• Anonym (AnnaF)

    Särbo, med gemensamt barn?!

    Ok, nu har jag äntligen tagit tag i våra problem och sagt till min man att jag inte vill bo ihop.

    Jag har ett barn sedan tidigare som bor hos oss till väldigt stor del (bara hos sin pappa ibland). Min man och mitt barn har ingen vidare bra relation och den har bara blivit sämre nu när hon kommit in i puberteten. Jag har haft funderingar på särbo ett längre tag, typ 1.5 år, och även nämnt det för min man, men då jag vet att han verkligen inte vill har jag inte ?vågat? driva igenom det. Nu har jag äntligen lagt korten på bordet och börjat leta lägenhet. Först var det ett par ordentligt jobbiga dagar med dålig stämning, men han har landat i det och förstår varför jag känner att jag måste göra det.

    Så till saken, utöver min dotter har vi även ett gemensamt barn. Hur kommer det funka att vara särbo då? Kommer barnet bara bli förvirrad eller blir det lite som en vanlig separation, men utan de negativa bitarna?!

    Är väl helt enkelt ute efter folk med erfarenhet. Någon som har erfarenhet av särbo med gemensamma barn???

  • Svar på tråden Särbo, med gemensamt barn?!
  • Anonym (***)
    Anonym (AnnaF) skrev 2021-02-04 10:03:00 följande:

    Ok, nu har jag äntligen tagit tag i våra problem och sagt till min man att jag inte vill bo ihop.

    Jag har ett barn sedan tidigare som bor hos oss till väldigt stor del (bara hos sin pappa ibland). Min man och mitt barn har ingen vidare bra relation och den har bara blivit sämre nu när hon kommit in i puberteten. Jag har haft funderingar på särbo ett längre tag, typ 1.5 år, och även nämnt det för min man, men då jag vet att han verkligen inte vill har jag inte ?vågat? driva igenom det. Nu har jag äntligen lagt korten på bordet och börjat leta lägenhet. Först var det ett par ordentligt jobbiga dagar med dålig stämning, men han har landat i det och förstår varför jag känner att jag måste göra det.

    Så till saken, utöver min dotter har vi även ett gemensamt barn. Hur kommer det funka att vara särbo då? Kommer barnet bara bli förvirrad eller blir det lite som en vanlig separation, men utan de negativa bitarna?!

    Är väl helt enkelt ute efter folk med erfarenhet. Någon som har erfarenhet av särbo med gemensamma barn???


    Risken finns ju att det gemensamma barnet känner sig bortprioriterat, eftersom  det är det barnet som får betala priset, dvs leva med två  olika boenden.
  • Anonym (Grabb)

    Inga egna erfarenheter, för jag har svårt att se att jag skulle vilja leva i ett sådant förhållande, dvs ett samboförhållande som övergår till ett särboförhållande, speciellt när det finns unga barn med i bilden.

    Du nämner ju ingenstans anledningen till din önskan om att vara särbo, ej heller hur du och din blivande särbo har tänkt sköta ert umgänge?

    Det enda vi vet är att du har ett barn sedan tidigare, du och din sambo har ett gemensamt barn (som är yngre än ditt barn), och att du letar lägenhet.

    Hur ert barn kommer att ta det? Tja, det handlar väl som alltid om hur du och din sambo (barnets far) presenterar (!) detta för ert barn. Hur har ni tänkt helt enkelt?

    Ska barnet bo varannan-vecka? Hur kommer ert umgänge se ut? Hur och när, och hur ofta ska ni umgås som familj?

     

  • Pope Joan II
    Anonym (Grabb) skrev 2021-02-04 14:54:25 följande:

    Inga egna erfarenheter, för jag har svårt att se att jag skulle vilja leva i ett sådant förhållande, dvs ett samboförhållande som övergår till ett särboförhållande, speciellt när det finns unga barn med i bilden.

    Du nämner ju ingenstans anledningen till din önskan om att vara särbo, ej heller hur du och din blivande särbo har tänkt sköta ert umgänge?

    Det enda vi vet är att du har ett barn sedan tidigare, du och din sambo har ett gemensamt barn (som är yngre än ditt barn), och att du letar lägenhet.

    Hur ert barn kommer att ta det? Tja, det handlar väl som alltid om hur du och din sambo (barnets far) presenterar (!) detta för ert barn. Hur har ni tänkt helt enkelt?

    Ska barnet bo varannan-vecka? Hur kommer ert umgänge se ut? Hur och när, och hur ofta ska ni umgås som familj?

     


    Ts skriver ju:

    "Min man och mitt barn har ingen vidare bra relation och den har bara blivit sämre nu när hon kommit in i puberteten."

    Det låter väl som en (god) anledning eller som en del av flera anledningar.
  • Anonym (Grabb)
    Pope Joan II skrev 2021-02-04 14:58:28 följande:
    Ts skriver ju:

    "Min man och mitt barn har ingen vidare bra relation och den har bara blivit sämre nu när hon kommit in i puberteten."

    Det låter väl som en (god) anledning eller som en del av flera anledningar.
    Aaah, sorry (TS) läste lite hastigt.

    Men mina frågor kvarstår dock, utifrån det gemensamma barnet...
  • Anonym (AnnaF)
    Anonym (Grabb) skrev 2021-02-04 15:08:51 följande:

    Aaah, sorry (TS) läste lite hastigt.

    Men mina frågor kvarstår dock, utifrån det gemensamma barnet...


