• Anonym (Uppretad)

Bråk med granne

Har råkat ut för en situation jag tidigare aldrig varit i.

Vi har flyttat in i och renoverat en sekelskifteslägenhet. Människan under tycker att det blivit extremt lyhört sedan renoveringen..Det vi gjort är att riva en vägg och skapat en stor öppen yta där det tidigare varit ett (totalt fuskbyggt) badrum, en stor garderob och en stor säng..Mao ingen yta att gå på mer än 3-4 kvm. Nu är det en drygt 30kvm öppen yta.

Mannen som tidigare bodde i lägenheten bodde mest utomlands och hade.denna som övernattningslägenhet.

Jag har varit nere hos grannen och JA det låter. Man hör fotsteg och delvis röster, dock inte vilka ord som sägs men man hör att någon är hemma. Jag har tidigare bott.i gamla.hus och tagit detta för givet, att det är något man får räkna med i den här typen av hus. Grannen hävdar att det är vår renoverings "fel" och att vi ska isolera golven (dvs täcka över de vackra originalgolven som var precis lika exponerade förut)

Nu hotar grannen med besiktningsmän och annat och är extremt drivande mot ordförande och föreningen. Hen kommer upp flera gånger per vecka och pratar om att vi borde lägga in mattor med mera. Jag har flera gånger påpekat att det inte är ett alternativ för oss.

Vi är väldigt skötsamma, kommer kanske hem vid 18 och är I säng klockan 22. Väldigt sällan folk hemma, inga fester, enbart våra röster samt tv på.

Hur får jag människan att gilla läget?

• Svar på tråden Bråk med granne
  • Anonym (Anonym)

Det är inte ditt ansvar att få människan att fatta. Ordföranden får förklara för grannen att man får räkna med att höra de omkring sig i det läget. 

Bra gjort att lyckas frigöra så mycket yta!! Jag förstår att det låter mer när det är så stort och öppet, och att ni faktiskt ens kan gå där. Men normal samtalston och normalt leverne är inte ett störningsmoment. Grannen får flytta om det inte passar men ni har ingen skyldighet att ljudisolera. Hen kan väl isolera sitt tak istället!

Om hen kommer upp och tjatar mer om mattor etc kan ni säga nåt i stil med att det är sista gången ni kommer att upprepa ert svar; ni kommer inte att lägga in extra mattor eller bygga om golvet. När man bor med andra får man räkna med de ljud som hör till vardagen, och i sådana här hus är det extra lyhört, så tyvärr kan vi inte hjälpa dig med det här.

• Steven01

Om ni bygger om från 3 till 30 kvm stor yta är det klart att det kommer påverka ljudet då det inte finns några väggar som stoppar upp vibrationerna. Ni bör göra något åt detta, vad har ni för rätt att flytta in och sen orsaka störningar för grannarna?

• Limeblad

Om föreningen godkänt ombyggnaden är det ju inget mer att göra. Grannen får väl ta kontakt med styrelsen.

• Anonym (eee)

Om det funkar med att lägga en matta där så lägg en matta där. Du kan tom visa grannen att ni lägger en tjock matta där ni byggt om. Då kanske han slutar tjata (sen kanske ni inte har den kvar där, men det behöver han inte vetaFlört )
    Det kommer inte påverka ljudet speciellt mycket men då har ni i alla fall visat att ni tagit in vad denne sagt - ibland kan det räcka så för att få folk att lugna ner sig. 

Om det stämmer att ni jobbar och inte är hemma förrän ca 18.00 och inte är partypeople så har han inget för sitt tjat, men det är som sagt inget kul med grannosämjan. 

Har ni själva pratat med värden? Anmäl till dem varje gång grannen kommer och klagar, det kanske till slut blir så att det är grannen som de till slut måste "hota" med avhysning om han inte slutar. 

