• Jeffner90

    Tvillingar 2021

    Hej!

    Jag hittade ingen tvilling tråd med bf 2021 så jag startar en :)

    Det här är min 3e graviditet jag har en flicka född -09 och en pojke född -15. Jag är 30 år och gravid i v10 med mina tvillingar. Jag har inte tvillingar i släkten så vid mitt första VUL 6+5 blev jag minst sagt förvånad. Imorse gjorde jag ytterligare ett VUL och det börjar sakta sjunka in att det faktiskt är två små i magen????

    BF 8 september 2021 längtar så!

  • Svar på tråden Tvillingar 2021
  • Liona1981

    Hej!

    När jag var på Kub-undersökningen så mätte de också länge på den ena tvillingen. Och när alla värden knappats in var det väl risk 1 på 700 nånting. Med handen på hjärtat - vad gör man? Jag välkomnar barnen hur de än är eller hur? Jag kan ju inte gå runt och vara orolig resten av graviditeten? Barnmorskan tyckte inte det var någon stor risk, ens med mina odds (40 år), så jag tycker inte du ska gå och vara orolig. Skulle någon göra en abort om risken fanns att få ett barn med kromosomavvikelse? En av tvillingarna? Det går väl inte ens?

    Intressant och lite märkligt att det är olika råd om folsyra. Min barnmorska sa till vecka 12, men jag ska kolla upp det.. Jag äter Trombyl nu och Niferex.

    Mitt illamående och den värsta tröttheten försvann vecka 13 ungefär. Är nu i starten av vecka 16.

  • SML89
    LFF skrev 2021-05-20 09:36:42 följande:
    Nu är det ju 8 år sedan jag bar mina tvillingar men jag svarar ändå. Folsyra (visserligen vanlig) åt jag under hela graviditeten. I mitten svullnade ena fotleden upp och man upptäckte en förträngning i ett blodkärl som tydde på att jag kan ha haft en blodpropp och då fick jag blodförtunnande i sprutform utskrivet. Den skulle jag ta till bara några dagar innan beräknad förlossning. 

    Hade jag inte fått svullen fotled så hade jag inte fått blodförtunnande men folsyran sa BM var viktig hela vägen.
    Tack för ditt svar :) Frågade barnmorskan sist jag pratade med henne då sa hon att folsyran inte bara var viktig för tvillingarna utan även för mig så därav en högre dos och resten av graviditeten. Antar att det är bra med blodförtunnande då, tycker de va lite obehagliga biverkningar, men så är det väl med allt haha.
  • SML89
    Thewalk skrev 2021-05-20 16:10:40 följande:
    Svåra övervägningar är det! 
    Men som du säger är oron något som tar hårt på en, det känner jag redan. Så hur du än väljer så förstår jag!

    Illamåendet är något bättre, men kommer alltid efter middagen på kvällen fram tills att jag ska sova.
    Men dagarna går bra och jag klarar av att jobba utan större bekymmer.
    Hur går det för dig?

    Jag misstänker att jag kommer att få blodförtunnande utskrivet nästa vecka då min mamma haft blodproppar. Jag har också gjort en undersökning huruvida jag har genetiska anlag för blodpropp men svaren har inte kommit ännu.
    Har inte ätit extra folsyra, men får se vad barnmorskan säger nästa vecka. Äter en tablett om dagen så länge :)
    Ja, vi har fortfarande inte lyckats bestämma oss. Får försöka bestämma i veckan. Det gäller också att vi vet hur vi skulle hantera ett negativt besked vilket är extremt svårt att tänka ut i förväg känner jag.

    Skönt att de känns bättre. För mig har det också varit extra mycket em/kvällar. Äter fortfarande lergigan comp, men vissa dagar känns det lite bättre för mig med. Är inte riktigt lika illamående, men aptiten är fortfarande dålig.
    Ja, okej får se, känns också som att medicineringen kan se lite olika ut från stad till stad.
  • SML89
    Liona1981 skrev 2021-05-23 13:23:57 följande:

    Hej!

