Råd önskas ang sömn 7-åring
cosinus skrev 2021-02-05 13:04:24 följande:
Nä jag tror inte det ska vara någon fara för ett så pass stort barn och sover han ändå i er säng kan ni ju ha lite koll i början om det känns läskigt. Förstår att målet är att han ska flytta därifrån men märker han själv att han sover bättre med täcket kanske han kan ge det ett försök på madrass bredvid sängen igen.3 kg täckena som är de lättaste är ju mindre så eg är nog inte skillnaden mellan 3 och 5 så stor för ett barn för de ligger under så pass liten del av 5 kg täcket.
När jag googlar så skulle nog min son kunna ha tyngre men jag tänker att är han nöjd med 5 kg då kör vi på det, finns ingen anledning att ha tyngre bara för sakens skull.
Och ni kanske också ska börja med att vänja honom att sova i hans säng hela natten genom att ni också sover där med honom. Till att börja med hela natten och sedan att ni går därifrån mitt i natten för att sedan minska till att gå när han somnat.
Och om han kommer till er säng, led honom direkt tillbaka till hans egen. Och samma sak där, börja med att då lägga er att sova tillsammans med honom i sängen, sedan ligga där tills ni vet att han somnat om och sedan minska till att bara leda tillbaka och gå direkt till er säng.
Jag tror helt enkelt att det första ni behöver vänja honom vid är att det enda stället han sover på är i sin säng. Sedan när han lärt sig det så minskar ni successivt er närvaro där.