• Noslrac

    Bebisverkstad - jobb?

    Hej! då jag och sambon varit tillsammans i mååånga år och vi båda haft STARK barnlängtan de senaste 3 åren har vi alltid tänkt börja skaffa barn så fort jag är färdigutbildad. Nu när det närmar sig i och med att jag är färdigutbildad i maj - juni kommer dock de större tankarna. Hur kommer de gå med att få ett jobb om det skulle bli ett glapp mellan studier och jobb, om jag nu skulle bli gravid direkt och kanske inte hinna bli fastanställd? Samtidigt är jag utbildad inom grundskolan och det finns ett konstant behov efter utbildad personal inom min yrkesroll. Så nu är frågan, någon som har upplevelse av att skaffa barn INNAN fast jobb? Hur har det gått med jobbsökande efteråt? Vill tillägga att jag redan börjat söka jobb och hoppas såklart få ett jobb trots bebisverkstad, isåfall med start när grundskolan börjar igen efter sommaren. Men vill ändå höra era erfarenheter!

  • Svar på tråden Bebisverkstad - jobb?
  • Anonym (H)

    Har du arbetat innan dina studier och skyddat sgi under studietiden? Med andra ord, har du en sgi? För om du inte har det och inte får jobb innan barnet kommer så sitter du med en föräldrapenning på 180 kronor per dag

  • Elise96

    Vi är i samma sits! Tar min masters i juni och vi planerar börja försöka i april vilket betyder att IFALL man har tur och blir gravid snabbt kommer jag kanske inte hunnit få både ett jobb och hunnit jobba 8 månader för hög sgi. För tillfället söker jag efter timanställningar för att ha någon form av inkomst (skriver uppsats nu) men annars har jag inte arbetat under studierna. 

    Vi har tänkt så här: Jag är utbildad socionom + en högre utbildning inom socialt arbete vilket gör det relativt enkelt att få jobb när det är dax. Min sambo är fastanställd och vi hade klarat oss på hans lön + lägsta föräldrapenningen då vi äger en egen bostad och vi har ett ganska stort gemensamt sparande. Så ur ett ekonomiskt perspektiv hade det funkat för oss. Summan av allt är att ifall ni känner att ni klarar det ekonomiska och du känner dig trygg i att få ett jobb senare så tycker jag ni ska köra <3 dessutom kan det ju ta en tid för er att bli gravida och då får du ju bara mera tid att arbeta vilket kan leda till en högre sgi, så tänker vi iallafall :) 

  • Noslrac

    Det vore lägstanivån va? Alltså 7500 kr i månaden innan skatt, eller tänker jag helt fel? Men ja, min SGI är skyddad, det är jag nästan helt säker på men jag tycker allt det där är en djungel.

  • Noslrac

    Elsie, då tänker vi ungefär samma! Vi har också ett stort gemensamt sparande, dock är det främst till ett framtida boende. Men vi hade tänkt bo kvar i vår lägenhet ett par år till för att spara tills vi hittar ett hus vi verkligen gillar.

    Ekonomiskt skulle vi helt klart klara oss på hans lön + lägsta föräldrapenningen om det skulle bli så. Så det är inte ekonomin som är problemet. Det skulle inte bli rikt men det räknar vi inte heller med. Vi är inga lyxlirare direkt och är vana vid att leva relativt snålt då vi har fokuserat på att spara pengar de senaste åren.

    Det enda som oroar mig, trots att det ska vara relativt lätt att få jobb inom min yrkesroll, är att det ska bli svårt att få ett jobb på grund av glappet i utbildningen. Så det är nog mest en nojja hos mig.

  • Elise96
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:02:44 följande:

    Elsie, då tänker vi ungefär samma! Vi har också ett stort gemensamt sparande, dock är det främst till ett framtida boende. Men vi hade tänkt bo kvar i vår lägenhet ett par år till för att spara tills vi hittar ett hus vi verkligen gillar.

    Ekonomiskt skulle vi helt klart klara oss på hans lön + lägsta föräldrapenningen om det skulle bli så. Så det är inte ekonomin som är problemet. Det skulle inte bli rikt men det räknar vi inte heller med. Vi är inga lyxlirare direkt och är vana vid att leva relativt snålt då vi har fokuserat på att spara pengar de senaste åren.

    Det enda som oroar mig, trots att det ska vara relativt lätt att få jobb inom min yrkesroll, är att det ska bli svårt att få ett jobb på grund av glappet i utbildningen. Så det är nog mest en nojja hos mig.


