• perjenper

    Vill ni lätta på hjärtat? Se hit!

    Hej på er! 

    Vill ni diskutera trauman med mig? Lite psykisk ohälsa? Jag har gått igenom hela rubbet och älskar att diskutera det med likasinnade människor.

    Jag är uppvuxen bland missbruk och medberoende. Flyttade därför hemifrån tidigt men råkade bli tillsammans med en kille som påminde om min pappa, och där fanns såklart en "trygghet" för mig. Men det gick lika mycket åt helvete för mig som det gjorde för min mamma. Vi fick barn alldeles för tidigt och oansvarigt, så jag trodde mig hata mitt barn fram tills att förhållandet tog slut, då insåg jag att jag enbart kände "hat" mot min egen och mitt barns pappa. Därefter kände jag mig vilsen och gjorde självdestruktiva val, för att med tiden förstå att jag har en ADHD-diagnos. Jag sökte hjälp av socialmyndigheter, familj och vänner och idag står jag på en helt ny mental plats än var jag tidigare varit. Det tog visserligen 25 år men jag är klar som fick gå igenom ett personligt helvete såpass tidigt i livet, än senare.

    Jag brinner för att diskutera psykologi- och filosofifrågor. Drömmen är att någon dag utbilda mig till psykolog, och helst arbeta med hjärnforskning. Jag känner mig inte hemma någon annanstans än bland människors mentala hälsa.

    Har ni något på hjärtat ni vill lätta, eller diskutera om? Hojta bara vetja! Jag är öppen för er alla. 

    Tusentals kramar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-01 20:02
    "Glad" som fick gå igenom ett personligt helvete, det såklart stå. Inte "klar". Haha.
  • Svar på tråden Vill ni lätta på hjärtat? Se hit!
  • Anonym (Sorg)

    Vet inte om det är rätt ämne du vill prata om men du nämner att du vill bli psykolog så jag tar en chans och lättar på mitt hjärta då...

    Jag har hamnat i 3 misshandel förhållanden på raken. En efter en... den första var fysisk och hotande, slog sönder min bil, bar ut mig på trappan, hotade mig till livet, skulle ta sitt eget liv om jag gjorde slut, sprang efter min bil om jag inte ville sova över hos honom, knuffade mig, osv...

    Den andra var mer psykisk och kontrollerande, ville att jag skulle vara hemma en viss tid, ansåg att jag skulle slänga allt som hade med mitt ex att göra, om det så vore en dator... Ville jag skulle ringa till min syster innan jag åker dit så att ingen obehörig var där som han inte ville jag skulle träffa, tyckte att han hade rätt att knulla någon för att jag varit med någon innan vi ens hade setts, osv...

    Den tredje mer fysisk igen, slog sönder saker i mitt hem, prylar, väggar, kastade min hundvalp i luften, kastade saker efter mig, dampade och ropade, drog i täcket för att jag inte skulle få ha det mysigt när HAN var tvungen att åka tidigt till jobbet, bet bitar ur min kudde, osv....

    Till sist hittade jag en snäll man. Men då var det min tur att förstöra den relationen. Antagligen för att jag själv blivit förstörd av alla de andra relationerna... I denna relationen var jag svartsjuk, kontrollerande, misstrodde honom, anklagade, frågande, tvivlade på mig själv och mina känslor och det blev inte bra helt enkelt. Jag fick honom att tappa sitt självförtroende och sårade honom. Han gjorde slut med mig och jag kommer aldrig över det. Lever i en stor sorg över saker jag gjorde/inte gjorde, saker jag ångrar, vill be honom om ursäkt typ varje dag... Jag ville aldrig såra honom... :(((((

  • Anonym (önskar jag kunde)

    Jag önskar att jag kunde prata om det som varit. Jag kan inte. 

  • perjenper

    Första svaret: Jag vill börja med att förklara att jag inte är utbildad inom psykologi. Det är enbart ett ämne jag ägnar enormt stor tid till. Jag forskar på amatörnivå, inte akademiskt alltså. Jag plockar ur personliga- och andras erfarenheter, och försöker enbart vara öppensinnad och använda mig av EQ. Så ta inte mina ord som fakta, utan snarare som råd. Men jag är så glad för att du skrev detta, då jag nog satt och nickade igenom hela ditt meddelande.

