• anonymqvinna

    Nära döden upplevelser???

    Hej!

    Jag undrar om någon här har varit med om en Nära Döden Upplevelse (NDU) eller känner någon som varit med om detta?

    Har någon här varit kliniskt död for en kort stund och sedan kommit tillbaka?

    Dela gärna med dig utav din upplevelse om du vill.

  • Svar på tråden Nära döden upplevelser???
  • prometheuz
    anonymqvinna skrev 2021-02-07 22:50:52 följande:

    Hej!

    Jag undrar om någon här har varit med om en Nära Döden Upplevelse (NDU) eller känner någon som varit med om detta?

    Har någon här varit kliniskt död for en kort stund och sedan kommit tillbaka?

    Dela gärna med dig utav din upplevelse om du vill.


    Vad är skillnaden på en NDU och en OBE (out of body experience)?
    Har du sett denna bok :) ?

    www.amazon.se/Self-Does-Not-Die-Experiences/dp/0997560800/ref=sr_1_1&keywords=the+self+does+not+die&qid=1612786142&s=books&sr=1-1

  • anonymqvinna
    prometheuz skrev 2021-02-08 13:09:16 följande:

    Vad är skillnaden på en NDU och en OBE (out of body experience)?

    Har du sett denna bok :) ?

    www.amazon.se/Self-Does-Not-Die-Experiences/dp/0997560800/ref=sr_1_1&keywords=the+self+does+not+die&qid=1612786142&s=books&sr=1-1


    NDU - då är du typ kliniskt död

    Hjärtat har slutat slå och hjärnan visar heller inga tecken på signaler men du kan sen bli återupplivad beroende på hur länge du varit död.

    Ibland är man bara hjärndöd och ligger i koma och ibland har bara hjärtat slutat så. Lite olika.

    Out Of Body är tillstånd du uppnår när du lever

    i meditation tex eller i extrema farliga sporter eller olyckor

    Folk kan då uppleva att de lämnar sin kropp medans de ännu lever

    Finns folk som mediterat sig till detta tillstånd tydligen

    Då de observerar kroppen ovanifrån

    Jag kollade nyss på ett avsnitt på Netflix gällande reinkarnation - det är helt otroligt häftigt med barnen de intervjuar som har minnen från tidigare liv och om olyckor de varit med om och vem de var förr innan de blev födda.

    Låter knäppt först men ju mer påläst man är om kvantfysik och dimensioner och svart materia/energi och annat inom naturvetenskapen så märker man ganska fort att vetenskapen på något sätt tycks gå in i något "andligt" som människa inte kan förklara och läkarna står handfallna och har börjat inse att det finns en värld bortom denna vi inte kan eller kommer eller ens riktigt ska förstå i detta livet.

    Häftigt!
  • anonymqvinna
    prometheuz skrev 2021-02-08 13:09:16 följande:

    Vad är skillnaden på en NDU och en OBE (out of body experience)?

    Har du sett denna bok :) ?

    www.amazon.se/Self-Does-Not-Die-Experiences/dp/0997560800/ref=sr_1_1&keywords=the+self+does+not+die&qid=1612786142&s=books&sr=1-1


    i en NDU brukar du även träffa nära anhöriga som dött innan dig och du brukar se ett kraftigt vitt ljus och se en "tunnel" och du upplever dina känslor starkare än när du levde. Bortom sinnena. Du känner enorm värme och kärlek och är inte rädd.

    Out Of Body har inget med döden att göra medans NDU har med döden att göra och att du ska övergå till "andra sidan" men kommer tillbaka

    Kanske låter flummigt för en lekman men jag var skeptiker och emot allt detta tänkande förut tills jag själv drabbats utav oförklarliga saker och haft en nära anhörig som dog samt att min dotter haft upplevelser hon ej kan förklara .
  • prometheuz
    anonymqvinna skrev 2021-02-08 16:13:24 följande:
    i en NDU brukar du även träffa nära anhöriga som dött innan dig och du brukar se ett kraftigt vitt ljus och se en "tunnel" och du upplever dina känslor starkare än när du levde. Bortom sinnena. Du känner enorm värme och kärlek och är inte rädd.

    Out Of Body har inget med döden att göra medans NDU har med döden att göra och att du ska övergå till "andra sidan" men kommer tillbaka

    Kanske låter flummigt för en lekman men jag var skeptiker och emot allt detta tänkande förut tills jag själv drabbats utav oförklarliga saker och haft en nära anhörig som dog samt att min dotter haft upplevelser hon ej kan förklara .
    Den som gjort akademiskt arbete i NDU heter Anthony Peake och han har skrivit massa intressanta böcker samt har en podcast eller vad man kallar det, på youtube. Du kanske ska kika :) www.anthonypeake.com/ 
    Kolla i kategorin "book shop" samt "videos"

    Berätta om din dotters upplevelse! Jag minns inte min, men min mamma sa att jag pratade om mitt förra liv eller något (väldigt mycket) när jag var 4 år. Sedan tappade jag relationen med henne pga föräldrarnas konflikter.

