Stulet paket?
Beställde från ett gåvoföretag, skulle levereras till den gåvan var till. Enligt postnord är paketet lämnat i brevlådan (landsbygd), men personen har inte fått det.
Vad gör man nu?
Beställde från ett gåvoföretag, skulle levereras till den gåvan var till. Enligt postnord är paketet lämnat i brevlådan (landsbygd), men personen har inte fått det.
Vad gör man nu?
Kan lika gärna vara brevbäraren som lagt det i fel brevlåda, hände gör mig med en vara värd 500 kr men elgiganten var snälla och skickade en ny vara som kom fram.
Det är väl ingen som påstår att det är "rätt"...? Nej, du har valt att skicka ett paket utan säkerhet, då får du också vara beredd på att saker försvinner. Och det går att skicka på andra sätt! T ex få hem paketet till dig själv och sedan mot rek eller med tjänst där paketet garanterat måste lämnas ut på serviceställe.
Har du ens varit i kontakt med företaget innan du skrev här? Om du ringer dem och förklarar så kanske de skickar nytt? En del gör så. Om inte, har du iaf försökt.
500:- bortkastat alltså? Hur kan det vara rätt? Personen har ju inte fått varan, någonting måste man väl kunna göra?
Om det inte är skickat spårbart så finns det inget att göra.
Så hör med företaget på vilket sätt som skickat det. Mycket väl det kan hamnat fel.
Vi har fått alla våra grannars post minst en gång, folk i grannbyn och folk från andra byar rätt långt bort. Det kan alltså vara fellevererat. Då är det bara hoppas det hamnade hos nån ärlig person.
Ok, så du kanske inte är så van vid att beställa paket med andra ord. Men det är så det är, och det brukar faktiskt stå specifikt att just Postnord levererar i brevlådan om paketet inte är för stort, då går det till utlämningsställe. Och det brukar stå lika specifikt för de andra alternativen vilka som levererar direkt till dörren, alltså lämnar det utanför, och vilka som bara levererar till utlämning, och andra varianter. Det ser man INNAN man beställer, när man väljer fraktsätt.
Det finns de som ringer på dörren med paket, även om Postnord är snälla nog att göra det ibland. De ringer aldrig på telefon däremot. Och vissa företag kan man boka med att de ska ringa när de är på väg. Det finns olika varianter.
Den dryga tonen inbillar du dig, så tack för det påhoppet. Du kanske borde fundera på vad du själv bidrar med istället.
Om det inte är skickat spårbart så finns det inget att göra.
Kontakta det företag som du beställde ifrån!
Berätta att varan inte är levererad till mottagaren,då får avsändaren kontakta postnord och be dom göra en söking efter godset.
Hittar dom inte paketet så får avsändaren göra en reklamation och då välja att att skicka en ny artikel igen eller att vänta tills dess att sökningen är klar.
Hos oss är det 30 dagar,
Men posten kanske har andra tidsramar
Kontakta det företag som du beställde ifrån!
Berätta att varan inte är levererad till mottagaren,då får avsändaren kontakta postnord och be dom göra en söking efter godset.
Hittar dom inte paketet så får avsändaren göra en reklamation och då välja att att skicka en ny artikel igen eller att vänta tills dess att sökningen är klar.
Hos oss är det 30 dagar,
Men posten kanske har andra tidsramar
Jag hade beställt en julklapp som levererades av postnord i fel brevlåda (trots att jag har efternamn och adress på en metallplatta synligt på lådan). Det tog några dagar innan grannen gick igenom sin post så jag trodde paketet var förlorat.
Du ska reklamera till företaget du köpt varan hos. De ska i sin tur reklamera till postnord. Så kan företaget välja att skicka en likadan vara igen eller ge pengarna tillbaka. Möjligt det är olika vad företagen väljer att göra.
Vilket företag har ringt dig? Det har jag bara varit med om när jag beställt stora möbler (tänk soffa) och när jag köpte mitt staket med cementsäckar och allt. Jag beställer nästan allt på nätet, ingen ringer innan.
Är relativt säker på att företaget ansvarar för paketet tills dess att det har nått mottagaren. (Gäller vid köp från företag, vid köp från privatperson övergår ansvaret när privatperson postat paketet). Vänd dig till företaget så är de skyldiga att skicka en ny vara.
Om du har beställt en gåva via ett företag och det är företaget som står för frakten så är de också skyldiga enligt lag att ombesörja så att paketet når mottagaren. Kontakta företaget och berätta att varan försvunnit så får de spåra den.