    Det är tyvärr ett rätt stort problem i relationen mellan min dotter och min man. De är otroligt olika och har svårt att hitta balansen om man säger så. Vi har levt ihop i 9 år och min dotter var liten (4 år) när vi träffades. Då funkade deras relation jättebra, men de senaste tre åren har det skurit sig mer och mer vilket lett till att min dotter inte trivs här hemma. Hon håller sig inne på sitt rum om hon är hemma. Om min man däremot inte är hemma kan hon gärna hänga i köket eller vardagsrummet. Med andra ord inte hållbart.

    Men såklart ser jag problematiken gentemot det gemensamma barnet... och de faktum att min man inte vill detta.

    Min plan är ju att vårt gemensamma barn ska bo växelvis med oss föräldrar. Något min man dock inte vill då han vill att vårt gemensamma ska få ha en fast punkt som är hemma och inte behöva åka mellan.
  • Anonym (AnnaF)
    Anonym (***) skrev 2021-02-04 14:40:05 följande:

    Risken finns ju att det gemensamma barnet känner sig bortprioriterat, eftersom  det är det barnet som får betala priset, dvs leva med två  olika boenden.


    Men så skulle det ju vara om vi skilde oss vilket är ett annat alternativ. Jag inbillar mig att det ändå är bättre att ?bara? vara särbo.
  • Anonym (AnnaF)
    Tow2Mater skrev 2021-02-05 01:59:46 följande:

    Hur gammalt är gemensamma barnet? Ska du ha det varannan helg och det bor kvar hos pappan?


    Det gemensamma barnet är 6 år. Jag vill egentligen köra vv, men min man är mer inne på att han isf skulle komma ?på besök? ibland på helgerna. Det upplägget känner jag inte alls för eftersom det då känns som att jag valt bort honom. Kan även tillägga att vi skulle bo ihop i vår gemensamma bostad när mitt barn är hos sin pappa. Vilket hon är stötvis pga hans arbete.
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (AnnaF) skrev 2021-02-04 18:10:39 följande:
    Det är tyvärr ett rätt stort problem i relationen mellan min dotter och min man. De är otroligt olika och har svårt att hitta balansen om man säger så. Vi har levt ihop i 9 år och min dotter var liten (4 år) när vi träffades. Då funkade deras relation jättebra, men de senaste tre åren har det skurit sig mer och mer vilket lett till att min dotter inte trivs här hemma. Hon håller sig inne på sitt rum om hon är hemma. Om min man däremot inte är hemma kan hon gärna hänga i köket eller vardagsrummet. Med andra ord inte hållbart.

    Men såklart ser jag problematiken gentemot det gemensamma barnet... och de faktum att min man inte vill detta.

    Min plan är ju att vårt gemensamma barn ska bo växelvis med oss föräldrar. Något min man dock inte vill då han vill att vårt gemensamma ska få ha en fast punkt som är hemma och inte behöva åka mellan.
    Förstår givetvis att det inte är ett lätt beslut, och jag har inga erfarenheter av en dylik set-up. Finns säkert andra som har, och som har fått det att funka.

    Men, helt ärligt så gör det lite ont i mitt bröst att läsa och bara "köpa in" på denna lösning. Återigen, det är din familj och du kan och känner av dynamiken i den bäst (och bättre än oss i denna tråd). 

    Jag har tre tonårsbarn, varav en dotter. Kan helt ärligt säga att vår relation är inte heller "super-mysig" alla dar i veckan. Vi kan hamna rejält i clinch emellanåt. Tonåren handlar ju många gånger mycket om frigörelse, utan att det måste vara super-rebelliskt. Våra barn tillbringar också väldigt mycket tid på sina rum. Det gjorde även jag när jag var tonåring (!).

    Tänker bara om det finns något annat ni kan göra, samtalsterapi (?), BUP?

    Har ni/du informerat era barn om denna idé än? Tänker på båda barnen... Även om tanken är "god", dvs det är ingen separation i sig, så är det ju ändå en form av "separation", och den kan ju vara tuff att bära både som 6-åring och som 13-åring, och mellan barnen... (nu, eller i framtiden).

    Som sagt, jag vill inte låta negativ, förstår att det är ett stort steg.
  • Anonym (***)
    Anonym (AnnaF) skrev 2021-02-04 18:12:51 följande:
    Men så skulle det ju vara om vi skilde oss vilket är ett annat alternativ. Jag inbillar mig att det ändå är bättre att ?bara? vara särbo.
    Barnet kommer att uppleva det som en skilsmässa, du skriver att du vill ha varann vecka, han vill hälsa på på helgen.  Vadå hälsa på på helgen, ska han inte ta ansvar för sitt barn längre? Jag tror  ert gemensamma barn kommer att känna sig övergivet, som sagt det  är detta barn som får betala priset.

    Jag tycker ni ska jobba på problemet istället för att bara ta en enkel utväg för er vuxna. Men ni är kanske inte intresserade av att  din dotter och din man får en bra relation?
  • Citronsaft1

    Låter som för din man är det =slut om ni flyttar isär.

  • Anonym (Silla)

    Jag har ingen egen erfarenhet men jag har en vän vars föräldrar var särbos. Han bodde mest med sin mamma som hade det övergripande ansvaret men umgicks med sin pappa som mer var en helgpappa som gjorde roliga saker med familjen ibland.

    Nu i vuxen ålder har han liten förståelse för att hans pappa inte var mer närvarande och har en ytlig relation med sin pappa. Han har en bra relation med sin mamma även om han har svårt att förstå varför hon gick med på att låta pappan glida runt på ett bananskal.

    Det finns flera studier som visar att barn mår bättre när de har varannan vecka eller liknande schema där båda föräldrarna är lika engagerade. Det är inte konstigt egentligen, det är ok att flytta mellan hem två bra hem men inte ok att känna sig bortprioriterad eller oälskad av en förälder.

Svar på tråden Särbo, med gemensamt barn?!