• Anonym (Pcos)

PCOS

Har fått veta att jag har PCOS.

Har inte överdriven hårväxt, förutom på insidan av låren. Har några partier med hår som en man. Men inget skägg eller så.

Tappar hår på huvudet.

Trött och hängig.

Hjärtklappningar.

Har fått fetma nästan, BMI på 28.3 och alltid legat på 18-20 innan.

I 4 år har jag försök gå ner i vikt utan någon effekt alls.

Mina problem är att mensen är oregelbunden DOCK INTE utebliven.

Humöret och tröttheten och värsta är övervikten.

Jag tror om jag går ner i vikt så kommer en del av besvären att minska.

Jag har fått spironolakton utskrivet men läste att den är främst för hårväxt men det har jag knappt av och det på låren är inget som stör.

Det som stör är övervikten.

Vad kan jag göra åt detta?

Har redan testa alla dieter. Äter låg kalori kost och låg kolhydrat. Ingen socker alls! Motionerar och tränar regelbundet.

Snälla hjälp mig :(

• Svar på tråden PCOS
  • Anonym (Belle)

Hur tränar du? Har också pcos så vet vad du går igenom.

• Anonym (Medsyster)

Jag mådde väldigt mycket bättre både fysiskt och mentalt av LCHF-kost. Sista åren före menopaus hade jag väldigt regelbunden mens. Humörsvängningarna var en västanfläkt mot hurdan jag varit tidigare. Övervikten försvann liksom "på köpet", utan att jag gjorde något mer än åt en ganska strikt LCHF-kost. Jag räknade inte kolhydrater eller kalorier, men skippade allt med vitt mjöl, ris, socker, potatis. Andra rotfrukter åt jag.

www.dietdoctor.com/se/lchf/halsovinster/pcos

• Anonym (Pcos)

Jag tar en powerwalk varje morgon och kväll 1 timme var och 3 ggr i veckan även Styrketräning.

Har testat LCHF i 8 månader utan större skillnad. Gick ner 2 kg sen kom dem tillbaka inom 1 vecka.

Spelar ingen roll hur jag äter eller rör mig pga att insulinet är högt i kroppen vilket gör så jag inte går ner.

Hur ska man ens göra? Har fått medicin som ska driva ut vätska. Men det är allt. Vad hjälper det mig att driva ut vätska? :(

• Anonym (Medsyster)
    Anonym (Pcos) skrev 2021-02-05 10:18:56 följande:

Jag tar en powerwalk varje morgon och kväll 1 timme var och 3 ggr i veckan även Styrketräning.

Har testat LCHF i 8 månader utan större skillnad. Gick ner 2 kg sen kom dem tillbaka inom 1 vecka.

Spelar ingen roll hur jag äter eller rör mig pga att insulinet är högt i kroppen vilket gör så jag inte går ner.

Hur ska man ens göra? Har fått medicin som ska driva ut vätska. Men det är allt. Vad hjälper det mig att driva ut vätska? :(

Men om du äter LCHF-kost kan ju inte insulinet ligga högt? Det är ju det som är själva grejen med att äta så när man har PCOS. Äter du lite kolhydrater stiger ju inte insulinet utan ligger på en stadigt låg nivå.
  • Anonym (Också pcos)

Den enda medicinen mot pcos är lchf/lågkolhydratkost då det är blodsockerhöjningarna som ställer till obalansen i kroppen. Blodsockret höjs då du äter ris, pasta, potatis, bröd, socker, godis, chips, bönor, ja allt med mer än 10 g kolhydrater/100 g i näringsinnehållet (strikt lchf är Max 5 g kolhydrater/100g). Ät kött fisk, ägg, keso, ostar, smör, grädde, nötter, frön, kvarg, sockerfri yoghurt och fil, ovan jord grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål osv osv. Även motion (rimlig motion, inte maratonlöp) är mycket bra för pcos.

• Anonym (Också pcos)
    Anonym (Medsyster) skrev 2021-02-05 10:41:09 följande:

Men om du äter LCHF-kost kan ju inte insulinet ligga högt? Det är ju det som är själva grejen med att äta så när man har PCOS. Äter du lite kolhydrater stiger ju inte insulinet utan ligger på en stadigt låg nivå.

Stämmer!
  • Anonym (Också pcos)
    Anonym (Pcos) skrev 2021-02-05 10:18:56 följande:

Förresten vad menar du med att insulinet ligger högt? Insulin är det ämne som sänker blodsockret, och det tillverkas i bukspottkörteln vid icke-diabetiker, medan diabetiker inte har någon/tillräcklig produktion av detta och det ges via injektion för är sänka blodsockret.
  • Anonym (Pcos)

Har insulinöverskott och nej det har inte hjälpt med kost :(

Ligger på 5-15 g kolhydrater om dagen och äter det man ska. Nyttiga fetter som avokado ägg lax och äter proteiner. Testar nu att både hålla nere kolhydrater och kalorier och får se om det hjälper.

Finns inte bara "PCOS". Finns 4 kategorier i detta.