Vi hade en äldre dam under oss i vår förra lägenhet. Innan oss hade det bott ett stillsamts pensionärspar men vi hade småbarn. Inga bullriga barn alls men det är klart att det låter lite när man tex sitter och bygger med klotsar eller springer. Vi lade mattor i två rum + att vi såg till att barnen inte lekte precis över damens sovrum för hon sov middag varje eftermiddag kl 16.00-17.00. Då såg vi till att vara ute eller i annat rum. Sedan började barnen på förskola och då var vi hemma mindre. Hon beklagade sig många gånger, och vi försökte verkligen anpassa oss. Värden sa att det var normala ljud och inte på några konstiga tider så vi gjorde inget fel, men vi ville ändå inte att hon skulle vara sur på oss.Det löste sig rätt bra. (hon hade dessutom hörapparat och när hon hade på sin tv var det jättehögt ljud så vi hörde det upp till oss. Vi funderade på hur hon kunde höra tassande barn om hon hörde så dåligt , haha) 

• Anonym (InTu)

I ert läge hade jag absolut lagt en matta på golvet.

Har ni stoppade möbler, gardiner mm i rummet? Sånt dämpar ljudet av röster tex. En del har det väldigt kalt hemma, då blir det mycket ljud. Förmodligen har ljudet dämpats tidigare av väggarna, men nu studsar det runt. Är ombyggnationen godkänd så har ni rätten på er sida, men det kan ju vara bra att visa förståelse för grannen, som plötsligt fått sin boendemiljö väsentligt försämrad. Han har inte bett om det här och att lägga en matta där ni går mest är ingen stor uppoffring för att rädda grannsämjan.

• sextiotalist
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-04 07:32:24 följande:

Har ni stoppade möbler, gardiner mm i rummet? Sånt dämpar ljudet av röster tex. En del har det väldigt kalt hemma, då blir det mycket ljud. Förmodligen har ljudet dämpats tidigare av väggarna, men nu studsar det runt. Är ombyggnationen godkänd så har ni rätten på er sida, men det kan ju vara bra att visa förståelse för grannen, som plötsligt fått sin boendemiljö väsentligt försämrad. Han har inte bett om det här och att lägga en matta där ni går mest är ingen stor uppoffring för att rädda grannsämjan.

Visst är det så. Den lägenheten vi har nu var väldigt "ljudlig". De som bodde där innan, var verkligen minimalistiska, inga mattor, inga gardiner, kala väggar. Man hörde ljudet från vägen tydligt. Nu har vi mattor, gardiner, stoppade möbler, tavlor på väggarna, bokhylla och det är otrolig skillnad på ljud.

Men det kan också vara så att bjälklaget ner till grannen är inte det bästa, då kan ljud förstärkas
  • Anonym (Uppretad)
    Steven01 skrev 2021-02-04 07:20:41 följande:

Om ni bygger om från 3 till 30 kvm stor yta är det klart att det kommer påverka ljudet då det inte finns några väggar som stoppar upp vibrationerna. Ni bör göra något åt detta, vad har ni för rätt att flytta in och sen orsaka störningar för grannarna?

Vi har fått hela renoveringen godkänd av styrelsen. Vi har inte rivit några bärande väggar.

Så du menar alltså att man som nyinflyttad har en skyldighet att ha exakt samma planlösning och möblemang som tidigare bara för att du som granne inte gillar fotsteg?
  • Anonym (Uppretad)
    Anonym (InTu) skrev 2021-02-04 07:32:24 följande:

Fast bett om det? Jag skulle ALDRIG klaga på en granne så länge han inte ger ifrån sig mer ljud än vad ett normalt leverne innebär. I vår förra lägenhet hörde man porlande när grannen kissade. Är man väldigt ljuskänslig får man ju bo i hus.

Fotstegen, som är det stora problemet, dämpas ju inte av gardiner eller dylikt.
  • Tage Tyrann

Ignorera grannen, det kommer ändå inte att leda till nått. Ni får stå ut med hans gnäll, sådana grannar brukar det inte gå att resonera med.

• Limeblad
    Anonym (Uppretad) skrev 2021-02-04 08:04:30 följande:

Vi har fått hela renoveringen godkänd av styrelsen. Vi har inte rivit några bärande väggar.

Så du menar alltså att man som nyinflyttad har en skyldighet att ha exakt samma planlösning och möblemang som tidigare bara för att du som granne inte gillar fotsteg?

Då tycker jag ni släpper det. Som några andra föreslagit kan ni ju lägga in en matta om ni vill. Att bo i äldre hus medför vissa störningar. Sånt man får acceptera. Grannen som störs kan ju lika gärna tilläggsisolera sitt tak.
Svar på tråden Bråk med granne