• Anonym (Gravid)

Jobba gravid - Corona-risk?

Letar erfarenheter av att vara gravid och jobba med människor i dessa Covid-tider !

Berättade just för min chef om graviditet och fick beskedet att jag behöver lämna in graviditetsintyg och troligen få arbetsuppgifter där jag kan jobba hemifrån pga arbetsmiljöansvar och coronarisk. Jag är fritidsledare, så vet inte exakt vad det kan bli för påhittade arbetsuppgifter... Inte hört något från BM om att jag skulle behöva vara hemma, gör det såklart om jag måste men känns bra mycket roligare att vara på jobbet än att gå hemma redan nu, ska ju vara hemma ett år sen ändå......

• Svar på tråden Jobba gravid - Corona-risk?
  • Anonym (Petra)

'Det jag hört är att man får vara hemma de fyra eller sex sista veckorna, eftersom man ofta kan ha svårare än vanligt att andas när magen trycker mot lungorna.

• Anonym (F)
    Anonym (Petra) skrev 2021-02-07 22:18:55 följande:

'Det jag hört är att man får vara hemma de fyra eller sex sista veckorna, eftersom man ofta kan ha svårare än vanligt att andas när magen trycker mot lungorna.

Det är ju bara den normala frånvaron, har inget med corona att göra.

TS, du ska bara vara tacksam att din chef är villig att låta dig jobba hemifrån! Att vara gravid är redan en risk i sig pga nedsatt immunförsvar, skulle du få corona kan det bli riktigt farligt!! Fundera på att du kanske hellre vill försöka vara omsittad och överleva än träffa arbetskollegorna.
  • Anonym (F)
    Anonym (F) skrev 2021-02-07 22:27:04 följande:
    Fundera på att du kanske hellre vill försöka vara omsittad och överleva än träffa arbetskollegorna.
    Osmittad, så klart.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (F) skrev 2021-02-07 22:27:04 följande:

Det är ju bara den normala frånvaron, har inget med corona att göra.

TS, du ska bara vara tacksam att din chef är villig att låta dig jobba hemifrån! Att vara gravid är redan en risk i sig pga nedsatt immunförsvar, skulle du få corona kan det bli riktigt farligt!! Fundera på att du kanske hellre vill försöka vara omsittad och överleva än träffa arbetskollegorna.

Jo såklart, behövs det så gör jag det såklart. Men har liksom inte hört om någon annan som fått samma direktiv? Jobbar inga gravida i butiker, som lärare, i vården? Vi är ju massor av yrken som har mycket personkontakt, har inte hört talas om en enda som fått nya arbetsuppgifter pga graviditet? Men kanske bara missat det?
  • Anonym (Seg)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-02-07 22:48:16 följande:

Jo såklart, behövs det så gör jag det såklart. Men har liksom inte hört om någon annan som fått samma direktiv? Jobbar inga gravida i butiker, som lärare, i vården? Vi är ju massor av yrken som har mycket personkontakt, har inte hört talas om en enda som fått nya arbetsuppgifter pga graviditet? Men kanske bara missat det?

Arbetsgivarna har ett ansvar för arbetsmiljön. Inom vården får gravida inte arbeta på avdelningar med risk för covid.

Personal bland annat inom förskola blir av arbetsgivarna förbjudna att arbeta. Vilket innebär gravpenning. Allstå inte arbete hemifrån som i ditt fall.

Det beror helt enkelt på arbetsgivarens bedömning. Många gravida får fortsätta arbeta i riskfyllda miljöer, andra skickas hem
  • Anonym (Petra)
    Jag läste i någon fb-grupp för år f-3 (grundskolan) och där hade de flesta blivit erbjudna graviditetspenning (havandeskapspenning förr) från typ v. 34 eller något. Kolla i någon sådan grupp!
  • Tow2Mater
    Anonym (Petra) skrev 2021-02-07 23:01:39 följande:
    Jag läste i någon fb-grupp för år f-3 (grundskolan) och där hade de flesta blivit erbjudna graviditetspenning (havandeskapspenning förr) från typ v. 34 eller något. Kolla i någon sådan grupp!
    "Föräldrapenning kan tas ut från graviditetsvecka 32 och uttag rekommenderas starkt från graviditetsvecka 36."

