• hundra

    Farligt att äta Alvedon under lång tid?

    Jag vet inte om det är inbillning men har haft molande värk där levern sitter samt får klåda på kroppen, tecken på leverskada. Har svag molande värk lite då o då.

    Åt maxdos Alvedon första 3 mån av 2020, sedan upp till en halv maxdos tills augusti sen maxdos en månad sen sporadiskt under hösten. Bytte Alvedon mot ipren sen vid behov.

    Kan denna mängd innebära skada? Åt pga operationer.

    Drack inte alkohol när jag åt maxdos. Annars blev det någon flaska vin i månaden förutom senaste 2 mån.

  • Svar på tråden Farligt att äta Alvedon under lång tid?
  • Paganini

    Jag har hört sägas att Alvedon knappast skulle godkännas idag som en ny produkt pga att även små överdoseringar kan leda till obotliga leverskador. Att ta enstaka gånger och inte överskrida maxdos är säkert inga problem men under en längre tid är jag osäker. Men jag är ingen expert och inte heller läkare. Rekommenderar att du ringer 1177 och frågar. Risken för att få svar på debattforum som är rent hälsovådliga ska inte underskattas. Fråga rätt personer istället.

  • Bella 2020

    Alvedon är inte att leka med. Låter som en läkare kan hjälpa?

  • hundra
    Bella 2020 skrev 2021-02-10 21:29:03 följande:

    Alvedon är inte att leka med. Låter som en läkare kan hjälpa?


    Ja jag tänkte ringa läkare men tänkte mest om nån vart i samma sits
  • Elin2014

    Jag har ätit Alvedon på mer än maxdos i åtminstone 15 år. Äter nu starkare grejer pga kronisk sjukdom. Jag går på kontroller var fjärde månad för att kolla levervärden, har bara varit problem i ungdomen då jag samtidigt drack kopiösa mängder alkohol och hamnade på akuten. Då sa de att jag fick sluta med det eftersom jag skulle dö annars - fortsatte dock att dricka i sex månader. (Ung=odödlig) Levervärdena var inte så bra då, men de återhämtade sig på mindre än ett halvår. (Då slutade jag alltså dricka men fortsatte äta Alvedon på max.) Har du slutat äta Alvedon behöver du inte oroa dig, kroppen återhämtar sig.  

  • Bella 2020
    Elin2014 skrev 2021-02-11 16:59:02 följande:

    Jag har ätit Alvedon på mer än maxdos i åtminstone 15 år. Äter nu starkare grejer pga kronisk sjukdom. Jag går på kontroller var fjärde månad för att kolla levervärden, har bara varit problem i ungdomen då jag samtidigt drack kopiösa mängder alkohol och hamnade på akuten. Då sa de att jag fick sluta med det eftersom jag skulle dö annars - fortsatte dock att dricka i sex månader. (Ung=odödlig) Levervärdena var inte så bra då, men de återhämtade sig på mindre än ett halvår. (Då slutade jag alltså dricka men fortsatte äta Alvedon på max.) Har du slutat äta Alvedon behöver du inte oroa dig, kroppen återhämtar sig.  


    Du har haft tur. Bättre att titta på statistiken när det gäller överlevnad och bestående skador av medicinska behandlingar än en enskild patients erfarenheter. Som någon skrev, Alvedon hade sannolikt inte sålts idag om det skulle passerat dagens hårda krav på nya läkemedel. Leverskador kan absolut vara irreversibla. Dumt att chansa. Sök läkare.
  • Paganini
    Elin2014 skrev 2021-02-11 16:59:02 följande:

    Jag har ätit Alvedon på mer än maxdos i åtminstone 15 år. Äter nu starkare grejer pga kronisk sjukdom. Jag går på kontroller var fjärde månad för att kolla levervärden, har bara varit problem i ungdomen då jag samtidigt drack kopiösa mängder alkohol och hamnade på akuten. Då sa de att jag fick sluta med det eftersom jag skulle dö annars - fortsatte dock att dricka i sex månader. (Ung=odödlig) Levervärdena var inte så bra då, men de återhämtade sig på mindre än ett halvår. (Då slutade jag alltså dricka men fortsatte äta Alvedon på max.) Har du slutat äta Alvedon behöver du inte oroa dig, kroppen återhämtar sig.  


    Om kroppen får leverskador pga av Alvedon så är de ofta irreversibla. Att du klarat dig från leverskador betyder inte att det är det vanliga om man konsumerat Alvedon som du. Allt annat än att konsultera läkare för feedback vore urdumt.
  • Cornellia

    Jag frågade min läkare om hur pass farligt det var att äta maxdos av alvedon, eftersom jag behövde göra det ungefär ett halvår iom min cancerbehandling. 


    Hon skrattade lite och sa att maxdos på paketen hade säkerhetsmarginal, och således var det inga som helst problem att äta föreskriven mängd ens under lång tid. 


    Men om jag var du skulle jag givetvis söka läkare och diskutera dina besvär med denne. 


     


     

Svar på tråden Farligt att äta Alvedon under lång tid?