• MoonageDaydream

    Råd önskas ang sömn 7-åring

    Har en 7-åring hemma som vi nog testat det mesta med i olika omgångar, för att få en hel natts sömn.

    Han har sovit med oss sedan dag ett så självklart förstår vi att det är svårt att ändra på men de senaste två åren har vi föräldrar inte fått så mycket sammanhängande sömn när han ligger emellan oss.

    Han somnar i sin säng, i sitt rum på kvällarna tillsammans med oss efter att vi läst godnattsaga och så har det varit i många år. Men så fort han vaknar upp kommer han in till oss. Det kan vara allt från kl 22 till kl 04:00 mestadels är det redan efter ett par timmar efter att han har somnat.

    Vi har försökt att gå tillbaka med honom till hans säng. Då blir det samma sak igen. Han somnar med oss, men så fort han vaknar kommer han in till oss igen.

    Vi har försökt att ligga på en säng bredvid honom i hans rum, men då kommer han och lägger sig hos oss i extrasängen när han vaknar.

    Vi har försökt göra tvärtom, att han får en extrasäng inne hos oss, men då går han ändå upp i vår säng.

    Vi har försökt att sova hela nätter tillsammans i hans säng, för att den ena föräldern på så vis kan få en hel natts sömn men det känns inte heller hållbart just nu då båda är så trötta och den stackare som får sova tillsammans med sonen i hans säng då inte sover något alls den natten.

    Han säger att han tycker det är så mysigt att sova med oss, och att han är

    Mörkrädd. Nattlampa har han. Vi har försökt förklara för honom att vi också tycker det är mysigt såklart men att vi inte får så mycket sömn.

    Tips någon på hur vi kan få honom att sova en hel natt i sitt rum?

  • Svar på tråden Råd önskas ang sömn 7-åring
  • nytt eller gammalt

    Vi lät sonen sova på en madrass i vårt rum från att han var ca 7 år och ganska ofta kom in till oss när han vaknade på natten. 

    Sen skilde vi oss, och då fick sonen sova i min säng när han vaknade på natten. Det fasade ut sig självt, blev allt mer sällan och slutade när han var sådär 12-13 år. 

    I efterhand har han berättat hur ledsen han blev när vi tvingade honom att sova på en madrass. Han hade behövt närheten och tryggheten. Men madrass är kanske ändå en kompromiss som kan fungera för er? 

  • Alexi

    Vad är det som gör att ni inte kan sova? Vår tioåring kommer in till oss de flesta nätter fortfarande och vi störs inte av det alls. Hur bred säng har ni?

  • MoonageDaydream

    Ja vi har ju redan testat att ha en extrasäng nedanför vår säng som han själv gjorde mysig med favorittäcke massor av nallar osv , men sen kom han ändå upp i vår säng. Han sov nog inte i den extrasängen i mer än kanske 10 min..

    Verkligen jättesvårt detta, för jag förstår ju att det är närheten han vill ha. Men när man själv inte får sova så funkar det ju Inte. Vi försöker ge så mycket närhet vi kan vaken tid men det verkar inte räcka.

  • brallison

    Han är ju stor nog för att ni kan bara säga att ni inte vill att han sover hos er. Ni har hjälpt honom att skapa ett beroende - att han behöver er för att sova, men ni måste ta bort det. Vår dotter sov hos oss också från dag 1 men vid ca 2 har vi börjat med att somna i sin säng och sova där så länge som möjligt innan hon kom till oss. Jag tror att hon var runt 5 när hon välja en helt ny säng och den skulle levereras endast med förutsättning att hon skulle sova i sin egen säng hela natten (det var några veckors leveranstid på den, så hon kunde träna under den tiden, och sen dess sover hon själv och oftast utan att vakna på natten).

  • MoonageDaydream
    Alexi skrev 2021-02-05 09:51:07 följande:

    Vad är det som gör att ni inte kan sova? Vår tioåring kommer in till oss de flesta nätter fortfarande och vi störs inte av det alls. Hur bred säng har ni?


    Han ligger som ett plåster på en. Vi har en bred dubbelsäng men det spelar inte så stor roll för han ligger på oss. Sen vill han slingra in sig med sina ben runt våra. Han flaxar runt en hel del. Här om natten vaknade jag tex av att jag fick hans fötter i huvudet då hade han lagt sig med sitt huvud på min mans mage och fötterna på mitt huvud ????
  • MoonageDaydream
    MoonageDaydream skrev 2021-02-05 09:56:52 följande:

    Han ligger som ett plåster på en. Vi har en bred dubbelsäng men det spelar inte så stor roll för han ligger på oss. Sen vill han slingra in sig med sina ben runt våra. Han flaxar runt en hel del. Här om natten vaknade jag tex av att jag fick hans fötter i huvudet då hade han lagt sig med sitt huvud på min mans mage och fötterna på mitt huvud ????