    När jag var på Kub-undersökningen så mätte de också länge på den ena tvillingen. Och när alla värden knappats in var det väl risk 1 på 700 nånting. Med handen på hjärtat - vad gör man? Jag välkomnar barnen hur de än är eller hur? Jag kan ju inte gå runt och vara orolig resten av graviditeten? Barnmorskan tyckte inte det var någon stor risk, ens med mina odds (40 år), så jag tycker inte du ska gå och vara orolig. Skulle någon göra en abort om risken fanns att få ett barn med kromosomavvikelse? En av tvillingarna? Det går väl inte ens?

    Intressant och lite märkligt att det är olika råd om folsyra. Min barnmorska sa till vecka 12, men jag ska kolla upp det.. Jag äter Trombyl nu och Niferex.

    Mitt illamående och den värsta tröttheten försvann vecka 13 ungefär. Är nu i starten av vecka 16.


    Hej!
    Av ren nyfikenhet, vet du vad nackspalten (NUPP) var? Alltså jag tror att min oro hänger i mycket av hur allt gick till, sättet folk reagerat på mitt resultat. Det är faktiskt ingen, inte ens barnmorskorna, som försökt lugna mig genom att säga att det är ett bra resultat. Jag förstår hur du tänker, att avsluta hade varit hemskt. Vet inte heller om det är möjligt på bara en av de, och tanken att avsluta ett friskt barn finns ju inte. Vi hade sämst siffror på trisomi 13 och 18, vilket är ganska grova utvecklingsstörningar, ofta lever de inte länge vilket också är enormt psykiskt påverkande.
    Vi har redan en 2 åring hemma som kräver mycket uppmärksamhet :) Vi tycker det är viktigt att känna att man klarar av att ha hand om sitt barn + 2 tvillingar (om någon av de skulle ha en kromosomavvikelse). Att man har orken, ett starkt psyke och möjligheten att vara en bra förälder till alla barnen. Därav har jag en oro i detta, klarar vi det?

    Ja, men kolla det, för enligt min va de viktigt hela graviditeten. Jag är i v. 15 nu så det skiljer ungefär en vecka mellan oss då :)
  • SML89
    Liona1981 skrev 2021-05-23 13:23:57 följande:

    Hej!

    När jag var på Kub-undersökningen så mätte de också länge på den ena tvillingen. Och när alla värden knappats in var det väl risk 1 på 700 nånting. Med handen på hjärtat - vad gör man? Jag välkomnar barnen hur de än är eller hur? Jag kan ju inte gå runt och vara orolig resten av graviditeten? Barnmorskan tyckte inte det var någon stor risk, ens med mina odds (40 år), så jag tycker inte du ska gå och vara orolig. Skulle någon göra en abort om risken fanns att få ett barn med kromosomavvikelse? En av tvillingarna? Det går väl inte ens?

    Intressant och lite märkligt att det är olika råd om folsyra. Min barnmorska sa till vecka 12, men jag ska kolla upp det.. Jag äter Trombyl nu och Niferex.

    Mitt illamående och den värsta tröttheten försvann vecka 13 ungefär. Är nu i starten av vecka 16.


    Hej!
    Av ren nyfikenhet, vet du vad nackspalten (NUPP) var? Alltså jag tror att min oro hänger i mycket av hur allt gick till, sättet folk reagerat på mitt resultat. Det är faktiskt ingen, inte ens barnmorskorna, som försökt lugna mig genom att säga att det är ett bra resultat. Jag förstår hur du tänker, att avsluta hade varit hemskt. Vet inte heller om det är möjligt på bara en av de, och tanken att avsluta ett friskt barn finns ju inte. Vi hade sämst siffror på trisomi 13 och 18, vilket är ganska grova utvecklingsstörningar, ofta lever de inte länge vilket också är enormt psykiskt påverkande.
    Vi har redan en 2 åring hemma som kräver mycket uppmärksamhet :) Vi tycker det är viktigt att känna att man klarar av att ha hand om sitt barn + 2 tvillingar (om någon av de skulle ha en kromosomavvikelse). Att man har orken, ett starkt psyke och möjligheten att vara en bra förälder till alla barnen. Därav har jag en oro i detta, klarar vi det?

