• HenneGrek

    Semester 10 dagar innan BF? Frågor

    Hej! Jag är beräknad till 27e juli och har ett fysiskt tungt jobb och antar att jag kommer beviljas HP innan BF.. Men de sista tio dagarna innan BF får man ju ej HP. Jag tänkte att jag då kan ta ut semester de sista 10 dagarna, men jag föder under semesterperioden så jag måste alltså söka ledigt NU för de dagarna. Men vad händer om jag föder typ andra dagen på semestern? Ska jag då kontakta mitt arbete? Och kan jag efter mina 10 dagars semester övergå till föräldradagar ifall jag går över BF?

  • Svar på tråden Semester 10 dagar innan BF? Frågor
  • S23

    Du har rätt att ta föräldrapenning tvp månader innan barnet föds. Om jag var du skulle jag söka föräldraledigt from tio dagar innan barnets födelse och spara semestern till senare tillfälle. Då ?slösar? du heller inte föräldradagar eftersom du senare kan använda semestern du slipper använda då tills efter att barnet fötts

  • S23

    Vill också kolla? Vad arbetar du med? Har arbetsplatsen gjort en arbetsmiljöutredning?

  • Limeblad

    Från sju veckor före BF kan man vara föräldraledig. Man behöver inte ta ut föräldrapenning under den tiden (om man vill spara dagar) men då står man ju utan inkomst.

  • S23
    Limeblad skrev 2021-01-27 22:08:34 följande:

    Från sju veckor före BF kan man vara föräldraledig. Man behöver inte ta ut föräldrapenning under den tiden (om man vill spara dagar) men då står man ju utan inkomst.


    Vill tillägga, ifall någon annan läser tråden, att om man inte arbetat sex månader innan man går hem utan föräldrapenning så omfattas man inte av det sgi skydd man annars har 6 månader före bf.

    Nu arbetar ju ts bevisligen så i hennes fall är det precus som du säger bara att gå hej utan att ta föräldrapenning om hon vill
    Limeblad skrev 2021-01-27 22:08:34 följande:

    Från sju veckor före BF kan man vara föräldraledig. Man behöver inte ta ut föräldrapenning under den tiden (om man vill spara dagar) men då står man ju utan inkomst.


  • HenneGrek
    S23 skrev 2021-01-27 21:53:30 följande:

    Du har rätt att ta föräldrapenning tvp månader innan barnet föds. Om jag var du skulle jag söka föräldraledigt from tio dagar innan barnets födelse och spara semestern till senare tillfälle. Då ?slösar? du heller inte föräldradagar eftersom du senare kan använda semestern du slipper använda då tills efter att barnet fötts


    Ja, tack, det är sant! Kan ju ta föräldrapenning istället och spara semesterdagarna, spelar ju då ingen roll vad som är vad hehe
  • HenneGrek
    S23 skrev 2021-01-27 21:54:15 följande:

    Vill också kolla? Vad arbetar du med? Har arbetsplatsen gjort en arbetsmiljöutredning?


    Vet inte om de har gjort det men de som varit gravida före mig har beviljats HP och har innan dess haft enklare arbetsuppgifter om det behövts
  • Seven Costanza
    S23 skrev 2021-01-27 22:11:30 följande:

    Vill tillägga, ifall någon annan läser tråden, att om man inte arbetat sex månader innan man går hem utan föräldrapenning så omfattas man inte av det sgi skydd man annars har 6 månader före bf.

    Nu arbetar ju ts bevisligen så i hennes fall är det precus som du säger bara att gå hej utan att ta föräldrapenning om hon vill


    Gäller också att man inte redan är inne i någon SGI-skyddande period, t ex om man är gravid med syskon och har jobbat deltid och skyddat SGI med FP då kan man inte gå hem utan att ta ut FP utan man måste skydda SGI ända tills barnet är fött.
  • S23
    Seven Costanza skrev 2021-01-27 22:40:21 följande:

    Gäller också att man inte redan är inne i någon SGI-skyddande period, t ex om man är gravid med syskon och har jobbat deltid och skyddat SGI med FP då kan man inte gå hem utan att ta ut FP utan man måste skydda SGI ända tills barnet är fött.


    Precis! Bra tillägg!
  • S23
    HenneGrek skrev 2021-01-27 22:28:52 följande:

    Vet inte om de har gjort det men de som varit gravida före mig har beviljats HP och har innan dess haft enklare arbetsuppgifter om det behövts


    De är nämligen skyldiga att göra det när de får reda på din graviditet.

    Anledningen till att jag frågar är att det inte verkar ovanligt att gravida arbetar inriskfyllda miljöer för att arbetsgivaren helt enkelt inte har koll.

    Buller, kemikalier, lyft, legionella bakterier osv
  • Anotherone

    Har du sökt semester och sen därpå i direkt anslutning f-ledighet så spelar det egentligen ingen roll när exakt som barnet föds. Du är redan ledig. Och det förändrar inte din rätt att söka fp heller.
    Så antingen om du har en flexibel chef/kompetent lönekontor lägger du in så som du beskriver. Först semester och sen f-ledigt.
    Och sen OM bebisen kommer på din semester så ber du helt enkelt om att få ändra din frånvaro.
    Alternativt så lägger du f-ledighet direkt efter din gravidpenning. Sen beslutar du i samråd med din chef att lägga ett par veckor semester senare under året istället.
    Semester i samband med f-ledighet brukar cheferna i våra verksamheter inte hantera på samma vis som generell sommarsemester (som ju kan kräva viss planering). Man vet att du kommer försvinna och gå hem och få barn och då spelar just den biten inte lika stor roll.