    Såhär ser jag på det: Klappa dig på axeln för din självrannsakan! Du sitter här och skriver rakt ut att du träffade en riktigt snäll människa som du tog för givet. Du skriver att du tror att det beror på att du tidigare levt i destruktiva förhållanden, och inte vet hur du skall hantera ett faktiskt bra förhållande? Du har redan tagit ett steg i rätt riktning. Tro mig.

    Jag nickade mig igenom ditt meddelande för att jag gått igenom precis samma sak. Min egen pappa var alkoholist, min sons pappa narkoman. Och därefter följde jag enbart det mönster jag var van och därmed "trygg" i. Jag fortsatte träffa liknande män, om och om igen. Med "trygg" menar jag inte en genuin trygghet i dig själv och ditt förhållande till dina partners. Jag menar snarare att du vet hur du skall hantera den typ av människor och dess beteendemönster. Du vet när du skall hålla låg profil, du vet hur du skall agera för att uppfylla deras behov, etc. Och när du därefter träffar någon som visar sig vara raka motsatsen så blir du livrädd. Du känner helt plötsligt otrygg i ett faktiskt sunt förhållande. Skitkonstig känsla, eller hur? Såklart, för vid det här laget vet du inget annat. Så du agerar utifrån vad du vet. Du har själv varit den snälla i dina tidigare förhållanden, visst? Därför vet du inget annat än att vara elak. För det är ju vad dina ex varit mot dig, och ett förhållande går ut på en dominant och en undergiven. Visst? Det är iallafall den känslan man möter på och väljer att tro på. För man vet inget annat.

    När jag träffade min nuvarande sambo (som är motsatsen av mina ex) så var jag till en början väldigt elak, mot mig själv. Jag bestämde mig för att jag enbart skulle leka med honom, för att någon som han var rent påhitt. Och någon som mina ex snart skulle dyka upp, och därmed vara "the one". Jag förtjänade inte honom, tyckte jag, för han fick inte ut min "riktiga" sida. Den arga, frustrerade, lögnaktiga sidan av mig själv, som jag intalade mig vara "jag". Jag visste ju inget annat?

    Men jag såg något hos min sambo som jag aldrig sett hos tidigare killar. Jag såg en genuint snäll själ. Men varför ville jag då leka med hans känslor? Jo, för att jag förtjänade inte en sådan snäll själ enligt mig själv. Jag letade dagligen efter saker som skulle få oss att gå isär. för det var lika bra att han sårade mig än jag honom. Jag tyckte att han var skittråkig i början för det hände aldrig något spännande (läs; slagsmål, droger och bråk associerade jag som spännande). Jag testade honom ofta tills att han en dag ifrågasatte mig och jag insåg att jag sänkt min egen värdighet hos mig själv som självmant valt att försöka dränera en snäll själ när jag fick tänka efter hur han egentligen behandlade mig. 


    Så jag berättade allt för honom. Jag berättade om mina trauman, om min ptsd, om mina rädslor. Jag berättade för honom att jag behöver ställa krav på dig som partner om du vill hjälpa mig utvecklas. Jag har ingen rätt att lägga över mitt eget ansvar på dig, men du måste ge mig min tid och vara lyhörd, som vilket sunt förhållande som helst. Jag berättade därför att jag har trauman som kan få mig att agera i affekt, därför uppskattar jag ifall du talar om för mig när jag agerar ur affekt. Vilket han gjorde, som i sig hjälpte mig att få en tydligare bild av mig själv. Under vilka sammanhang började jag agera ur affekt, och varför? Då behövde jag falla tillbaka i mig själv, rannsaka mig själv och diskutera med mig själv ifall affekten verkligen var nödvändig, eller bara en impuls av trauma?

    Jag har dock jobbat på extremt mycket hos mig själv och mina tillitsproblem hos andra. Jag förstår idag att jag aldrig kan sätta några förväntningar på varken mig själv, min partner eller min omgivning. Jag kan inte gå runt med förväntningar för ifall jag gör det så skapar jag enbart en egen besvikelse ifall förväntningarna inte uppfylls. Jag väljer därför att falla tillbaka i "nuet" och ser omkring mig vad jag har i mitt liv här och nu. Just Nu har jag en fantastisk partner som älskar mig villkorslöst, och jag honom. Det är allt som betyder något just nu, och här och nu använder jag mig av de verktyg som får vårt förhållande att må bäst. Men väljer min partner att någon dag gå bakom min rygg så är det faktiskt på honom, inte mig, För jag kan då gå med vetskap i ryggraden om att jag gjort allt för att värna om vårt förhållande, var dag under vårt förhållande. För att jag alltid fallit tillbaka i nuet och i nuet gjort vad jag kunnat göra allra bäst.