    Har oroat mig kring samma men hört av fler att bara man är öppen med att man varit föräldraledig (dvs orsaken till glappet) så ska det faktist inte vara någon fara. Speciellt inte om man är ansälld inom staden/kommunen och inte privat då de inte kan riskera att bli uthängda för diskriminering... Min enda personliga erfarenhet är min brors tjej som fick jobb direkt efter sin föräldraledighet och då blev hon gravid innan examen och sökte nytt jobb sen :) 
  • Elise96
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:02:44 följande:

    Elsie, då tänker vi ungefär samma! Vi har också ett stort gemensamt sparande, dock är det främst till ett framtida boende. Men vi hade tänkt bo kvar i vår lägenhet ett par år till för att spara tills vi hittar ett hus vi verkligen gillar.

    Ekonomiskt skulle vi helt klart klara oss på hans lön + lägsta föräldrapenningen om det skulle bli så. Så det är inte ekonomin som är problemet. Det skulle inte bli rikt men det räknar vi inte heller med. Vi är inga lyxlirare direkt och är vana vid att leva relativt snålt då vi har fokuserat på att spara pengar de senaste åren.

    Det enda som oroar mig, trots att det ska vara relativt lätt att få jobb inom min yrkesroll, är att det ska bli svårt att få ett jobb på grund av glappet i utbildningen. Så det är nog mest en nojja hos mig.


    Lyfte det med ekonomin för att jag såg att du ställde en fråga om det i en annan tråd :)
  • Anonym (H)
    Noslrac skrev 2021-02-10 19:57:53 följande:

    Det vore lägstanivån va? Alltså 7500 kr i månaden innan skatt, eller tänker jag helt fel? Men ja, min SGI är skyddad, det är jag nästan helt säker på men jag tycker allt det där är en djungel.


    5400. FÖRE skatt. Lägg till att skatten är högre efetrsom du inte har jobbskatteavdraf på föräldrapenning.
    Du kommer också behövt arbeta 8 månader om dina första 180 dagar med föräldrapenning inte ska bli på grundnivå (vilket är 250 kronor per dag).

    Om du inte får jobb under de 6 månader som är kvar till bf (om du skulle bli gravid direkt och börja söka jobb efter utbildningen) så tänker jag att du har större problem än att du sedan kommer få ett glapp under föräldraledigheten.
    Är det lärare du utbildat dig till så är det helt orimligt att du inte åtminstone skall lyckas få ett längre vik.

    OM du nu mot förmodan skulle få barn utan att ha en sgi så är mitt råd att din partner är föräldraledig fredag eller måndag så att denne kan ta föräldrapenning på helgen när DU är föräldraledig. DEt kommer troligtvis ge mer till er ekonomi att hen är ledig på föräldrapenning en dag i veckan och får ut tre dagar med föräldrapenning än att du ska ta ut dina 180per dag och hen jobbar heltid
  • Noslrac

    Åh vad härligt att höra! Blir så uppmuntrad och vill bara börja nu med en gång... men vill ändå åtminstone bli färdig med utbildningen ifall man skulle bli dålig under graviditeten. Men jag tänker att jag söker jobb och så kanske vi börjar bebisverkstaden nån gång i vår/sommar. Det kan ju som sagt ta tid innan man blir gravid ändå och förhoppningsvis hinner jag då jobba i ett halvår iaf efter studierna, innan man går på ledighet pga bebis. Men ja, det är nog omöjligt att planera såhär in i detalj. Ibland måste man nog bara följa hjärtat och resten kommer ju lösa sig!

  • Noslrac

    Ja jag ifrågasätter inte varför du tar upp det med ekonomi, det är bara bra för min del att få mer koll haha. Men med tanke på att jag jobbat heltid under studierna samt jobbat minst ett par pass i månaden under hela min studietid lär väl min SGI vara skyddad? Jag har ju aldrig varit arbetslös, menar jag, och kommer högst troligt inte bli det heller. Även om mitt nutida jobb endast är som timvikarie.

