Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Bråk med granne

Anonym (InTu) skrev 2021-02-04 07:32:24 följande:

I ert läge hade jag absolut lagt en matta på golvet.

Har ni stoppade möbler, gardiner mm i rummet? Sånt dämpar ljudet av röster tex. En del har det väldigt kalt hemma, då blir det mycket ljud. Förmodligen har ljudet dämpats tidigare av väggarna, men nu studsar det runt. Är ombyggnationen godkänd så har ni rätten på er sida, men det kan ju vara bra att visa förståelse för grannen, som plötsligt fått sin boendemiljö väsentligt försämrad. Han har inte bett om det här och att lägga en matta där ni går mest är ingen stor uppoffring för att rädda grannsämjan.

Visst är det så. Den lägenheten vi har nu var väldigt "ljudlig". De som bodde där innan, var verkligen minimalistiska, inga mattor, inga gardiner, kala väggar. Man hörde ljudet från vägen tydligt. Nu har vi mattor, gardiner, stoppade möbler, tavlor på väggarna, bokhylla och det är otrolig skillnad på ljud.

Men det kan också vara så att bjälklaget ner till grannen är inte det bästa, då kan ljud förstärkas
  • sextiotalist
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 08:04:30 följande:

Vi har fått hela renoveringen godkänd av styrelsen. Vi har inte rivit några bärande väggar.

Så du menar alltså att man som nyinflyttad har en skyldighet att ha exakt samma planlösning och möblemang som tidigare bara för att du som granne inte gillar fotsteg?

Nej, men man bör vara medveten om att när man tar bort inredning som dämpat ljud så kan det bli förstärkning av ljud.

Inte bara i sin egen lägenhet utan även för grannarna.
  • sextiotalist
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 08:11:43 följande:
    Ja? Så vad ska man göra med en sådan medvetenhet? Vi för absolut inget osväsen annat än fotsteg och normal samtalston. Att lägga in stora fula mattor vi absolut inte vill ha och som inte alls passar är inte ett alternativ. Skulle ALDRIG!! Begära det av en granne
    Det kanske måste bli en lösning (det finns många snygga mattor). Så ni har ju ett val, skapa en miljö där ni bidrar till att inte förstärka de ljud ni har, eller ha bråk med grannen. 
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-04 08:47:34 följande:
    Eller så låter man bli att inreda sitt hem enligt grannarnas önskemål så får de istället acceptera att de bor i samma hus som andra människor, som ger ifrån sig normala ljud. Grannen kan flytta om det inte passar. Men som nån skrev, om grannen fortsätter att trakassera ts så kan ts lämna klagomål till styrelsen.
    Man behöver inte inreda efter grannarnas önskemål, utan göra vad man kan för att bidra till att inte störa grannarna. Dvs ömsesidigt, i en lägenhet får man räkna med att man får höra grannarna och bor man i en lägenhet så får man också acceptera att man själv får bidra till att inte förstärka de ljud som uppstår i en lägenhet.
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-04 08:53:36 följande:
    Grannen vill ju att de ska ha matta, ts och hens partner vill inte ha matta. Ingen svår ekvation. Normal ljudnivå ska inte behöva maskeras, det är att begära för mycket.
    Det finns andra sätt att dämpa ljudet än matta. Jag tog det som exempel. Tavlor, gardiner, möbler (med tassar) etc. 
    Men som jag skrev, ett kalt rum kan förstärka ljudet som redan finns, inte bara för en själv utan även för grannar etc. Dvs det blir mer än normal ljudnivå
  • sextiotalist
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 09:04:49 följande:
    Ja det är svårt att höra fotsteg när rummet är blockerat. Men att kräva att slippa höra fotsteg från andra lägenheter är absurt.
    Jag har också tagit upp bjälklaget, att även det kan förstärka ljud. 
    Men nu bor ni en fastighet med lägenheter, då gäller det ömsesidighet. Ni gör vad ni kan för att inte förstärka vardagsljud, grannen får stå ut med ett visst vardagsljud. 
    Att höra normala steg, såvida ni inte går med hårda klackar, springer och studsar, bör i normala fall inte höras till grannarna, inte heller samtal i normal samtalston. Så i ert fall finns det troligen två alternativ. Det är redan dåligt isolerat eller så har er renovering gjort så att alla ljud förstärks
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-04 09:09:47 följande:
    Jo men nu är det just ljudet neråt som är största problemet. Att ha tavlor, gobelänger, gardiner, möbler eller vad som helst som stoppar ljudvågor räcker ju inte för den som bor under, eftersom hen klagar trots den inredning som redan finns. Ts ska ju inte behöva sätta in en massa extra som hen inte vill ha, bara för att det kanske minskar yttepyttelite för den nere, som garanterat kommer klaga ändå eftersom hen inte är van att höra normala hemmaljud.
    Fast jag har ju skrivit att det är ömsesidigt, man får stå ut ut med en del när man bor i lägenhet och har man gjort det man kan, för att inte störa grannarna, så kan man med gott samvete veta att man gjort vad man har kunnat. 
  • sextiotalist
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 09:25:16 följande:
    Klart att det hörs mer när någon faktiskt går på golvet. Så om min förra granne inte hade disk/tvättmaskin/köksfläkt och den nya installerar det så ska jag då kräva att hen ljudisolerar sin lägenhet för att ljuder från dessa inte fanns tidigare?

Det är tydligt stipulerat att man INTE kan kräva att grannen ska vidta åtgärder för att ta bort "normala" ljud som hör.till ett normalt leverne. Väsnas man på ett orimligt sätt eller vid orimliga tidpunkter så fine, men det är inte vad det handlar om här.

Hade dem förra ägaren bara gått på golvet hade problemet också uppstått. Jag hör alla ljud hen hör från mig från lägenheten ovanför mig.

Alltså, vi har varit i samma sits, vi kunde inte gå utan att grannen blev vansinnig. Fick tom order att inte röra oss i det området (köket) innan klockan 7 på morgonen. Problemet var att vi var båda iväg före 7, så vi hade inte kunnat äta frukost eller något alls. Här var det bjälklaget som var problemet. Det förstärkte alla ljud som gjordes på golvet. Vilket vi påtalade. Äh, vi var ändå på väg att flytta, så vi lämnade över detta med varm hand till fastighetsägaren så fick han hantera detta istället.

Jag har ju redan nämnt bjälklaget, att det kan vara en orsak. Det enda ni kan göra är att berätta att ni har gjort vad ni har kunnat. 

• sextiotalist
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 11:18:06 följande:
    Har du matta i köket där det kan ramla ned mat och dylikt? Fräscht...
    Vi har matta under matbordet (röllakan) och jag har vid många tillfällen haft matta i köket, en som går att tvätta i vanlig maskin såklart.
    Inte under småbarnsåren såklart, men efter det. Vet inte hur du beter dig i köket, men vi brukar ha kvar vår mat på bänkarna 
Svar på tråden Bråk med granne