    Ja, men kolla det, för enligt min va de viktigt hela graviditeten. Jag är i v. 15 nu så det skiljer ungefär en vecka mellan oss då :)
  • Liona1981
    SML89 skrev 2021-05-24 08:44:47 följande:

    Hej!

    Av ren nyfikenhet, vet du vad nackspalten (NUPP) var? Alltså jag tror att min oro hänger i mycket av hur allt gick till, sättet folk reagerat på mitt resultat. Det är faktiskt ingen, inte ens barnmorskorna, som försökt lugna mig genom att säga att det är ett bra resultat. Jag förstår hur du tänker, att avsluta hade varit hemskt. Vet inte heller om det är möjligt på bara en av de, och tanken att avsluta ett friskt barn finns ju inte. Vi hade sämst siffror på trisomi 13 och 18, vilket är ganska grova utvecklingsstörningar, ofta lever de inte länge vilket också är enormt psykiskt påverkande.

    Vi har redan en 2 åring hemma som kräver mycket uppmärksamhet :) Vi tycker det är viktigt att känna att man klarar av att ha hand om sitt barn + 2 tvillingar (om någon av de skulle ha en kromosomavvikelse). Att man har orken, ett starkt psyke och möjligheten att vara en bra förälder till alla barnen. Därav har jag en oro i detta, klarar vi det?

    Ja, men kolla det, för enligt min va de viktigt hela graviditeten. Jag är i v. 15 nu så det skiljer ungefär en vecka mellan oss då :)


    Jag tänkte inte så noga på det då så jag minns inte vad hon sa om millimeter. Det var det att den låg lite på snedden så det var svårt för henne att ta en profilbild. Jag skulle kanske ha frågat mer men jag tänker lite såhär också- om det hade varit en risk skulle barnmorskan ha sagt det och de skulle ha gått vidare med ytterligare undersökning.

    Oron som förälder kommer vi nog aldrig ifrån. Jag förstår vad du menar, jag är också orolig av mig. Jag tycker du ska prata med din vanliga barnmorska, ställa alla de här frågorna. Och även berätta om hur du blev bemött vid ultraljudet.

    Och jag ska börja äta folsyra igen, det kan ju inte skada ????
  • SML89
    Liona1981 skrev 2021-05-24 12:30:55 följande:
    Jag tänkte inte så noga på det då så jag minns inte vad hon sa om millimeter. Det var det att den låg lite på snedden så det var svårt för henne att ta en profilbild. Jag skulle kanske ha frågat mer men jag tänker lite såhär också- om det hade varit en risk skulle barnmorskan ha sagt det och de skulle ha gått vidare med ytterligare undersökning.

    Oron som förälder kommer vi nog aldrig ifrån. Jag förstår vad du menar, jag är också orolig av mig. Jag tycker du ska prata med din vanliga barnmorska, ställa alla de här frågorna. Och även berätta om hur du blev bemött vid ultraljudet.

    Och jag ska börja äta folsyra igen, det kan ju inte skada ????
    Okej :) ofta är det ju lite svårare med att få till bra vinklar och bilder med tvillingar. Den ena ligger ju ibland lite svårare till.

    Pratade lite med min barnmorska om allt detta, men hon hade inte så jätte mycket att komma med egentligen. Tydligen är Nipt inte riktigt lika tillförlitligt när det gäller tvillingar och det händer lite oftare att de inte kan få fram ett resultat. Så vet inte ens om de känns värt att testa gå vidare med det. Annars tänker vi nog försöka släppa detta nu och avvakta till RUL. De har ju sina markörer som de kan titta efter med. Nog om detta haha :)

    Nej precis, det skadar ju inte. Har du barn sedan tidigare eller är detta dina första? :) fick du veta tidigt att du väntade tvillingar?
  • Liona1981
    SML89 skrev 2021-05-25 08:00:57 följande:

    Okej :) ofta är det ju lite svårare med att få till bra vinklar och bilder med tvillingar. Den ena ligger ju ibland lite svårare till.