Har insulin resistent PCOS. Hjälper inte med bara kost, har liksom försökt nu x antal år. Insulinet är högt likt dom som har diabetes. Har läst att man ibland ger diabetes medicin för PCOS för det har visat bra effekt

Men känns som läkare här i Sverige inte är så kunniga med PCOS och jag vet inte vad jag ska vända mig.

Läser och läser. Men till ingen nytta liksom. Vill ha ordentlig hjälp :(

• Anonym (Belle)

Om ditt insulin ligger ständigt högt bör du få läkemedel mot det. Kontakta din vc.

• Anonym (Också pcos)
    Anonym (Pcos) skrev 2021-02-05 23:43:51 följande:

Har insulinöverskott och nej det har inte hjälpt med kost :(

Ligger på 5-15 g kolhydrater om dagen och äter det man ska. Nyttiga fetter som avokado ägg lax och äter proteiner. Testar nu att både hålla nere kolhydrater och kalorier och får se om det hjälper.

Finns inte bara "PCOS". Finns 4 kategorier i detta.

Har insulin resistent PCOS. Hjälper inte med bara kost, har liksom försökt nu x antal år. Insulinet är högt likt dom som har diabetes. Har läst att man ibland ger diabetes medicin för PCOS för det har visat bra effekt

Men känns som läkare här i Sverige inte är så kunniga med PCOS och jag vet inte vad jag ska vända mig.

Läser och läser. Men till ingen nytta liksom. Vill ha ordentlig hjälp :(

Nej nu svamlar du. Läs på ordentligt om diabetes och insulinresistens.

Har du insulinöverskott så borde du rimligtvis ha alldeles för lågt blodsocker och borde äta mer kolhydrater gör att få upp ditt blodsocker till normal nivå.

Insulinresistens betyder att dina celler börjar bli resistenta mot insulinet och det är en effekt av en hårt arbetande bukspottkörtel i många år (du ätit mycket kolhydrater alltså) som producerat mängden av insulin. Nu börjar kroppen tycka att det inte gör sån nytta att ta upp all insulin i cellerna och tar inte upp allt bukspottkörteln producerar. Därav ligger du högre i blodsocker men inte tillräckligt högt för att kallas diabetes typ 2 ännu. Jobbar som sjuksköterska och har pcos själv så jo jag vet.

Lågkolhydratkost ÄR medicinen för pcos vare sig du går ner i vikt eller ej. Du kanske rör dig för lite? Läs om Jenny koos/ vulverine om du vill veta mer, hon kan detta.

Metformin är en bra medicin både mot pcos och diabetes ja. Men den hjälper dig inte att gå ner i vikt. Det som metformin gör att att hjälpa cellerna ta upp mer insulin vilket bidrar till längre blodsocker. Och då var vi där ingen, lägre blodsocker är bra medicin lika som lchf kost! Det finns inositol pulver och kapslar som fungerar liknande metformin som är bra för pcosare.
  • PaulieJ

Fick detta skickat till mig på Messenger av en vän som är kunnig med PCOS... som är gynekolog.

"Inom forskningen tror en att insulinresistens bland annat, är orsaken till syndromet. Insulinresistens innebär att kroppen inte kan tillgodogöra sig insulinet som finns i blodet. Detta medför att symtom på insulinbrist uppstår trots normala eller höga insulinnivåer i blodet. Eftersom kroppen inte kan förbruka insulinet blir insulinnivåerna förhöjda. Tydligen är det på det viset att de ökade insulinnivåerna i sin tur stimulerar äggstocken att producera det manliga könshormonet testosteron.

Donaferty ett kosttillskott som innehåller ett ämne som heter inositol. Det har gjorts omfattande forskning på inositol och PCOS som har visat på mycket positiva resultat. Inostiolet fungerar så att det tar bort insulinresistensen. När insulinresistensen avtar, sjunker insulinnivåerna i blodet och äggstocken slutar producera testosteron. Detta medför i sin tur att en också kan få normala ägglossningar. Studier har visat att spontanfertiliteten ökar med 15 procent hos kvinnor med PCOS. Inostiol ska också minska blodfetterna och kunna underlätta viktnedgång.

Sen har vi metformin som ges till diabetiker för att sänka blodsockernivåerna, men används även för att behandla insulinresistensen hos de som har PCOS, då det är väldigt vanligt att man har det, påminner om diabetes.

Metformin gör så att glukosproduktionen i levern minskar samtidigt som den ökar cellernas insulinkänslighet. Cellens viktigaste energikälla är glukos och insulin fungerar som en nyckel som "öppnar" cellen.

Om cellens insulinkänslighet är nedsatt (cellen gör motstånd och glukoset inte kan komma in helt som det ska) så höjs blodsockernivåerna, vilket gör att kroppens (sk. betacellerna i bukspottskörteln) insulinproduktion ökar, för att försöka reglera nivåerna. Den nästan konstanta ökade arbetsbelastningen på betacellerna tär på dem vilket kan med åren leda till att dess insulinproduktion försämras eller helt lägger av = diabetes typ 2 utvecklas. Insulinet gör även så att levern minskar sin produktion av glukos (som metforminet) och gör att den istället lagrar mer glukos.

Förstår kosten ej funkar för hen. Då hen behöver medicin i form av metformin eller testa donaferty. Hen behöver gå på ytterligare kontroller"

Svar på tråden PCOS