• Anonym (ovan klädköpare)

Varför stämmer aldrig måtten - stora storlekar

Jag är en stooooor kvinna på väg ner i vikt. VIlket ju är positivt eftersom det är vad jag vill. Jag har aldrig varit jätteintresserad av kläder och hatar att handla men garderoben behöver förnyas så jag shoppade runt på nätet. Jag har använt 6 olika onlinesoppar och använt deras storlekguider. Idag kom paket nr 6 och jag konstaterar igen att kläderna är alldeles för stora. Värst är byxor och BH-ar. Några kommer nu säker säga att kläder inte ska sitta som korvskinn men det är inte det jag vill heller. Jag hatar när saker sitter för tajt, men jag vill ju inte tappa brallorna när jag rör mig en cm heller. Vi pratar flera storlekar för stora hos vissa. Jag byter så klart till mindre storlekar med jag har varit med om att det då har varit för litet istället.

Är det någon annan som upplever detta, varesig du är stor eller inte? Har ni några tips om var jag ska handla så storlekarna stämer någolunda i alla fall?

• Svar på tråden Varför stämmer aldrig måtten - stora storlekar
  • Fjäril kär

Mäter du dig själv så du ser om tabellen stämmer eller tar du nåt mått som du tror är din storlek?

Finns det recensioner och jämförelser från kunder så läs vad dom skriver innan.du beställer. Och tänk på att storleken varierar beroende material och modell. En 44 i jeans är inte samma storlek som 44 i leggings

• Anonym (Jenny)

Ja klädstorlekar är ett skämt! Enda säkra tipset är att inte handla på nätet så att du kan prova, men det kanske inte är ett särskilt bra tips nu under pandemin. Ett sätt kan annars vara att beställa ett plagg och kolla om storleken stämmer innan du lägger in en större order.

• Anonym (Dåliga)

Jag tycker att tabellerna ofta är felaktiga, också i mindre storlek. Jag beställde en termokjol. Enligt tabellen skulle plagget vara 96 cm över stussen. Perfekt tänkte jag, eftersom jag ska ha den över jeans. När den kom var den 90 cm. Det är en hyfsad skillnad....

• Anonym (Julia)

Upplever att stora storlekar alltid saknar form. Man kan lika bra använda en sopsäck.

Fjäril kär skrev 2021-02-01 19:48:42 följande:

Mäter du dig själv så du ser om tabellen stämmer eller tar du nåt mått som du tror är din storlek?

Finns det recensioner och jämförelser från kunder så läs vad dom skriver innan.du beställer. Och tänk på att storleken varierar beroende material och modell. En 44 i jeans är inte samma storlek som 44 i leggings

Jag mäter mig själv, tittar i tabellen vad det är för storlek och köper den storleken.
  • Anonym (Size me up)
    Anonym (ovan klädköpare) skrev 2021-02-01 19:39:33 följande:

Jag är en stooooor kvinna på väg ner i vikt. VIlket ju är positivt eftersom det är vad jag vill. Jag har aldrig varit jätteintresserad av kläder och hatar att handla men garderoben behöver förnyas så jag shoppade runt på nätet. Jag har använt 6 olika onlinesoppar och använt deras storlekguider. Idag kom paket nr 6 och jag konstaterar igen att kläderna är alldeles för stora. Värst är byxor och BH-ar. Några kommer nu säker säga att kläder inte ska sitta som korvskinn men det är inte det jag vill heller. Jag hatar när saker sitter för tajt, men jag vill ju inte tappa brallorna när jag rör mig en cm heller. Vi pratar flera storlekar för stora hos vissa. Jag byter så klart till mindre storlekar med jag har varit med om att det då har varit för litet istället.

Är det någon annan som upplever detta, varesig du är stor eller inte? Har ni några tips om var jag ska handla så storlekarna stämer någolunda i alla fall?

Ja, det är irriterande att storlekarna nästan aldrig stämmer, inte storlekstabellerna heller.
    Köper jag skor online hör jag av mig först ifall de är små i storlek, ibland får man rådet välja en storlek större, men det står inte alltid att man ska det på sidan...

Har svårt hitta byxor/jeans. Har smala ben men lite putmage så upplever nästan jämt jeansen är för trånga i midjan. H&M brukar vara upp till ett par storlekar för små där upplever jag. H&M brukar också vara små i storleken på trosor, mer normalt i BH tycker jag.

Bonprix tycker jag kan vara rätt stora i storlek (vet ej med underkläder). Men bra de ibland skriver om ett plagg är för litet och så har de omdömessystem också.
    Bra när folk kan lämna omdömen, önskar fler  gjorde det så man får en hint om storlek/kvalitet.