    Pratade lite med min barnmorska om allt detta, men hon hade inte så jätte mycket att komma med egentligen. Tydligen är Nipt inte riktigt lika tillförlitligt när det gäller tvillingar och det händer lite oftare att de inte kan få fram ett resultat. Så vet inte ens om de känns värt att testa gå vidare med det. Annars tänker vi nog försöka släppa detta nu och avvakta till RUL. De har ju sina markörer som de kan titta efter med. Nog om detta haha :)

    Nej precis, det skadar ju inte. Har du barn sedan tidigare eller är detta dina första? :) fick du veta tidigt att du väntade tvillingar?


    Jag har en flicka på 9 år och en pojke på 7 år. Ett missfall före första barnet och ett missfall i höstas. Trodde knappt att det skulle gå att bli gravid igen... men det gick det! Fick värk och illamående i vecka 6 och åkte in på kvällen till gyn-akuten, trodde det var missfall eller utomkveds. Istället en leende läkare som visade två små bollar med tickande hjärta på skärmen! Blev helt paff!!! Vi har i ha tvillingar i släkten, så det fanns inte i tanken att det skulle kunna ske!!????

    Hur mår du nu? Jag tycker det är jobbigt att jobba, numera vara hemifrån, heltid. Blir så trött av att sitta vid datorn hela dagen. Jobbar på biblioteket annars men nu får jag inte jobba där inne pga risk för smitta...
  • SML89
    Liona1981 skrev 2021-05-25 10:13:13 följande:
    Jag har en flicka på 9 år och en pojke på 7 år. Ett missfall före första barnet och ett missfall i höstas. Trodde knappt att det skulle gå att bli gravid igen... men det gick det! Fick värk och illamående i vecka 6 och åkte in på kvällen till gyn-akuten, trodde det var missfall eller utomkveds. Istället en leende läkare som visade två små bollar med tickande hjärta på skärmen! Blev helt paff!!! Vi har i ha tvillingar i släkten, så det fanns inte i tanken att det skulle kunna ske!!????

    Hur mår du nu? Jag tycker det är jobbigt att jobba, numera vara hemifrån, heltid. Blir så trött av att sitta vid datorn hela dagen. Jobbar på biblioteket annars men nu får jag inte jobba där inne pga risk för smitta...
    Haha förstår chocken! Jag har inte heller tvillingar i släkten. Upptäckte det med ganska tidigt i vecka 7 på ett vanligt inbokat gynbesök. Hade inget med graviditeten att göra, men hon passade på att titta efter och där såg hon två små :)

    Jag har mått lite bättre sista dagarna. Illamåendet känns inte riktigt lika starkt men aptiten är fortfarande dålig. Det är främst vid mat som illamåendet känns extra, frukt och annat går bra. Hoppas de håller på att försvinna även om de går sakta. 9 veckor med detta illamående, usch..

    Jobbar också deltid hemifrån och tycker med det är lite segt. Går snart upp till 100% igen så får se hur de går. Vet inte om jag hinner tillbaka till kontoret eller om de blir jobb hemifrån resten av tiden, från v. 20 bör jag ju inte jobba därifrån i alla fall. När har du tid för rutinultraljudet? :)
  • Thewalk
    SML89 skrev 2021-05-20 08:41:17 följande:

    Har en fråga till alla gravida med tvillingar här :)

    Hur har det varit för er med receptbelagd medicin, har ni fått t.ex. extra stark folsyra och trombyl (blodförtunnande) utskrivet?

    Jag har fått båda dessa, trodde folsyran bara var viktig till v. 12, men det står att jag ska äta den resten av graviditeten. Trombylen står mellan v. 13-36.


    Hej 
    Nu har jag fått folsyra på recept för resten av graviditeten samt något som heter Acetylsalicylsyra v.13-36, vet inte om det är samma som trombyl? Verkar ha samma effekt, alltså vara boldförtunnande.
Svar på tråden Tvillingar 2021