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/
  • Anonym (Ssk)

Jag är gravid sjuksköterska på ett äldreboende och riskerar ibland att få vårda Covid-smittade. Jag måste inte vårda de konstaterat eller misstänkt smittade utifrån min graviditet, men får om jag vill enligt smittskydd, chef och fack.

Jag har ansökt om graviditetspenning utifrån mina arbetsuppgifter och möjlig smittrisk, men om jag får det beviljat blir det ju tidigast från 60 dagar innan förlossning och jag planerar inte att ta ut det. Jag känner mig trygg med mina arbetsuppgifter, skyddsrutiner etc.

• Anonym (Seg)

I ditt läge hade arbetsgivaren kunnat bocka i att de förbjudet dig att arbeta i ansökan om gravpenning. Förutsatt att inga möjligheter till omplacering finns hade du då fått gå hem på gravpenning oavsett vecka.

Skönt att du känner dig trygg på din arbetsplats
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Seg) skrev 2021-02-08 09:30:05 följande:

I ditt läge hade arbetsgivaren kunnat bocka i att de förbjudet dig att arbeta i ansökan om gravpenning. Förutsatt att inga möjligheter till omplacering finns hade du då fått gå hem på gravpenning oavsett vecka.

Skönt att du känner dig trygg på din arbetsplats

Tack alla för svar! Ja jag känner mig trygg på jobbet faktiskt, vi har haft ett enda fall bekräftat i personalen sen mars 2020 så tror våra rutiner funkar rätt bra med tanke på hur många vi är (inräknat barnen) Är inte så sugen på att sitta hemma som sagt, har projekt med barnen som är planerade framöver som jag gärna vill genomföra osv.

Men tar till mig att man rekommenderas ta gravidpenning från vecka 36 och tillåts från 32. Hade ingen aning om det. Och jag tar ju hellre lön för planeringstid än att ta gravidpenning rent krasst.
  • Jemp
    Anonym (Gravid) skrev 2021-02-08 09:58:59 följande:

Tack alla för svar! Ja jag känner mig trygg på jobbet faktiskt, vi har haft ett enda fall bekräftat i personalen sen mars 2020 så tror våra rutiner funkar rätt bra med tanke på hur många vi är (inräknat barnen) Är inte så sugen på att sitta hemma som sagt, har projekt med barnen som är planerade framöver som jag gärna vill genomföra osv.

Men tar till mig att man rekommenderas ta gravidpenning från vecka 36 och tillåts från 32. Hade ingen aning om det. Och jag tar ju hellre lön för planeringstid än att ta gravidpenning rent krasst.

Ja, det låter ju som att din arbetsgivare har möjlighet att omplacera dig så då har du inte rätt till graviditetspenning heller.
  • Anonym (AV)
    Tow2Mater skrev 2021-02-08 01:17:20 följande:

Du ser ingen skillnad mellan att jobba med friska barn och arbeta med behandling eller omvårdnad av patienter med konstaterad infektion av covid-19?

Läser man bara första överskriften så...
  • Anonym (Gravid)
    Jemp skrev 2021-02-08 10:07:40 följande:

Ja, det låter ju som att din arbetsgivare har möjlighet att omplacera dig så då har du inte rätt till graviditetspenning heller.

Just det, såklart! Jamen dåså, vad bra :)
  • Anonym (Petra)
    Tow2Mater skrev 2021-02-08 01:27:55 följande:
    "Föräldrapenning kan tas ut från graviditetsvecka 32 och uttag rekommenderas starkt från graviditetsvecka 36."

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/
    Ja, det handlar ju om föräldrapenning! Det har man alltid kunnat ta ut från v 32. (Däremot ny rekommendation att man rekommenderar det, pga corona)

TS skulle kunna få graviditetspenning, pga ökad smittrisk, som jag hört att andra anställda i skolan fått. Det får man om arbetsgivaren inte kan omplacera en, och fördelen med det är att man inte behöver ta av sina fp-dagar. Därför kan det vara bra att kolla upp det.
Svar på tråden Jobba gravid - Corona-risk?