• bebben201001

    Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?

    Hej!

    Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

    Det ser så stökigt och tråkigt ut!

    Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?
  • Jag är bara jag

    Strykbrädan står alltid framme och där hamnar den torra tvätten senast dagen efter den tvättats, viks, bärs upp och läggs undan. Tvättar ofta och har små huliganer som annars skulle sprida ut tvätten runt hela huset.  

  • fjanten

    1. Smutsig tvätt från tvättkorgen in i tvättmaskinen.

    2. Kör valt program.

    3. In med den blöta, rena tvätten i torktumlaren. Få grejer hängtorkar.

    4. Viker och sorterar all tvätt på tvättbänken.

    5. Den rena, vikta, tvätten läggs in i rätt garderob/byrålåda.

    Jag förstår inte poängen med att tvätten ska ligga framme när den är torr och ren? Och innan den är torr så hänger den väl eller tumlas..?

  • Anonym (ooo)

    Vi har tvättstuga i källaren. Där hänger förstås tvätten på tork och sedan hänger den kvar där tills någon tar ner den. Alla i familjen har varsin korg med namn på i tvättstugan. Den som tar ner tvätten stryker/viker och lägger i rätt korgar. Den som vill ha ren tvätt går och hämtar sin korg. 

  • Anonym (ooo)
    bebben201001 skrev 2021-02-09 17:32:38 följande:

    Hej!

    Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

    Det ser så stökigt och tråkigt ut!

    Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

    Hur gör ni?


    Varför ska du ösa ner tvätt i lådor under sängen? Har ni inga garderober? 
  • Dexter dot com

    Ren tvätts viks ihop i tvättstugan och stoppas in i garderober och skåp direkt. Varför hänger du ren tvätt på sofforna?

  • Kentaur

    Vi lägger in det direkt eftersom det annars blir så stökigt. Ser ingen poäng ,med att skaffa extra lådor att kasta ner det i eftersom den tvätten inte kommer att vikas och sedan är det högar överallt igen OCH en full låda samtidigt som garderoberna gapar tomma.

  • Anonym (J)

    På torkställning och i tvättback!

    Jag torktumlar mkt och lägger det i en tvättback när den är klar. Ibland hänger jag på torkställning å då får den hänga tills den är torr.

    Jag prioriterar att ta hand om tvätt och vika den lite åt gången OFTA! Då slipper jag "stöket" som ren tvätt blir.

  • Anonym (Syster)

    På en stor bänk i tvättstugan, men jag försöker få in bättre rutiner!

Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?