Inlägg från: Stårschan2 |Visa alla inlägg
  • Stårschan2

Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?

Anonym (Biobonus) skrev 2021-02-10 15:13:32 följande:

Hänger upp noggrannt, i torkskåp och på galgar, för att få så släta plagg som möjligt.

Manglar och viker dukar. Viker kläder direkt så att det inte blir skrynkligt, så slipper jag lite av strykningen. Det enda som hamnar i soffan är barnens strumpor, de får de sortera och para ihop själva.

Det låter som om du stryker mycket. Ni måste vara en väldigt välekiperad familj. Här stryker vi bara speciella plagg (skjortor, finkläder) när de ska användas. Jag är nöjd med mitt sätt, men ändå lite avundsjuk på den som orkar hålla kläderna så snygga och välvårdade.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Stårschan2
    fjanten skrev 2021-02-10 09:34:55 följande:
    I vår familj är vi 6 personer. 2 vuxna, 4 barn. Tvättar sängkläder på helgen (1 dubbelsäng, 1 spjälsäng, 2 enkelsängar, 1 juniorsäng). Alla byter handduk 1-2 gånger/vecka. Mindre handdukar man torkar händerna på byts varannan dag ungefär. ...och allas kläder ovanpå det.

Ibland tvättas också "sällan-tyger" som t.ex. överkast, täcken, kuddar, madrasskydd, kuddfodral o.s.v. Så det blir ju inte varje vecka, men tar en del tid när det väl blir.

I snitt kör vi väl ungefär 1-2 maskiner/dag.
    Jag skulle vilja påstå att ni förefaller ha tvättning som hobby. Men sämre laster kan man ju ha.
  • Stårschan2
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-02-10 16:43:04 följande:
    Nix, inte mycket alls, tack vare noggrann upphängning och vikning direkt!

Ungefär som du, skjortor och finkläder, men innan de åker in i garderoberna. Fast de kan bli hängande på sina galgar där de torkat ett tag innan strykning. Men vi är väldigt välekiperade, tycker jag nog:) Petig på att laga, sy i knappar, få bort envisa fläckar, matchande strumpor, hel, ren och icke-skrynklig!
    Respekt.
Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?