  • Tusse89

    Jag är beräknad 31/3 men har semester från 26/2-14/4, spelar ingen roll om barnet kommer under semestern, jag går på föräldrarledighet med föräldrarpenning den 14/4 oavsett. :)


    Så du kan ta ut 10 dagar semester och sen direkt föräldrarledigt med eller utan f-penning. Är din chef/lönekontor hyfsat vettiga så lär du inte ens behöva söka semester nu så länge din chef vet att du är gravid och kommer gå hem på HP. För jobbet gör det ju ingen skillnad om du är hemma pga semester eller föräldrarledig!

  • Anotherone
    Tusse89 skrev 2021-01-28 13:32:47 följande:

    Jag är beräknad 31/3 men har semester från 26/2-14/4, spelar ingen roll om barnet kommer under semestern, jag går på föräldrarledighet med föräldrarpenning den 14/4 oavsett. :)


    Så du kan ta ut 10 dagar semester och sen direkt föräldrarledigt med eller utan f-penning. Är din chef/lönekontor hyfsat vettiga så lär du inte ens behöva söka semester nu så länge din chef vet att du är gravid och kommer gå hem på HP. För jobbet gör det ju ingen skillnad om du är hemma pga semester eller föräldrarledig!


    Precis så!
  • Eliiineliiin

    Jag är lastbilschaufför. Fick graviditetspenning ca 3 månader före BF - två veckor, sista två veckorna blev det tvunget FP. Kolla med din arbetsgivare och sen bestämmer FK.

  • Hum Hum Humla

    Jag hade BF i mitten av september och valde att ta hela min sommarsemester från början av augusti, men dottern föddes redan i slutet av augusti så då sa jag bara till lönekontoret att jag ville byta från semester till föräldraledighet från hennes födelse. De 15 oanvända semesterdagarna hade jag kvar innestående, och om jag minns rätt så blev det inte ens automatiskt utbetalt som pengar, trots att vi egentligen bara fick spara 5 dagar/år. 

  • HenneGrek

    Okej tack för era svar! Det är sant att jobbet nog inte bryr sig om jag har HP eller semester, haha. Men såklart rapportera in om bebisen är född. Ska fundera lite, tyckte mest det verkade klurigt med de där 10 dagarna innan BF. Anledningen till att många fått HP på mitt jobb är för att vi lyfter produkter hela dagarna (utefter ordrar), så vi lyfter säkert mellan 200 kg upp till ett ton om dagen. Vi lyfter även eu-pallar emellanåt (de väger 25kg st). Sedan kör vi även truck. På de andra avdelningar är det buller och varmt. Har försökt läsa på lite om arbetsmiljön, så tänker i alla fall höra med ett skyddsombud längre fram (om inte min nya chef kollat något ännu), vad han anser om arbetsmiljön för en gravid.

  • S23
    HenneGrek skrev 2021-01-28 21:08:13 följande:

    Okej tack för era svar! Det är sant att jobbet nog inte bryr sig om jag har HP eller semester, haha. Men såklart rapportera in om bebisen är född. Ska fundera lite, tyckte mest det verkade klurigt med de där 10 dagarna innan BF. Anledningen till att många fått HP på mitt jobb är för att vi lyfter produkter hela dagarna (utefter ordrar), så vi lyfter säkert mellan 200 kg upp till ett ton om dagen. Vi lyfter även eu-pallar emellanåt (de väger 25kg st). Sedan kör vi även truck. På de andra avdelningar är det buller och varmt. Har försökt läsa på lite om arbetsmiljön, så tänker i alla fall höra med ett skyddsombud längre fram (om inte min nya chef kollat något ännu), vad han anser om arbetsmiljön för en gravid.


    Jag skulle ta kontakt med skyddsombudet direkt. Det kan hända att processen tar ett tag, då är det bra att ha utrett detta direkt. Truck skall du troligtvis inte köra alls.
    En arbetsmiljöutredning skall göras så fort de får informatiion om din graviditet
  • Ami  Heart
    HenneGrek skrev 2021-01-28 21:08:13 följande:

    Okej tack för era svar! Det är sant att jobbet nog inte bryr sig om jag har HP eller semester, haha. Men såklart rapportera in om bebisen är född. Ska fundera lite, tyckte mest det verkade klurigt med de där 10 dagarna innan BF. Anledningen till att många fått HP på mitt jobb är för att vi lyfter produkter hela dagarna (utefter ordrar), så vi lyfter säkert mellan 200 kg upp till ett ton om dagen. Vi lyfter även eu-pallar emellanåt (de väger 25kg st). Sedan kör vi även truck. På de andra avdelningar är det buller och varmt. Har försökt läsa på lite om arbetsmiljön, så tänker i alla fall höra med ett skyddsombud längre fram (om inte min nya chef kollat något ännu), vad han anser om arbetsmiljön för en gravid.


    Detta är en bra sida som fattar arbetsmiljö för gravida och ammande. Riskbedömning ska ske när du säger till. Tunga lyft ska bedömas före vecka 28 och om arbetsplatsen har buller helst redan v 12.

    Mvh SO i industri
Svar på tråden Semester 10 dagar innan BF? Frågor