, som man tappat bort under livets resa, fått nya vänner. 
    T.ex via Facebook är det väldigt lätt att hålla en kontakt. Nu har jag väldigt få vänner som lägger upp för att skryta, det är vardagshändelser de lägger upp, många bjuder på sig själv och delar med sig av livets dråpligheter. Instagram har jag, men då jag är urkass på att fota och rätt ointresserad av andras bilder (solnedgångar har jag slutat räkna, nu har jag sett skidspår från hela norra Sverige :) ).

  • Mrs Moneybags

    Det känns som om vi fortfarande är i det första stadiet av detta, men jag längtar ibland tillbaka till hur det var. Jag märker att jag själv har förändrats av smartphones. Förr läste jag mer, livet var lite långsammare, jag var lite mer i min egen värld. Nu scrollar jag facebook och instagram flera gånger om dagen osv. Samtidigt finns det ju enorma fördelar med att kunna fixa i princip allt i sitt liv via telefonen. 

Svar på tråden Tycker ni att det blivit bättre eller sämre sedan sociala medier/smartphones kom?