• Flingan980

    När kollegor frågar om man ska ha barn

    Vi har flyttat till radhus och en kollega frågade mig rakt ut om vi ska ha barn. Jag tycker inte hon har något med det att göra, har ingen nära relation till henne och hon har varit osympatisk mot mig flera gånger tidigare. Så vad säger man utan att vara otrevlig? Sanningen är att vi planerar att skaffa barn, men det vill jag inte berätta för henne.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden När kollegor frågar om man ska ha barn
  • Flingan980
    LadyJane skrev 2021-02-06 22:34:30 följande:

    Frågan om barn kan vara otroligt känslig och har man något som helst hyfs ställer man inte såna frågor bara för att man är så jävla nyfiken. Man har inte rätt att såra människor helt enkelt utan måste faktiskt tänka sig för ibland.

    Jag vet att många har extremt svårt för det här men man måste tänka på andra än sig själv ibland. Empati. Många har stora brister i empatin.


    Håller verkligen med dig!
  • Anonym (Aspig)

    Vi är tre kollegor på jobbet där två har småbarn, den tredje har inga men jag tror att han vill ha.

    Ibland blir det ju så att vi med barn pratar om våra, oftast gnäll om hur jobbigt det är. Efter en klagohistoria säger jag ibland saker som, låter det inte lockande? eller, blir du inte sugen nu? Jag gör det ju för att han ska känna sig med i samtalet och inte ignorerad. Är det helt fel tänkt av mig? Vi pratar inte särskilt ofta om barnen men vill inte helt avstå, det vore ju underligt det också.

    Ursäkta för trådkapning men med alla klagomål på dumma frågor så tänkte jag att det var tillfälle att fråga. Har funderat på vad som är rätt och jag är inte så naturligt smidig socialt tyvärr.

  • LadyJane
    Anonym (Aspig) skrev 2021-02-07 08:40:38 följande:
    Vi är tre kollegor på jobbet där två har småbarn, den tredje har inga men jag tror att han vill ha.
    Ibland blir det ju så att vi med barn pratar om våra, oftast gnäll om hur jobbigt det är. Efter en klagohistoria säger jag ibland saker som, låter det inte lockande? eller, blir du inte sugen nu? Jag gör det ju för att han ska känna sig med i samtalet och inte ignorerad. Är det helt fel tänkt av mig? Vi pratar inte särskilt ofta om barnen men vill inte helt avstå, det vore ju underligt det också.
    Ursäkta för trådkapning men med alla klagomål på dumma frågor så tänkte jag att det var tillfälle att fråga. Har funderat på vad som är rätt och jag är inte så naturligt smidig socialt tyvärr.
    Ett ärligt svar:
    Jag tyclker att det är ännu dummare, mer ogenomtänkt än den Fråga TS pratar om.
    Vad vet du om han kan eller har försökt? Kanske har han missfall i bagaget (ja, även män sörjer), eller som för mig, har ett änglabarn.

    Tycker att du tänker mycket konstigt när du försvarar dig med att "han ska vara delaktig i samtalet". Jag menar, så krokigt borde inte vara möjligt att tänka.

  • Anonym (Aspig)
    LadyJane skrev 2021-02-07 08:46:36 följande:

    Ett ärligt svar:

    Jag tyclker att det är ännu dummare, mer ogenomtänkt än den Fråga TS pratar om.

    Vad vet du om han kan eller har försökt? Kanske har han missfall i bagaget (ja, även män sörjer), eller som för mig, har ett änglabarn.

    Tycker att du tänker mycket konstigt när du försvarar dig med att "han ska vara delaktig i samtalet". Jag menar, så krokigt borde inte vara möjligt att tänka.


    Jag försvarar mig inte, jag förklarar bara hur jag tänker. Jag tänker uppenbarligen så krokigt, det är hur jag är skapt, jag är inte så duktig socialt som jag skrev. Hur ska jag göra då? Jag tar gärna emot tips.

    Min barnfria kollega brukar skratta och säga ironiskt att vi är rena reklampelarna för barn eller något liknande. Men det kan vara som du säger att det är känsligt för honom. Jag tänker att tystnad och att bli utesluten kan vara sårande det med.
  • Anonym (J)
    Anonym (Aspig) skrev 2021-02-07 08:40:38 följande:

    Vi är tre kollegor på jobbet där två har småbarn, den tredje har inga men jag tror att han vill ha.

    Ibland blir det ju så att vi med barn pratar om våra, oftast gnäll om hur jobbigt det är. Efter en klagohistoria säger jag ibland saker som, låter det inte lockande? eller, blir du inte sugen nu? Jag gör det ju för att han ska känna sig med i samtalet och inte ignorerad. Är det helt fel tänkt av mig? Vi pratar inte särskilt ofta om barnen men vill inte helt avstå, det vore ju underligt det också.

    Ursäkta för trådkapning men med alla klagomål på dumma frågor så tänkte jag att det var tillfälle att fråga. Har funderat på vad som är rätt och jag är inte så naturligt smidig socialt tyvärr.