    Slå inte på dig själv för att inte ha vetat bättre under tidigare förhållanden. Varken med de destruktiva, eller ditt senaste. Du visste inte bättre. Ta ett steg åt sidan, lär dig bygga upp din självrespekt och självkärlek under tiden. För när du lär dig älska dig själv på djupet, så tillåter du dig aldrig igen att acceptera någon som inte älskar dig lika mycket. Och du lär dig du att se när någon älskar dig lika mycket som du älskar dig själv. 

    Mitt tips: Rannsaka dig själv, förlåt dig själv, och be om ursäkt till han ditt dåliga samvete ligger hos för att du inte vetat bättre. Du agerade ur den du trodde dig vara, inte den du genuint är.

    Hjälp vilket svar. Hoppas att du förstod mitt budskap. Massa kramar!

  • Anonym (eee)

    Varför älskar du detta TS? I mina öron låter det lite lätt sjukligt att du vill frossa i sånt här, speciellt när du själv varit med om det. 

  • perjenper

    Andra svaret: Här är en text jag skrivit och sparat som ger mig hopp när jag är rädd för att prata ut: 

    Att prata ut är så jävla modigt. Det är så jävla modigt att stå för- och visa upp sin personliga historia. För det är just det, var människa har sin historia. Var människa har sin uppfattning av vår gemensamma tid på planeten jorden. Vi ser alla livet ur så olika perspektiv på grund av våra personliga erfarenheter, och tillsammans kan vi hjälpas åt att råda varandra att överleva vår tid på jorden. Jag tänker ofta på att vi är så oändligt många människor med själar och erfarenheter på samma plats under samma period, att ibland kvittar det egentligen ifall jag "står ut". Syftet är inte att stå ut från mängden, för i det stora hela spelar det ingen roll då vi existerar utifrån samma syfte. För mig är det enbart viktigt att uttrycka mig för att råda mina medmänniskor att överleva tiden vi har. Vi kan komma så långt på att öppet prata, rekommendera, varna, ventilera och uppmuntra  varandra om saker och ting som skulle kunna få livet på jorden att kännas mindre svårt, mindre ensamt och mer självklart.

  • perjenper

    Tredje svaret: Läs vad jag skrev nyss. Jag ältar inte, jag uppmuntrar snarare att prata om sådant här. Vi är så oerhört många som går igenom saker som medmänniskor runtom inte kan förstå om vi inte informerar. Genom information kommer kunskap och genom kunskap kan vi hjälpa varandra att slippa gå igenom samma trauman som oss andra.

    Att prata om tunga ämnen är iallafall inte för mig tungt eller jobbigt. Snarare fascinerande och hjälpande. Men jag förstår att så är inte fallet för alla. 

  • Anonym (Hej)

    Jag är den där typiska som man egentligen bara vill ruska om.. och skrika till "vars är dina bollar".

    Min uppväxt var... rätt hemsk. I likheten med askungen. Från att jag var 12 år och mina föräldrar skildes stod jag för att ta hand om min tre år yngre bror, städa. Med städa avsåg- damma, damsuga, skura, ta disken samt vattna blommor. Jag tvättade. Vet in tvätt. Städade trapphuset. Lagade mat. Varför? Jag märkte tidigt att om pappa slapp dessa delar var han ofta på bättre humör. Det ökade mina chanser att få vara med vänner.

    Min pappa, finns så mycket att säga men här kommer det:

    Han brukade ofta kasta sönder saker

    Skrämma oss

    Höja handen och hota med att slå.

    Skrek. Puttades. Drog i håret.

    Kastade en kniv 1 dm in i väggen från mitt ansikte

    Däckade framför datorn gång på gång.

    Körde på fyllan

    Gömde alkohol överallt

    Alltid fullast

    Tog hem kompisar 02 på natten och hade efterfest medan jag o bror sov. Vi vaknade ju självklart..

    Hade periodvis aldrig pengar, mer än till alkohol typ

    Ljög enormt mycket

    Överbeskyddande

    Fick inte sminka mig. Ha u ringat. Örhängen osv. Träffa killar. Gå på fest.

