• Keabro

    Missfall pga amning?

    Hej! Är det någon som vet varför man inte ska amma när man försöker bli med barn?

    Försökt att googla mig till ett vettigt svar, men det enda jag får upp är att det är svårare att bli gravid för att menscykeln blir rubbad och ägglossningen uteblir.

    Jag hittar ingen information om varför amningen ökar risken för missfall om man blir gravid trots amning.

    Så om jag blir gravid trots delamning, ska man sluta att amma då pga missfallsrisken?

  • Svar på tråden Missfall pga amning?
  • Anonym (J)

    Något gammalt som sitter i.

    Graviditet och förlossning är egentligen, utan modern vård, livsfarligt. Kvinnor dig som flugor förr.

    Amning är kroppens försvar att kvinnan inte ska bli gravid för fort efter en avslutad graviditet. Ett skydd. Förr så kunde ju kvinnan inte styra själv när hon skulle bli gravid och sex var inget hon hade rätt att tacka nej till.

  • Keabro
    Anonym (J) skrev 2021-02-02 21:35:49 följande:

    Något gammalt som sitter i.

    Graviditet och förlossning är egentligen, utan modern vård, livsfarligt. Kvinnor dig som flugor förr.

    Amning är kroppens försvar att kvinnan inte ska bli gravid för fort efter en avslutad graviditet. Ett skydd. Förr så kunde ju kvinnan inte styra själv när hon skulle bli gravid och sex var inget hon hade rätt att tacka nej till.


    Tack för ditt svar!

    Så om man har fått tillbaka ägglossning och delammar så är det egentligen ingen fara att bli gravid igen i dagens samhälle?
  • Anonym (M)

    Finns ju folk som ammar hela graviditeter och ammar båda barnen sedan. Vet ej statistik men GÅR gör det ju. Svårt att veta om missfallet skulle blivit även om man inte ammat?

  • Anonym (M)

    Jag har helammat 2 barn och fått mens efter 7 veckor. Alltså äl efter 5 veckor. Olika för alla.

  • Keabro
    Anonym (M) skrev 2021-02-02 21:54:26 följande:

    Finns ju folk som ammar hela graviditeter och ammar båda barnen sedan. Vet ej statistik men GÅR gör det ju. Svårt att veta om missfallet skulle blivit även om man inte ammat?


    Ja, jag har sett att en del gör så och det är ju fantastiskt om det funkar och är det man vill!

    Tack för att du skrev den där meningen att missfallet kunde ha skett ändå! Den gjorde så jag fick en liten funderare.

    Jag delammar min 1åring och fick nämligen missfall förra månaden. Har skyllt mig själv och skulle vilja ta reda på varför det har ett samband med missfall och amning. Men som du säger.. det kanske hade skett ändå ..
  • Tooja
    Keabro skrev 2021-02-02 21:27:09 följande:

    Jag har läst den studien. Om du läste den så såg du att dom främst skriver om exklusiv amning, dvs helamning. Men det står inte exakt VARFÖR risken ökar vid amning.


    I studien på engelska står det att det kan bero på den stora mängd näring som kroppen behöver vid helamning och graviditet vilket kan leda till missfall. Men exakta orsaker verkar vara oklara. Finns även siffror på att delamning inte ökar risken för missfall (verkar tom vara något mindre risk för missfall vid delamning, men den siffran kan ju vara en slump)

    Jag har delammat hela min graviditet (är i vecka 19) och vart öppen med det för BM och hon har inte påtalat några risker alls kring detta.
  • Anonym (M)
    Keabro skrev 2021-02-02 22:05:27 följande:

    Ja, jag har sett att en del gör så och det är ju fantastiskt om det funkar och är det man vill!

    Tack för att du skrev den där meningen att missfallet kunde ha skett ändå! Den gjorde så jag fick en liten funderare.

    Jag delammar min 1åring och fick nämligen missfall förra månaden. Har skyllt mig själv och skulle vilja ta reda på varför det har ett samband med missfall och amning. Men som du säger.. det kanske hade skett ändå ..


    Vad tråkigt :( jag vet inget om studier om ökad missfall osv, men det är såå mycket som ska gå rätt så att amningen skulle vara orsaker det måste vara liten liten risk av allt annat som måste klaffa. <3

    Jag tänkte mer ifall ägglossning inte kommit igång. Endel får mens efter rätt lång tid och endel fort trots helamning.

    Men det har det ju gjort för dig :)
  • Aliona
    Keabro skrev 2021-02-02 21:27:09 följande:

    Jag har läst den studien. Om du läste den så såg du att dom främst skriver om exklusiv amning, dvs helamning. Men det står inte exakt VARFÖR risken ökar vid amning.


    Det står att det inte är klargjort om det är av hormoniella eller näringsmässiga eller andra orsaker, mao finns det inte svar på din fråga varför.

    Det står också att det enbart gäller vid helamning, så det svarar på din undran om du behöver sluta delamma (nej, det behöver du inte).
Svar på tråden Missfall pga amning?