    Oj, skulle bli en emoji där alla frågetecknen blev.
  • MoonageDaydream
    brallison skrev 2021-02-05 09:54:54 följande:

    Han är ju stor nog för att ni kan bara säga att ni inte vill att han sover hos er. Ni har hjälpt honom att skapa ett beroende - att han behöver er för att sova, men ni måste ta bort det. Vår dotter sov hos oss också från dag 1 men vid ca 2 har vi börjat med att somna i sin säng och sova där så länge som möjligt innan hon kom till oss. Jag tror att hon var runt 5 när hon välja en helt ny säng och den skulle levereras endast med förutsättning att hon skulle sova i sin egen säng hela natten (det var några veckors leveranstid på den, så hon kunde träna under den tiden, och sen dess sover hon själv och oftast utan att vakna på natten).


    Jo vi förstår ju att detta är en vana, frågan är bara hur vi kan bryta detta utan att han tar skada av det. Känns verkligen som vi har testat det mesta. När han var yngre kanske runt 5 år testade vi också belöningssystem att han skulle få något om han sov hela nätter. Det funkade tills han fick det han ville ha. Sen var vi tillbaka till ruta ett igen.
  • Gryntroll
    MoonageDaydream skrev 2021-02-05 09:54:16 följande:

    Ja vi har ju redan testat att ha en extrasäng nedanför vår säng som han själv gjorde mysig med favorittäcke massor av nallar osv , men sen kom han ändå upp i vår säng. Han sov nog inte i den extrasängen i mer än kanske 10 min..

    Verkligen jättesvårt detta, för jag förstår ju att det är närheten han vill ha. Men när man själv inte får sova så funkar det ju Inte. Vi försöker ge så mycket närhet vi kan vaken tid men det verkar inte räcka.


    Vår dotter är av samma sort En madrass är inget alternativ, det är närkontakten hon vill åt. Nu är hon 11 och sover oftare i sin egen säng, men när hon känner att det inte fungerar i egna sängen har hon bytt säng med min man/pappan. Hon ligger på armen ett tag och sedan fungerar det numera att vi håller hand under natten istället för att hon ligger med hela kroppen i kontakt. Då blir det lite space mellan oss oc jag slipper hennes viftande armar på kroppen och i ansiktet. Jag har förklarat att jag inte får någon vidare sömn när hon ligger så nära och även att hon sover skönare om hon har utrymme att röra sig under natten. 

    Så mitt tips är att testa om hålla handen kan vara ett alternativ till att vänja sig av vid kroppkontakten och därmed i förlängningen att sova i den egna sängen hela natten.
  • MoonageDaydream
    Gryntroll skrev 2021-02-05 10:06:54 följande:

    Vår dotter är av samma sort En madrass är inget alternativ, det är närkontakten hon vill åt. Nu är hon 11 och sover oftare i sin egen säng, men när hon känner att det inte fungerar i egna sängen har hon bytt säng med min man/pappan. Hon ligger på armen ett tag och sedan fungerar det numera att vi håller hand under natten istället för att hon ligger med hela kroppen i kontakt. Då blir det lite space mellan oss oc jag slipper hennes viftande armar på kroppen och i ansiktet. Jag har förklarat att jag inte får någon vidare sömn när hon ligger så nära och även att hon sover skönare om hon har utrymme att röra sig under natten. 

    Så mitt tips är att testa om hålla handen kan vara ett alternativ till att vänja sig av vid kroppkontakten och därmed i förlängningen att sova i den egna sängen hela natten.


    Låter ju skönt att höra att det finns fler som har det som oss men samtidigt blir jag alldeles matt av att höra åldern på er dotter, att det alltså kanske kan fortsätta så här med sömnlösa nätter i fyra år till. Hehe

    Kan försöka testa att hålla handen och se om det hjälper. Tack för tips!
  • Gryntroll
    MoonageDaydream skrev 2021-02-05 10:11:11 följande:
    Låter ju skönt att höra att det finns fler som har det som oss men samtidigt blir jag alldeles matt av att höra åldern på er dotter, att det alltså kanske kan fortsätta så här med sömnlösa nätter i fyra år till. Hehe

    Kan försöka testa att hålla handen och se om det hjälper. Tack för tips!

    Glad nä långt ifrån optimalt.


    Men inser att det kanske inte framgick så tydligt att det nu är längre perioder som funkar bra i egna sängen och långt ifrån majoriteten av nätterna som hon kommer. Nu hänger det ihop med tjafs i skolan eller inför prov osv.

Svar på tråden Råd önskas ang sömn 7-åring