• Bellinas

40+ och försöker bli gravid år 2021??

Någon mer än jag som är 40+ och försöker blir gravid i år?
    Vore kul att följas åt och dela erfarenheter!

• Svar på tråden 40+ och försöker bli gravid år 2021??
  • Kumquat

Jag hoppar in här i tråden jag med. Fyllde 40 i år och vi har sammanlagt gjort fyra "försök" att bli gravid under året, varav ett lyckades men slutade med ma som upptäcktes vid KUB (vecka 12). Fick till slut göra en skrapning och har därefter haft två cykler utan nytt plus. Har läst så mycket om att det ska vara lättare att bli gravid efter mf/ma, men än så länge har det inte varit så för mig.

Hoppas så mycket att nästa gång blir vår gång! Det blir i sådana fall vårt första (och med största sannolikhet enda) barn.

Heja er alla som kämpar på! Hjärta

• pandarinen
    Kumquat skrev 2022-09-05 14:57:25 följande:

Jag hoppar in här i tråden jag med. Fyllde 40 i år och vi har sammanlagt gjort fyra "försök" att bli gravid under året, varav ett lyckades men slutade med ma som upptäcktes vid KUB (vecka 12). Fick till slut göra en skrapning och har därefter haft två cykler utan nytt plus. Har läst så mycket om att det ska vara lättare att bli gravid efter mf/ma, men än så länge har det inte varit så för mig.

Hoppas så mycket att nästa gång blir vår gång! Det blir i sådana fall vårt första (och med största sannolikhet enda) barn.

Beklagar ditt ma. Vad jobbigt att få reda på det på kub... 
  • Lilleplutt2022
    pandarinen skrev 2022-09-05 11:32:01 följande:

Ah så du vämtar på mens för att kunna ta ivf sprutor? Har ni försökt i tre år? Tiden går fort men också långsamt. Så här dagarna innan bim kan jag ofta känna en väldig berg o dalbana mellan hopp förtvivlan... 
    Åh jag hoppas så att det vöxer en liten i magen.

Jag håller alla mina tummar och tår för du har ett litet frö som gror!! Hjärta 
    Ja tog ut spiralen Juni 2019 , jösses hade aldrig trott det skulle ta så här lång tid.
    Inatt kom mensen , jädrans vad ont det gjorde men nu är vi igång och ska ta sprutorna ikväll så hoppas jag att alla tillskott vi har tagit i 3 månader nu gör susen Skrattande
  • Lilleplutt2022
    Kumquat skrev 2022-09-05 14:57:25 följande:

Välkommen!! Beklagar ditt ma , kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste ha varit! Gråter
    Nu får vi hoppas att turen vänder för oss alla och att vi snart släpper våra guldägg! {#emotions_dlg.flower}

För oss är det också vårt första och som du skriver sannolikt det enda om vi kommer dit men det hoppas vi med IVF behandlingen som sattes igång idag Hjärta
  • pandarinen

Får ni IVF behandling genom era regioner/landsting eller måste ni söka privat? 
    Jag har lyckligtvis en liten son sedan tidigare på 2,5 år. Han är det finaste jag vet och jag är så otroligt glad att jag har honom. Han kom till på andra försöket, så vi trodde aldrig att nästa barn skulle ta över 1,5 år att skapa. 
    Det är 21 månader sen vi startade.  Vi får tyvärr ingen hjälp av vår region, för att vi har barn sedan tidigare och för att jag har passerat 40 år. 
    Och denna berg och dalbana från hopp till förtvivlan varje månad är fruktansvärd. 
    Konstig nog stiger man ur förtvivlan varje månad och kämpar på 14 dagar senare i hopp att bli gravid. 

• Kumquat
    Lilleplutt2022 skrev 2022-09-05 20:44:51 följande:
    Välkommen!! Beklagar ditt ma , kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste ha varit! Gråter
    Nu får vi hoppas att turen vänder för oss alla och att vi snart släpper våra guldägg! {#emotions_dlg.flower}

För oss är det också vårt första och som du skriver sannolikt det enda om vi kommer dit men det hoppas vi med IVF behandlingen som sattes igång idag Hjärta
    Ja fy vilken hemsk dag, att gå från nervöst pirr och tänka att vi skulle gå hem med de första ul-bilderna till bara tomhet.

Vi hade tur då och jag blev gravid trots att vi inte hade koll på äl och bara hade sex en gång den månaden. Var själv förvånad över att det gick så enkelt, men sedan blev det ju som det blev.

När vi började försöka sa jag att jag inte ville göra IVF, tror jag var rädd för vad det skulle göra med relationen eller jag vet inte vad egentligen. Kanske bara ville låtsas att ett barn inte var så viktigt. Men sedan blev jag (och vi) helt chockartat glada när jag blev gravid. Så det var lite en anledning att jag hoppade in här. Läste att flera är på gång eller redan försöker med IVF.

