När började era barn sminka sig till vardags?
Som rubriken lyder. Hade de er tillåtelse att göra det eller frågade de inte om lov?
Min dotter vill, men jag känner att det kan vänta ett tag till.
Som rubriken lyder. Hade de er tillåtelse att göra det eller frågade de inte om lov?
Vid 15 år.
Den äldsta av tjejerna går på gymnasiet och skulle så klart få men har inte börjat.
Den yngre går på mellanstadiet och har inte efterfrågat det än. Spontant känns det väl som högstadiet är ok. Får se om hon kommer börja eller inte.
Min snart-16-åring har ganska nyligen börjat ha mascara ibland, men inte varje dag. Från högstadieåldern hade jag nog inte protesterat.
17-åringen har inte börjat än. Kanske hon aldrig gör. Hon brås på morfar så hennes ögonbryn och fransar syns och har en del färg i övrigt naturligt. Kan bli brun om hon solar och så.
12-åringen har börjat prata om det. Hon brås på mig, mamma, som totalt saknar färg på ögonbrynen. De kunde lika gärna vara genomskinliga. Ljusa ögonfransar och blek som ett spöke. 20 minuter i medelhavssol ger inte antydan till solbrun som med stora tjejen, däremot drag av kokt kräfta för både mig och lilla.
För 6-åringen är det teatersmink som är grejen just nu i förskoleklassen.
Vid 13-14 år. De hade tillstånd fr o m 7:e klass. I mellanstadiet fick de bara experimentera hemma och inte gå ut med sminket på.
Jag har sex döttrar. Ena dottern hamnade i lite dåligt sällskap och ville börja sminka sig redan i sexan. Hon fick såklart nej. Två döttrar började intressera sig för smink under högstadiet och fick börja använda smink till fest då och till vardags på gymnasiet. En av flickorna slutade sedan att använda smink helt. Tre döttrar började aldig sminka sig.
Från 7an känns rimligt.
Den äldsta blev aldrig någon vardagssminktjej, så där var det aldrig en issue. Den yngre som nu går andra året på gymnasiet har sminkat sig till och från sedan sjuan-åttan. Det varierar väldigt hur hon ser ut. De flesta dagar är det inget smink alls, medan det är full goth med svart läppstift och lösögonfransar andra dagar. Vet att maken tycker att det kan för mycket, men jag tycker att det är rätt fränt, och hon är duktig på det hon gör. Vi har aldrig känt att vi har behövt sätta upp några "sminkregler" för någon av tjejerna.
Dottern är 14 och sminkar sig i stort sett aldrig. Men en hel del i hennes klass är sminkade varje dag och har varit det säkert i ett par, tre år. Så det är nog väldigt olika.