    Har erkänt att han alltid hatat mig tills jag blev 16 typ

    Men. Och här kommer problemet. Han var bra på många sätt. Han lekte alltid med oss, var den där pappan som alla kompisar ville skulle ta oss till skidbacken, badstranden, fotbollsplan, eller liknande. Ordnade de bästa kalasen. Läste böcker för oss. Kunde diskutera och reflektera med oss barn i timmar. Lagade god mat (när vi hade mat). Han dolde alltid ekonomin för oss så vi förstod inte förren långt senare att vi inte hade pengar. Han kunde vara ute hela dagar och kvällar i naturen med oss på utflykter fiska och gav oss tidigt en moped i sommarstugan som vi fick åka på fast vi bara var 13 år. Han var bra när han var bra.

    Men, hans mer destruktiva sidor kom fram när han mådde dåligt. Periodvis.

    Han har orsakat mig så mkt psykiskt terror genom åren. Så allt jag egentligen vill är att klippa banden helt. Men, jag är dels för feg och dels... håller jag mig fast vid de bra minnena. Ju mer åren går desto mer suddigt blir allt de dåliga. Desto mer tänker jag "det kanske aldrig hände". Jag vill ju ha han i mitt liv, men samtidigt kommer vissa delar med honom aldrig förändras.

  • Anonym (Sorg)
    perjenper skrev 2021-02-01 21:11:55 följande:

    Första svaret: Jag vill börja med att förklara att jag inte är utbildad inom psykologi. Det är enbart ett ämne jag ägnar enormt stor tid till. Jag forskar på amatörnivå, inte akademiskt alltså. Jag plockar ur personliga- och andras erfarenheter, och försöker enbart vara öppensinnad och använda mig av EQ. Så ta inte mina ord som fakta, utan snarare som råd. Men jag är så glad för att du skrev detta, då jag nog satt och nickade igenom hela ditt meddelande.

    Såhär ser jag på det: Klappa dig på axeln för din självrannsakan! Du sitter här och skriver rakt ut att du träffade en riktigt snäll människa som du tog för givet. Du skriver att du tror att det beror på att du tidigare levt i destruktiva förhållanden, och inte vet hur du skall hantera ett faktiskt bra förhållande? Du har redan tagit ett steg i rätt riktning. Tro mig.

    Jag nickade mig igenom ditt meddelande för att jag gått igenom precis samma sak. Min egen pappa var alkoholist, min sons pappa narkoman. Och därefter följde jag enbart det mönster jag var van och därmed "trygg" i. Jag fortsatte träffa liknande män, om och om igen. Med "trygg" menar jag inte en genuin trygghet i dig själv och ditt förhållande till dina partners. Jag menar snarare att du vet hur du skall hantera den typ av människor och dess beteendemönster. Du vet när du skall hålla låg profil, du vet hur du skall agera för att uppfylla deras behov, etc. Och när du därefter träffar någon som visar sig vara raka motsatsen så blir du livrädd. Du känner helt plötsligt otrygg i ett faktiskt sunt förhållande. Skitkonstig känsla, eller hur? Såklart, för vid det här laget vet du inget annat. Så du agerar utifrån vad du vet. Du har själv varit den snälla i dina tidigare förhållanden, visst? Därför vet du inget annat än att vara elak. För det är ju vad dina ex varit mot dig, och ett förhållande går ut på en dominant och en undergiven. Visst? Det är iallafall den känslan man möter på och väljer att tro på. För man vet inget annat.

    När jag träffade min nuvarande sambo (som är motsatsen av mina ex) så var jag till en början väldigt elak, mot mig själv. Jag bestämde mig för att jag enbart skulle leka med honom, för att någon som han var rent påhitt. Och någon som mina ex snart skulle dyka upp, och därmed vara "the one". Jag förtjänade inte honom, tyckte jag, för han fick inte ut min "riktiga" sida. Den arga, frustrerade, lögnaktiga sidan av mig själv, som jag intalade mig vara "jag". Jag visste ju inget annat?

