Anonym (Pcos) skrev 2021-02-05 23:43:51 följande:
Har insulinöverskott och nej det har inte hjälpt med kost :(
Ligger på 5-15 g kolhydrater om dagen och äter det man ska. Nyttiga fetter som avokado ägg lax och äter proteiner. Testar nu att både hålla nere kolhydrater och kalorier och får se om det hjälper.
Finns inte bara "PCOS". Finns 4 kategorier i detta.
Har insulin resistent PCOS. Hjälper inte med bara kost, har liksom försökt nu x antal år. Insulinet är högt likt dom som har diabetes. Har läst att man ibland ger diabetes medicin för PCOS för det har visat bra effekt
Men känns som läkare här i Sverige inte är så kunniga med PCOS och jag vet inte vad jag ska vända mig.
Läser och läser. Men till ingen nytta liksom. Vill ha ordentlig hjälp :(
Nej nu svamlar du. Läs på ordentligt om diabetes och insulinresistens.
Har du insulinöverskott så borde du rimligtvis ha alldeles för lågt blodsocker och borde äta mer kolhydrater gör att få upp ditt blodsocker till normal nivå.
Insulinresistens betyder att dina celler börjar bli resistenta mot insulinet och det är en effekt av en hårt arbetande bukspottkörtel i många år (du ätit mycket kolhydrater alltså) som producerat mängden av insulin. Nu börjar kroppen tycka att det inte gör sån nytta att ta upp all insulin i cellerna och tar inte upp allt bukspottkörteln producerar. Därav ligger du högre i blodsocker men inte tillräckligt högt för att kallas diabetes typ 2 ännu. Jobbar som sjuksköterska och har pcos själv så jo jag vet.
Lågkolhydratkost ÄR medicinen för pcos vare sig du går ner i vikt eller ej. Du kanske rör dig för lite? Läs om Jenny koos/ vulverine om du vill veta mer, hon kan detta.
Metformin är en bra medicin både mot pcos och diabetes ja. Men den hjälper dig inte att gå ner i vikt. Det som metformin gör att att hjälpa cellerna ta upp mer insulin vilket bidrar till längre blodsocker. Och då var vi där ingen, lägre blodsocker är bra medicin lika som lchf kost! Det finns inositol pulver och kapslar som fungerar liknande metformin som är bra för pcosare.