    Jag hade en OBE när jag var tonåring :) svävade i luften ovanför mig och mina vänner, och minns allting. Jag tänkte "jag är död!" och så såg jag migsjälv falla ihop nere på marken men jag var där samtidigt som jag var i luften. Har du läst Carlos Castenada? Så fascinerande.

    Jag håller med dig, det du skrev om att vetenskapen trillar in på något andligt. De sägs att alla genier från vetenskapen, ju äldre de blir (ju längre de forskar och forskar och tänker så det exploderar) destå mer börjar de prata om en Gud.
  • anonymqvinna
    prometheuz skrev 2021-02-08 19:37:01 följande:

    Den som gjort akademiskt arbete i NDU heter Anthony Peake och han har skrivit massa intressanta böcker samt har en podcast eller vad man kallar det, på youtube. Du kanske ska kika :) www.anthonypeake.com/ 

    Kolla i kategorin "book shop" samt "videos"

    Berätta om din dotters upplevelse! Jag minns inte min, men min mamma sa att jag pratade om mitt förra liv eller något (väldigt mycket) när jag var 4 år. Sedan tappade jag relationen med henne pga föräldrarnas konflikter.

    Jag hade en OBE när jag var tonåring :) svävade i luften ovanför mig och mina vänner, och minns allting. Jag tänkte "jag är död!" och så såg jag migsjälv falla ihop nere på marken men jag var där samtidigt som jag var i luften. Har du läst Carlos Castenada? Så fascinerande.

    Jag håller med dig, det du skrev om att vetenskapen trillar in på något andligt. De sägs att alla genier från vetenskapen, ju äldre de blir (ju längre de forskar och forskar och tänker så det exploderar) destå mer börjar de prata om en Gud.


    Häftigt att du haft en OBE.

    Vad ledde till att du upplevde detta?

    Min dotter var med om saker efter att hennes pappa dog plötsligt och även jag.

    Inga nära döden upplevelser eller OBE men hon har "sett" honom och fått "tecken" och liknande har jag och hans mamma fått...

    jätte märkligt...

    Därför börjar man ju fundera på livet efter döden och om det finns något mer...
  • Hotelliggaren

    Vet inte hur nära döden jag var, men som 14-åring var jag med i en trafikolycka. Cyklade och blev påkörd av en bil. Allt blev svart. Åkte genom den där tunneln. Just som folk beskriver den, lite "mjuk" i kanterna, färgen var nånstans mellan hudfärg, rosa om jag minns rätt. Lite vindlande, som om den var en stor skruv. Längst fram fanns ett vitt, skarpt ljus som jag uppfattade rörde sig i samma hastighet som jag, så jag kom inte närmare trots att det kändes som jag rörde mig väldigt fort. Tiden har jag ingen uppfattning om. Några sekunder, kanske mer. Sen vaknade jag. Enda skadan var ett brutet ben. Ingen hjärnksakning, ingenting.
    Var först långt senare jag hörde talas om att andra oxo sett detta och kom på det då. Vid tillfället reflekterade jag inte mkt över det. Kändes som en dröm liksom.

  • anonymqvinna
    Hotelliggaren skrev 2021-02-17 16:21:36 följande:

    Vet inte hur nära döden jag var, men som 14-åring var jag med i en trafikolycka. Cyklade och blev påkörd av en bil. Allt blev svart. Åkte genom den där tunneln. Just som folk beskriver den, lite "mjuk" i kanterna, färgen var nånstans mellan hudfärg, rosa om jag minns rätt. Lite vindlande, som om den var en stor skruv. Längst fram fanns ett vitt, skarpt ljus som jag uppfattade rörde sig i samma hastighet som jag, så jag kom inte närmare trots att det kändes som jag rörde mig väldigt fort. Tiden har jag ingen uppfattning om. Några sekunder, kanske mer. Sen vaknade jag. Enda skadan var ett brutet ben. Ingen hjärnksakning, ingenting.

    Var först långt senare jag hörde talas om att andra oxo sett detta och kom på det då. Vid tillfället reflekterade jag inte mkt över det. Kändes som en dröm liksom.


    Tack för att du delade med dig utav din upplevelse
Svar på tråden Nära döden upplevelser???