• LisLisx2

    Shaken baby syndrome

    Måste få det här ur systemet så ät lite att man kanske kunde hitta några kloka människor här. Är nybliven förälder & kan inte riktigt njuta av det efter att jag läst en artikel om shaken baby syndrome. Är så orolig att man omedvetet råkar skakskada sitt barn. Vart går gränsen liksom? Jag vaggar honom i famnen & övriga i familjen busar och guppar henne upp och ner i knät. Häromdagen höll jag henne och skulle skaka ut det allra sista i en ketchup flaska och skakade ju då andra armen för att få ut det sista när jag hade henne på andra armen. Då åker ju naturligt bebisen med i rörelsen? Någon som kan ge lite lugnande ord. Kan inte sluta oroa mig.

  • Svar på tråden Shaken baby syndrome
  • Anonym (Anonym)

    Jag tror inte det är någon fara av det du beskriver men man ska så klart inte guppa barnet för hårt så nacken påverkas, så huvudet skakar runt okontrollerat. Att skumpa lite grann är inte någon fara.

    Shaken baby på riktigt räcker med väldigt lite, ett par skak kan ge skador.

  • LisLisx2

    Men så länge huvudet inte åker okontrollerat fram och tillbaka utan ligger mot armen är det ingen fara då? Jag tänker då skulle det ju vara farligt när man kör vagn på grusväg och råkar köra ner i ett hål. Eller om man snabbt och hastigt lyfter upp sin bebis när oaktsamma syskon kommer för nära.

  • Anonym (H)

    Lyssna på P3s dokumentär om shaken baby syndrome. Jag vet inte vad du läst för artikel. Men många av de fall som för ett tjugotal år sedan blossades upp som detta är inte sanna. Skador på vissa av barnen beror på helt andra saker.

    Naturligtivs ska du inte skaka ditt barn. Men så länge inte nacken förs i kraftiga okontrollerade ryck ska det inte vara någon fara

  • Jemp

    Vad jag läst kan man inte råka göra sådana skador på ett barn av att vagga det normalt osv.

  • Anonym (P)

    Njut av bebistiden istället för att oroa dig. Du kan inte skada ditt barn omedvetet genom det du beskriver.

Svar på tråden Shaken baby syndrome