• Anonym (Språkpolisen)

    Så här skiljer ni på de och dem:

    Varenda gång jag ser ordet "dem" användas fel (sker flera gånger dagligen) känns det som om jag får tusen stötar genom huvudet och kroppen. Så jag tänkte försöka sprida detta budskap i förhoppningen om att felanvändningen ska minska lite.

    Alternativ 1:

    Tänk att "de" motsvarar jag, du, han/hon/den/det, vi och ni. "Dem" motsvarar mig, dig, honom, henne, oss, er osv. Att skriva "dem ska cykla" är alltså lika fel som  att skriva "mig ska cykla".

    Alternativ 2:

    Översätt meningen till engelska. Blir ordet "dom" då "they" eller "the", ska dom skrivas "de". Blir det "them" ska det skrivas "dem".

    Tack för mig och ha en fortsatt trevlig kväll! :)

  • Svar på tråden Så här skiljer ni på de och dem:
  • Anonym (Dom P.)
    Anonym (Språkpolisen) skrev 2021-01-26 22:48:12 följande:

    Varenda gång jag ser ordet "dem" användas fel (sker flera gånger dagligen) känns det som om jag får tusen stötar genom huvudet och kroppen. Så jag tänkte försöka sprida detta budskap i förhoppningen om att felanvändningen ska minska lite.

    Alternativ 1:

    Tänk att "de" motsvarar jag, du, han/hon/den/det, vi och ni. "Dem" motsvarar mig, dig, honom, henne, oss, er osv. Att skriva "dem ska cykla" är alltså lika fel som  att skriva "mig ska cykla".

    Alternativ 2:

    Översätt meningen till engelska. Blir ordet "dom" då "they" eller "the", ska dom skrivas "de". Blir det "them" ska det skrivas "dem".

    Tack för mig och ha en fortsatt trevlig kväll! :)


    Tack själv, intressant förklaring.
    Har alltid använt formerna automatiskt men skriver säkert fel ibland utan att tänka. Har känt många som kämpar med hur de ska skriva.

    I vissa sammanhang funkar båda formerna, finns något test online jag gjorde någon gång.
  • Anonym (tobbe)

    Det bästa vore om man helt enkelt fimpade dem helt och hållet. Det är något som språkvetare bråkar om en del vill ha kvar dem och en del vill ta bort det. Jag ligger åt den sida som vill göra språket modernt och ta bort dem.

  • Anonym (Knas)

    Eller för att göra det ännu enklare, testa och sätt in "oss" för dem och "vi" för de i meningen så märker man vilken av dem som passar.

    Det du skriver förvisso men ännu enklare förklarat, tycker jag i alla fall ;)

  • Stårschan2

    Underbara människa! Skönt att veta att man inte är ensam i kampen om de/dem!

  • sextiotalist

    Och är man tveksam, då kan man använda dom eller de, inte dem. (att använda de om man är tveksam var det en språkexpert som rekommenderade)

  • Stårschan2
    sextiotalist skrev 2021-01-27 08:30:54 följande:

    Och är man tveksam, då kan man använda dom eller de, inte dem. (att använda de om man är tveksam var det en språkexpert som rekommenderade)


    Men det är ju dumt att använda 'de' om man är osäker också. Bättre då att använda 'dom' rakt igenom , så att man inte riskerar att skriva dumheter som "jag hittar inte hem till de" eller liknande.
  • sextiotalist
    Stårschan2 skrev 2021-01-27 11:19:48 följande:
    Men det är ju dumt att använda 'de' om man är osäker också. Bättre då att använda 'dom' rakt igenom , så att man inte riskerar att skriva dumheter som "jag hittar inte hem till de" eller liknande.
    Men om man ska välja mellan de och dem, för i 9 fall av 10 så är det dem folk använder istället för de. Dom är helt OK
  • Anonym (Ofog)

    Det är ett ofog som kommit de senaste åren och jag kan inte låta bli att undra om det beror på att man inte har rättstavning i skolan längre? Förr såg jag aldrig dem istället för de. Dom är helt okey i icke formella sammanhang. Enklast är ju dock som nån ovan skrev att byta ut dem mot oss och se om det passar. Även om jag tycker att alla både borde se och höra att "dem äter, dem går, dem gör" låter totalt fel. Det slår slint i mitt språksinne varje gång jag ser det.

  • Tobben

    Skönt att se att det finns fler som irriterar sig på detta språkmissbruk.

    Har ni lagt märket till att många använder "och" istället för "att"?

    T ex: Jag tycker det är roligt och träna.

    Trist att skriftspråket försämrats så mycket på så kort tid.

Svar på tråden Så här skiljer ni på de och dem: