• MoonageDaydream

Råd önskas ang sömn 7-åring

Har en 7-åring hemma som vi nog testat det mesta med i olika omgångar, för att få en hel natts sömn.

Han har sovit med oss sedan dag ett så självklart förstår vi att det är svårt att ändra på men de senaste två åren har vi föräldrar inte fått så mycket sammanhängande sömn när han ligger emellan oss.

Han somnar i sin säng, i sitt rum på kvällarna tillsammans med oss efter att vi läst godnattsaga och så har det varit i många år. Men så fort han vaknar upp kommer han in till oss. Det kan vara allt från kl 22 till kl 04:00 mestadels är det redan efter ett par timmar efter att han har somnat.

Vi har försökt att gå tillbaka med honom till hans säng. Då blir det samma sak igen. Han somnar med oss, men så fort han vaknar kommer han in till oss igen.

Vi har försökt att ligga på en säng bredvid honom i hans rum, men då kommer han och lägger sig hos oss i extrasängen när han vaknar.

Vi har försökt göra tvärtom, att han får en extrasäng inne hos oss, men då går han ändå upp i vår säng.

Vi har försökt att sova hela nätter tillsammans i hans säng, för att den ena föräldern på så vis kan få en hel natts sömn men det känns inte heller hållbart just nu då båda är så trötta och den stackare som får sova tillsammans med sonen i hans säng då inte sover något alls den natten.

Han säger att han tycker det är så mysigt att sova med oss, och att han är

Mörkrädd. Nattlampa har han. Vi har försökt förklara för honom att vi också tycker det är mysigt såklart men att vi inte får så mycket sömn.

Tips någon på hur vi kan få honom att sova en hel natt i sitt rum?

• Svar på tråden Råd önskas ang sömn 7-åring
  • MoonageDaydream
    Gryntroll skrev 2021-02-05 10:18:59 följande:

nä långt ifrån optimalt.

Men inser att det kanske inte framgick så tydligt att det nu är längre perioder som funkar bra i egna sängen och långt ifrån majoriteten av nätterna som hon kommer. Nu hänger det ihop med tjafs i skolan eller inför prov osv.

Okej! Skönt det!
  • cosinus

Mina ena son som varit flaxig på nätterna och gärna velat sova under ens egen skinn sover så mycket bättre med tyngdtäcke.

Nu är han lite äldre men jag köpte ett 5 kg tyngdtäcke till honom (han väger nog runt 35 kg) och han älskar det. Vill helst ha med det överallt när vi ska sova borta. Enda nackdelen är att alla påslakan som är det minsta slitna blir disktrasor av tyngden på täcket när man drar i det.

• MoonageDaydream
    cosinus skrev 2021-02-05 10:44:52 följande:

Mina ena son som varit flaxig på nätterna och gärna velat sova under ens egen skinn sover så mycket bättre med tyngdtäcke.

Nu är han lite äldre men jag köpte ett 5 kg tyngdtäcke till honom (han väger nog runt 35 kg) och han älskar det. Vill helst ha med det överallt när vi ska sova borta. Enda nackdelen är att alla påslakan som är det minsta slitna blir disktrasor av tyngden på täcket när man drar i det.

Hans storebror på 13 år har ett tyngdtäcke. Har inte vågat köpa ett till sjuåringen, har tänkt att det kan vara farligt på nått vis. Men det kanske är lite hönsigt? ;) han väger 25 kg så borde väl inte vara några konstigheter kanske.
  • cosinus
    MoonageDaydream skrev 2021-02-05 11:19:20 följande:
    Hans storebror på 13 år har ett tyngdtäcke. Har inte vågat köpa ett till sjuåringen, har tänkt att det kan vara farligt på nått vis. Men det kanske är lite hönsigt? ;) han väger 25 kg så borde väl inte vara några konstigheter kanske.
    Nä jag tror inte det ska vara någon fara för ett så pass stort barn och sover han ändå i er säng kan ni ju ha lite koll i början om det känns läskigt. Förstår att målet är att han ska flytta därifrån men märker han själv att han sover bättre med täcket kanske han kan ge det ett försök på madrass bredvid sängen igen.

3 kg täckena som är de lättaste är ju mindre så eg är nog inte skillnaden mellan 3 och 5 så stor för ett barn för de ligger under så pass liten del av 5 kg täcket.

När jag googlar så skulle nog min son kunna ha tyngre men jag tänker att är han nöjd med 5 kg då kör vi på det, finns ingen anledning att ha tyngre bara för sakens skull.
  • MoonageDaydream
    cosinus skrev 2021-02-05 13:04:24 följande:

Nä jag tror inte det ska vara någon fara för ett så pass stort barn och sover han ändå i er säng kan ni ju ha lite koll i början om det känns läskigt. Förstår att målet är att han ska flytta därifrån men märker han själv att han sover bättre med täcket kanske han kan ge det ett försök på madrass bredvid sängen igen.

3 kg täckena som är de lättaste är ju mindre så eg är nog inte skillnaden mellan 3 och 5 så stor för ett barn för de ligger under så pass liten del av 5 kg täcket.

När jag googlar så skulle nog min son kunna ha tyngre men jag tänker att är han nöjd med 5 kg då kör vi på det, finns ingen anledning att ha tyngre bara för sakens skull.

Låter ju som en bra idé! Tack för att du delar dina tankar! Blir till att skaffa ett till tyngdtäcke!
  • Alexi
    MoonageDaydream skrev 2021-02-05 09:56:52 följande:
    Han ligger som ett plåster på en. Vi har en bred dubbelsäng men det spelar inte så stor roll för han ligger på oss. Sen vill han slingra in sig med sina ben runt våra. Han flaxar runt en hel del. Här om natten vaknade jag tex av att jag fick hans fötter i huvudet då hade han lagt sig med sitt huvud på min mans mage och fötterna på mitt huvud ????
    Vår son sover så mot min man också men han är så van att han sover ändå.
  • MoonageDaydream
    Alexi skrev 2021-02-05 15:34:38 följande:

Vår son sover så mot min man också men han är så van att han sover ändå.