Nu tänker jag att vi ska försöka (tempar och kör äl-tester nu) och även känna efter fram till årsskiftet. Sedan bestämma om vi ska gå all in med IVF eller acceptera att det kanske är för sent.

Jättespännande med din behandling, vill gärna höra allt (som du vill berätta förstås), håller tummarna stenhårt!
  • Kumquat
    pandarinen skrev 2022-09-06 00:13:04 följande:

Får ni IVF behandling genom era regioner/landsting eller måste ni söka privat? 
    Jag har lyckligtvis en liten son sedan tidigare på 2,5 år. Han är det finaste jag vet och jag är så otroligt glad att jag har honom. Han kom till på andra försöket, så vi trodde aldrig att nästa barn skulle ta över 1,5 år att skapa. 
    Det är 21 månader sen vi startade.  Vi får tyvärr ingen hjälp av vår region, för att vi har barn sedan tidigare och för att jag har passerat 40 år. 
    Och denna berg och dalbana från hopp till förtvivlan varje månad är fruktansvärd. 
    Konstig nog stiger man ur förtvivlan varje månad och kämpar på 14 dagar senare i hopp att bli gravid. 

Vi har bara försökt det här året och egentligen bara på "allvar" efter skrapningen, men det har varit jobbigt nog. Kan nog bara ana hur det känns efter 21 månader med ovälkomna mensar. Inte för att det är någon tröst, men det är en väldigt fin egenskap att orka kämpa så mycket för något, jag hejar på dig! Och blir jätteglad att höra om din son också Hjärta

Har också börjat fundera på IVF, men kommer inte få någon hjälp av landstinget, så måste bli privat i sådana fall.
  • Mojsan09

Jag håller tummarna för er alla i tråden. Jag har ?bara? försökt sedan årsskiftet (och har två barn sedan innan) och tycker den ganska korta perioden varit påfrestande, med hopp som släcks när mensen kommer? Börjar lite tappa hoppet när det aldrig går vägen men ska fortsätta med alla tillskott och fortsätta försöka fram till årsskifte.

Fick covid förra veckan och strax därefter kom mensen på dag 19 redan. Jag hoppas att den höga febern hos både mig och mannen inte ytterligare försämrar våra chanser, men finns väl risk för det.

• pandarinen

Det har varit tufft i perioder. Speciellt när vi passerade ett år av försök, då var det stressande och jobbigt.
    Att jag och maken jobbar skift samt har en 2 åring hemma har inte gjort det lättare. Vi har fått passa på när sonen sover 2 1 timme efter lunch och innan jag ska till jobbet. Ett tag väckte jag maken mitt i natten när jag kom hem från jobbet, eller han mig tidigt på morgonen innan sonen vakna. Ja, galet.
    Ett tag körde vi varannan dag under älveckan, men är nu tillbaka till 3 dagar från glad gubbe plus ev någon dag innan. det blir verkligen produktionssex och sex däremellan känns knappt aktuellt längre efter denna långa tid.
    men jag är så otroligt glad att vi iallafall har vår underbara son och det tänker jag på varje gång mensen kommer hur mycket jag älskar honom.
    När har ni BIM?

• Kumquat
    pandarinen skrev 2022-09-06 18:33:24 följande:

Det har varit tufft i perioder. Speciellt när vi passerade ett år av försök, då var det stressande och jobbigt.
    Att jag och maken jobbar skift samt har en 2 åring hemma har inte gjort det lättare. Vi har fått passa på när sonen sover 2 1 timme efter lunch och innan jag ska till jobbet. Ett tag väckte jag maken mitt i natten när jag kom hem från jobbet, eller han mig tidigt på morgonen innan sonen vakna. Ja, galet.
    Ett tag körde vi varannan dag under älveckan, men är nu tillbaka till 3 dagar från glad gubbe plus ev någon dag innan. det blir verkligen produktionssex och sex däremellan känns knappt aktuellt längre efter denna långa tid.
    men jag är så otroligt glad att vi iallafall har vår underbara son och det tänker jag på varje gång mensen kommer hur mycket jag älskar honom.
    När har ni BIM?

Ja gud, lagom för oss är nog ungefär en gång per vecka, med lite variation på det. Förra gången körde vi varannan dag från att jag fick första äggvitan, men då "orkade" vi inte riktigt in i mål och missade att ha sex på själva ägglossningsdagen.

Jag har fått glad blinkande gubbe igår och idag, så hoppas på fast gubbe på fredag. Tänkte inte säga något till mannen först, för att liksom ge sken av att vi hade sex helt spontant, haha. Men sedan hade han bokat vaccintid imorgon och jag vill ju verkligen inte att han får feber just på fredag (paniiiik), så nu vet han tyvärr att det är verkstan som gäller Obestämd

Har BIM 23/9.
Svar på tråden 40+ och försöker bli gravid år 2021??