Anonym (AnnaF) skrev 2021-02-04 18:10:39 följande:
Det är tyvärr ett rätt stort problem i relationen mellan min dotter och min man. De är otroligt olika och har svårt att hitta balansen om man säger så. Vi har levt ihop i 9 år och min dotter var liten (4 år) när vi träffades. Då funkade deras relation jättebra, men de senaste tre åren har det skurit sig mer och mer vilket lett till att min dotter inte trivs här hemma. Hon håller sig inne på sitt rum om hon är hemma. Om min man däremot inte är hemma kan hon gärna hänga i köket eller vardagsrummet. Med andra ord inte hållbart.
Men såklart ser jag problematiken gentemot det gemensamma barnet... och de faktum att min man inte vill detta.
Min plan är ju att vårt gemensamma barn ska bo växelvis med oss föräldrar. Något min man dock inte vill då han vill att vårt gemensamma ska få ha en fast punkt som är hemma och inte behöva åka mellan.
Förstår givetvis att det inte är ett lätt beslut, och jag har inga erfarenheter av en dylik set-up. Finns säkert andra som har, och som har fått det att funka.
Men, helt ärligt så gör det lite ont i mitt bröst att läsa och bara "köpa in" på denna lösning. Återigen, det är din familj och du kan och känner av dynamiken i den bäst (och bättre än oss i denna tråd).
Jag har tre tonårsbarn, varav en dotter. Kan helt ärligt säga att vår relation är inte heller "super-mysig" alla dar i veckan. Vi kan hamna rejält i clinch emellanåt. Tonåren handlar ju många gånger mycket om frigörelse, utan att det måste vara super-rebelliskt. Våra barn tillbringar också väldigt mycket tid på sina rum. Det gjorde även jag när jag var tonåring (!).
Tänker bara om det finns något annat ni kan göra, samtalsterapi (?), BUP?
Har ni/du informerat era barn om denna idé än? Tänker på båda barnen... Även om tanken är "god", dvs det är ingen separation i sig, så är det ju ändå en form av "separation", och den kan ju vara tuff att bära både som 6-åring och som 13-åring, och mellan barnen... (nu, eller i framtiden).
Som sagt, jag vill inte låta negativ, förstår att det är ett stort steg.