    Men jag såg något hos min sambo som jag aldrig sett hos tidigare killar. Jag såg en genuint snäll själ. Men varför ville jag då leka med hans känslor? Jo, för att jag förtjänade inte en sådan snäll själ enligt mig själv. Jag letade dagligen efter saker som skulle få oss att gå isär. för det var lika bra att han sårade mig än jag honom. Jag tyckte att han var skittråkig i början för det hände aldrig något spännande (läs; slagsmål, droger och bråk associerade jag som spännande). Jag testade honom ofta tills att han en dag ifrågasatte mig och jag insåg att jag sänkt min egen värdighet hos mig själv som självmant valt att försöka dränera en snäll själ när jag fick tänka efter hur han egentligen behandlade mig. 

    Så jag berättade allt för honom. Jag berättade om mina trauman, om min ptsd, om mina rädslor. Jag berättade för honom att jag behöver ställa krav på dig som partner om du vill hjälpa mig utvecklas. Jag har ingen rätt att lägga över mitt eget ansvar på dig, men du måste ge mig min tid och vara lyhörd, som vilket sunt förhållande som helst. Jag berättade därför att jag har trauman som kan få mig att agera i affekt, därför uppskattar jag ifall du talar om för mig när jag agerar ur affekt. Vilket han gjorde, som i sig hjälpte mig att få en tydligare bild av mig själv. Under vilka sammanhang började jag agera ur affekt, och varför? Då behövde jag falla tillbaka i mig själv, rannsaka mig själv och diskutera med mig själv ifall affekten verkligen var nödvändig, eller bara en impuls av trauma?

    Jag har dock jobbat på extremt mycket hos mig själv och mina tillitsproblem hos andra. Jag förstår idag att jag aldrig kan sätta några förväntningar på varken mig själv, min partner eller min omgivning. Jag kan inte gå runt med förväntningar för ifall jag gör det så skapar jag enbart en egen besvikelse ifall förväntningarna inte uppfylls. Jag väljer därför att falla tillbaka i "nuet" och ser omkring mig vad jag har i mitt liv här och nu. Just Nu har jag en fantastisk partner som älskar mig villkorslöst, och jag honom. Det är allt som betyder något just nu, och här och nu använder jag mig av de verktyg som får vårt förhållande att må bäst. Men väljer min partner att någon dag gå bakom min rygg så är det faktiskt på honom, inte mig, För jag kan då gå med vetskap i ryggraden om att jag gjort allt för att värna om vårt förhållande, var dag under vårt förhållande. För att jag alltid fallit tillbaka i nuet och i nuet gjort vad jag kunnat göra allra bäst.

    Slå inte på dig själv för att inte ha vetat bättre under tidigare förhållanden. Varken med de destruktiva, eller ditt senaste. Du visste inte bättre. Ta ett steg åt sidan, lär dig bygga upp din självrespekt och självkärlek under tiden. För när du lär dig älska dig själv på djupet, så tillåter du dig aldrig igen att acceptera någon som inte älskar dig lika mycket. Och du lär dig du att se när någon älskar dig lika mycket som du älskar dig själv. 

    Mitt tips: Rannsaka dig själv, förlåt dig själv, och be om ursäkt till han ditt dåliga samvete ligger hos för att du inte vetat bättre. Du agerade ur den du trodde dig vara, inte den du genuint är.

    Hjälp vilket svar. Hoppas att du förstod mitt budskap. Massa kramar!


    Tack för ditt långa svar, roligt att du tog dig tid att svara så utförligt till mig. Roligt (fastän det inte är roligt) att du kände igen dig och kunde förstå lite av det jag skrev...

    Jag går faktiskt och pratar ibland hos en, du nämner liknande saker som henne i din text. Så duktigt jobbat utav dig, pratar redan som en man skulle kunna gå och prata hos.

    Men ja, jag är den snälla, jag är för snäll... Så snäll så att det blir dåligt för mig själv, gör saker jag inte vill ibland för att jag inte kan såra den andra... Ändå lyckades jag såra den bra mannen.

    Egentligen började min svartsjuka redan i förhållande 3 men jag var värst i förhållande 4, i det bra förhållandet... Så sorgligt. Får flashbacks från dåliga stunder jag skapade i förhållandet och blir ledsen. Svartsjuka var inte det enda problemet i förhållandet dock. Ibland verkade vi inte helt enkelt klicka också... Men vi hade det så mysigt ihop.

    Jag ska be honom om ursäkt snart, har gjort det tidigare men de var direkt efter avbrottet nästans så alla känslor var heta. Vill göra det igen nu när det gått en tid... Tack igen för ditt svar.
Svar på tråden Vill ni lätta på hjärtat? Se hit!