Ja har man inte ont av det så funkar det ju, men jag har lite svårt att vänja mig vid att bli armbågad i ansiktet mitt i natten osv ;)
  • Kvittning
    cosinus skrev 2021-02-05 13:04:24 följande:

Jag tror också att ett tyngdtäcke kan vara en bra idé. 

Och ni kanske också ska börja med att vänja honom att sova i hans säng hela natten genom att ni också sover där med honom. Till att börja med hela natten och sedan att ni går därifrån mitt i natten för att sedan minska till att gå när han somnat.

Och om han kommer till er säng, led honom direkt tillbaka till hans egen. Och samma sak där, börja med att då lägga er att sova tillsammans med honom i sängen, sedan ligga där tills ni vet att han somnat om och sedan minska till att bara leda tillbaka och gå direkt till er säng. 

Jag tror helt enkelt att det första ni behöver vänja honom vid är att det enda stället han sover på är i sin säng. Sedan när han lärt sig det så minskar ni successivt er närvaro där. 
  • Hannahistan82
    Kvittning skrev 2021-02-06 08:51:08 följande:
    Jag tror också att ett tyngdtäcke kan vara en bra idé. 

Och ni kanske också ska börja med att vänja honom att sova i hans säng hela natten genom att ni också sover där med honom. Till att börja med hela natten och sedan att ni går därifrån mitt i natten för att sedan minska till att gå när han somnat.

Och om han kommer till er säng, led honom direkt tillbaka till hans egen. Och samma sak där, börja med att då lägga er att sova tillsammans med honom i sängen, sedan ligga där tills ni vet att han somnat om och sedan minska till att bara leda tillbaka och gå direkt till er säng. 

Jag tror helt enkelt att det första ni behöver vänja honom vid är att det enda stället han sover på är i sin säng. Sedan när han lärt sig det så minskar ni successivt er närvaro där. 
    Vem orkar leda tillbaka typ 10 ggr/natt i längden, då får man ju ingen sömn själv. Svårt också om man inte ens vaknar riktigt direkt, bara vaknar till när man håller på att bli nedknuffad i golvet. Till slut sover mna längst ut på kanten ändå, av ren utmattning.
  • Kvittning
    Hannahistan82 skrev 2021-02-08 00:38:27 följande:

Vem orkar leda tillbaka typ 10 ggr/natt i längden, då får man ju ingen sömn själv. Svårt också om man inte ens vaknar riktigt direkt, bara vaknar till när man håller på att bli nedknuffad i golvet. Till slut sover mna längst ut på kanten ändå, av ren utmattning.

Ja nu delar ju jag med mig av en metod som faktiskt funkat för oss och vår son. Det blir ju inte 10 ggr per natt eftersom att man följer med och lägger sig i barnets säng för att böra med att vänja barnet med att sova i rätt säng och sedan går in på steg 2 med att vänja barnet med att sova själv.

Och visst, det blir en del ganska sömnlösa nätter men det är övergående. Det är det ju hur som helst även när man har ett barn som ligger och klänger på en i sängen.

Trevlig attityd förresten att hoppa in och klanka på någon som delar med sig av något och försöker hjälpa utan att komma med egna förslag.
  • Katten

[quote=80935148][quote-nick]brallison skrev 2021-02-05 09:54:54 följande:[/quote-nick]Han är ju stor nog för att ni kan bara säga att ni inte vill att han sover hos er. Ni har hjälpt honom att skapa ett beroende - att han behöver er för att sova, men ni måste ta bort det. Vår dotter sov hos oss också från dag 1 men vid ca 2 har vi börjat med att somna i sin säng och sova där så länge som möjligt innan hon kom till oss. Jag tror att hon var runt 5 när hon välja en helt ny säng och den skulle levereras endast med förutsättning att hon skulle sova i sin egen säng hela natten (det var några veckors leveranstid på den, så hon kunde träna under den tiden, och sen dess sover hon själv och oftast utan att vakna på natten).[/q

Barn (liksom vuxna!) är så olika! För en högkönslig (20% av befolkningen) sjuåring tex vore det inte alls okej att bara säga att du inte är välkommen. De kan ta det oerhört personligt på ett sätt som är skadligt för deras självkänsla och de kommer inte uppleva trygghet genom att tvingas till den. De måste lära sig tryggheten tillsammans med en trygg vuxen. Det är nog nästan omöjligt att förstå när man inte har sett det själv, men kan vara bra att veta att det finns människor som funkar så med.

• MoonageDaydream

En liten uppdatering för de som är intresserade :)

Vi har köpt ett tyngdtäcke och med det så har han sovit i sin säng fram till kl 03-04 som oftast! Vilket är en enorm skillnad från tidigare när han kikade in till oss ibland så tidigt som kl 22.

Han säger själv att han tycker att det känns mysigare i hans säng nu :) hoppas det håller i sig!

• MoonageDaydream

En liten uppdatering för de som är intresserade :)

Vi har köpt ett tyngdtäcke och med det så har han sovit i sin säng fram till kl 03-04 som oftast! Vilket är en enorm skillnad från tidigare när han kikade in till oss ibland så tidigt som kl 22.

Han säger själv att han tycker att det känns mysigare i hans säng nu :) hoppas det håller i sig!

Svar på tråden Råd önskas ang sömn 7-åring