    Han kanske är jättesugen men steril efter en cancerbehandling..? Det är sånt man aldrig kan veta. Men självklart ska ni prata om era barn ibland.

    Stort plus för att du vill involvera honom, många som har barn kör på i timmar och skiter i andra.
  • LadyJane
    Anonym (Aspig) skrev 2021-02-07 09:11:42 följande:
    Jag försvarar mig inte, jag förklarar bara hur jag tänker. Jag tänker uppenbarligen så krokigt, det är hur jag är skapt, jag är inte så duktig socialt som jag skrev. Hur ska jag göra då? Jag tar gärna emot tips.

    Min barnfria kollega brukar skratta och säga ironiskt att vi är rena reklampelarna för barn eller något liknande. Men det kan vara som du säger att det är känsligt för honom. Jag tänker att tystnad och att bli utesluten kan vara sårande det med.
    Jag missade den delen, ber om ursäkt för det.

    Hur du ska göra? Inget alls. Vill han delta så gör han det.
    Han kommer att prata om sin barnlängtan, barnplaner, barnlöshet, barnerfarenhet när han vill och är beredd att öppna sig. Men eftersom det är ett känsligt ämne öppnar man sig inte för alla utan för den som man känner kan vara ett stöd även då det blir jobbigt. Alla är inte ett stöd, speciellt inte nyfikna.
  • Anonym (Var så obekväm som möjligt?)

    Jag och min man fick ett barn tidigt, ingen av oss vill ha fler men jag får ofta den frågan om jag/vi inte skall ha fler barn då säger jag att min man blev sparkad av en älg på pungen och vi därför inte kan få fler barn. Testiklarna är numera som gröt och allt som kommer ut när han ejakulerar är en slags grå sirap.

    Sen får jag inga fler frågor. Han har aldrig blivit sparkad av en älg och det är inget fysiskt fel på honom, men jag slipper tjat.

    TS du får gärna låna den, att din man blev sparkad av en älg på pungen därför blir det inga barn.

  • fjanten
    Anonym (Aspig) skrev 2021-02-07 08:40:38 följande:

    Vi är tre kollegor på jobbet där två har småbarn, den tredje har inga men jag tror att han vill ha.

    Ibland blir det ju så att vi med barn pratar om våra, oftast gnäll om hur jobbigt det är. Efter en klagohistoria säger jag ibland saker som, låter det inte lockande? eller, blir du inte sugen nu? Jag gör det ju för att han ska känna sig med i samtalet och inte ignorerad. Är det helt fel tänkt av mig? Vi pratar inte särskilt ofta om barnen men vill inte helt avstå, det vore ju underligt det också.

    Ursäkta för trådkapning men med alla klagomål på dumma frågor så tänkte jag att det var tillfälle att fråga. Har funderat på vad som är rätt och jag är inte så naturligt smidig socialt tyvärr.


    Eftersom du skriver att ni pratar barn ganska sällan ändå, så behöver du nog inte fundera på att involvera på det sättet. En annan sak om han själv tar upp det på ett eller annat sätt. Det är ganska hemskt om han är ofrivilligt barnlös, och inget hellre önskar än att få ha ett barn att få berätta klagohistorier om ...
  • Flingan980
    Anonym (Var så obekväm som möjligt?) skrev 2021-02-07 20:06:32 följande:

    Jag och min man fick ett barn tidigt, ingen av oss vill ha fler men jag får ofta den frågan om jag/vi inte skall ha fler barn då säger jag att min man blev sparkad av en älg på pungen och vi därför inte kan få fler barn. Testiklarna är numera som gröt och allt som kommer ut när han ejakulerar är en slags grå sirap.

    Sen får jag inga fler frågor. Han har aldrig blivit sparkad av en älg och det är inget fysiskt fel på honom, men jag slipper tjat.

    TS du får gärna låna den, att din man blev sparkad av en älg på pungen därför blir det inga barn.


    Hihihi Drömmer
  • Flingan980
    LadyJane skrev 2021-02-06 15:40:20 följande:

    Jag har ingen som helst förståelse för sådana frågor så jag svarar brutalärligt att jaa du. Det blir aldrig som man tänker. Mitt barn dog två dagar efter förlossningen och nu undrar du om vi ska ha flera?
    Sen släpper jag det där.

    Bara en enda har vågat fråga mig om mitt döda barn. En mycket sympatisk kollega vars mamma jobbade på gyn. Så han hade hört sin beskärda del av tragedier och den som inte var sådär hyeneaktigt nyfiken.

    Men i alla fall.
    Människor blir tysta av mitt svar. Jäkligt tysta. Hoppas de lär sig ett och annat.


    Jag repeterar: hoppas de lär sig något.
    Beklagar Hjärta
  • Izabellaaa

    Har ni precis gift er eller ska ni gifta er? Ofta får man den typen av frågor då.

Svar på tråden När kollegor frågar om man ska ha barn