Kul med nya kläder, hoppas du hittar något snyggt i bra storlek Glad
    Anonym (Jenny) skrev 2021-02-01 19:50:05 följande:

Ja klädstorlekar är ett skämt! Enda säkra tipset är att inte handla på nätet så att du kan prova, men det kanske inte är ett särskilt bra tips nu under pandemin. Ett sätt kan annars vara att beställa ett plagg och kolla om storleken stämmer innan du lägger in en större order.

Jag provar adrig kläder i butik. Jag klarar inte av det. Jag klarar knappt att gå in i en butik som inte är en matbutik. Jag har problem, jag vet.
    Anonym (Dåliga) skrev 2021-02-01 19:54:50 följande:

Jag tycker att tabellerna ofta är felaktiga, också i mindre storlek. Jag beställde en termokjol. Enligt tabellen skulle plagget vara 96 cm över stussen. Perfekt tänkte jag, eftersom jag ska ha den över jeans. När den kom var den 90 cm. Det är en hyfsad skillnad....

Ja, det är ju lite skillnad.
    Anonym (Julia) skrev 2021-02-01 19:59:51 följande:

Upplever att stora storlekar alltid saknar form. Man kan lika bra använda en sopsäck.

Jag har upplevt det samma många gånger den här tiden men inte alltid.
  • Anonym (XL)

Vilka butiker handlar du ifrån?

Jag tror en del av problemet ligger i om det är billiga kinasidor eller bra kvalitet med lite dyrare pengar.

Jag upplever att storleken stämmer nästan perfekt på de sajter med bättre kvalitet och högre pris. Jag köper hellre ett par jeans som sitter bra för 5-700 än en hög med reakläder som sitter illa för samma pris.

Anonym (XL) skrev 2021-02-01 20:51:00 följande:

Vilka butiker handlar du ifrån?

Jag tror en del av problemet ligger i om det är billiga kinasidor eller bra kvalitet med lite dyrare pengar.

Jag upplever att storleken stämmer nästan perfekt på de sajter med bättre kvalitet och högre pris. Jag köper hellre ett par jeans som sitter bra för 5-700 än en hög med reakläder som sitter illa för samma pris.

HM, Kappahl, Ellos, Cellbes, Bonprix, det var en till, glömt vilken.
  • FuckGoggleAskMe

Senast jag var i en affär med tonåringen för att köpa en massa sportkläder och sånt åt honom, var det riktigt galet. Han köpte plagg både i S, M och L, beroende på märke, helt knäppt. Undviker verkligen att köpa kläder på internet, utom tex strumpor, delvis pga storlekarna. 

• Anonym (M)

Jag håller med om det någon skrev, större storlekar är i princip alltid oformliga tält. Tyvärr. Jag kan rekommendera Alice Dot (alicedot.com)! Sedan jag började handla där, köper jag inte kläder någon annanstans. Större storlekar, bra passform och jag tycker att tabellerna stämmer. Lite dyrare än de du handlat av tidigare, men det är värt det!

• cosinus

Jag har XS/S och jag handlar aldrig kläder eller skor på nätet med undantag om jag redan haft exakt samma modell och bara köper nytt för att jag nött ut eller om jag t ex provat i butik men den storleken jag behöver är slut i rätt färg. Då kan jag beställa för då vet jag att det passar. Annars provar jag alltid och jag upplever att jag ofta får prova 10 plagg för att ett ska sitta bra framförallt när det kommer till underdelar men även överdelar kan falla på lite olika saker bara för att man inte har samma kroppsform som den som gjort plaggen planerade efter :)

• Physalis

Så ä det för mig också trots att jsg är mindre och haft samma storlek de senaste 5 åren. Allas kroppar ser helt enkelt olika ut och chansen att ett plagg är sytt just efter ens egna kropp är rätt liten. Minns när jag beställde hem 5 par svarta jeggings av olika modeller från en affär. Bara ett par passade trots att alla hade samma storlek. Och då hade jag ändå tur att ett par passade. Man har helt enkelt fler mått än medlängd och stussmått men det är oftast bara dessa man ska utgå ifrån.

Korrekturläser som en kratta
  • Glinda från Oz

Mäter du rätt? Ett vanligt fel är att folk tror att midja och höft är samma sak och därför beställer man en större storlek än man har.

• Anonym (Zizzi)

Har du kollat på Zizzi?

• Anonym (Kvinna)

Nu är jag normal åt det större hållet (men har tidigare varit åt det mindre hållet och har samma åsikt). Jag tycker att vissa plagg (som är gjorda för smalare människor) är små i storlek, tex skinnjacka, korta kjolar i icke stretchmaterial, fodralklänningar är alldeles för små, medan andra kläder för stora människor blir extra stora. Om man ser på en vanlig kedja och jämför kanske L för mindre människor mot L på avdelningen för större är kläderna större på avdelningen för större. 

Svar på tråden Varför stämmer aldrig måtten - stora storlekar