  • Elise96
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:17:23 följande:

    Åh vad härligt att höra! Blir så uppmuntrad och vill bara börja nu med en gång... men vill ändå åtminstone bli färdig med utbildningen ifall man skulle bli dålig under graviditeten. Men jag tänker att jag söker jobb och så kanske vi börjar bebisverkstaden nån gång i vår/sommar. Det kan ju som sagt ta tid innan man blir gravid ändå och förhoppningsvis hinner jag då jobba i ett halvår iaf efter studierna, innan man går på ledighet pga bebis. Men ja, det är nog omöjligt att planera såhär in i detalj. Ibland måste man nog bara följa hjärtat och resten kommer ju lösa sig!


    Jag är också en planerare och hade verkligen velat veta exakt hur det blir hahah men tänker också att man nog får följa hjärtat så länge man har en trygg partner och stabil vardag <3 Och med din utbildning ska det verkligen inte vara något problem! Tar det lång tid att bli gravid tror jag också man är tacksam för att man började "i tid" och inte trodde det skulle finnas ett perfekt tillfälle som man väntar på. 
  • Anonym (H)
    Noslrac skrev 2021-02-10 19:57:53 följande:

    Det vore lägstanivån va? Alltså 7500 kr i månaden innan skatt, eller tänker jag helt fel? Men ja, min SGI är skyddad, det är jag nästan helt säker på men jag tycker allt det där är en djungel.


    5400. FÖRE skatt. Lägg till att skatten är högre efetrsom du inte har jobbskatteavdraf på föräldrapenning.
    Du kommer också behövt arbeta 8 månader om dina första 180 dagar med föräldrapenning inte ska bli på grundnivå (vilket är 250 kronor per dag).

    Om du inte får jobb under de 6 månader som är kvar till bf (om du skulle bli gravid direkt och börja söka jobb efter utbildningen) så tänker jag att du har större problem än att du sedan kommer få ett glapp under föräldraledigheten.
    Är det lärare du utbildat dig till så är det helt orimligt att du inte åtminstone skall lyckas få ett längre vik.

    OM du nu mot förmodan skulle få barn utan att ha en sgi så är mitt råd att din partner är föräldraledig fredag eller måndag så att denne kan ta föräldrapenning på helgen när DU är föräldraledig. DEt kommer troligtvis ge mer till er ekonomi att hen är ledig på föräldrapenning en dag i veckan och får ut tre dagar med föräldrapenning än att du ska ta ut dina 180per dag och hen jobbar heltid
  • Anonym (H)
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:20:59 följande:

    Ja jag ifrågasätter inte varför du tar upp det med ekonomi, det är bara bra för min del att få mer koll haha. Men med tanke på att jag jobbat heltid under studierna samt jobbat minst ett par pass i månaden under hela min studietid lär väl min SGI vara skyddad? Jag har ju aldrig varit arbetslös, menar jag, och kommer högst troligt inte bli det heller. Även om mitt nutida jobb endast är som timvikarie.


    Om du arbetat heltid innan studier, inte hade glapp mellan arbete och studier och började studera efter juli 2018 så har din sgi garanterat varit skyddad. Började du studera FÖRE juli 2018 måste du tiden innan juli 2018 ha tagit ut studiemedel för att din sgi ska ha varit skyddad.

    Viktigt att tänka på när du nu avslutar dina studier är att skriva in dig som arbetsskande hos arbetsförmedlingen SENAST dagen efter att dina studier avslutas. Ett glapp på EN dag nollar din sgi.
  • Noslrac

    Men måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen även om jag är anställd timvikarie? Då räknas jag väl ej som arbetslös? Ursäkta om det är en dum fråga men tycker sånt här är svårt haha.

    Jag har inte haft glapp mellan studier och jobb och jag har tagit studiemedel under hela tiden.

  • Anonym (H)
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:32:59 följande:

    Men måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen även om jag är anställd timvikarie? Då räknas jag väl ej som arbetslös? Ursäkta om det är en dum fråga men tycker sånt här är svårt haha.

    Jag har inte haft glapp mellan studier och jobb och jag har tagit studiemedel under hela tiden.


    Ja du måste skriva in dig. Du arbetar ju inte alla dagar. En enda dag utan jobb så nollar du annars sgi. EN dag utan heltid så sänker du den.
    Du behöver vara inskriven för all den tid du inte fyller ipp med timmar.
  • Noslrac

    Okej tack så jätte mycket för informationen!! Detta hade jag faktiskt ingen aning om. Kan man anmäla sig tidigare än så för att skydda sin SGI? Alltså hade jag kunnat skriva in mig redan nu? Ursäkta alla frågor!!

  • Anonym (H)

    Kanske aningens tidigt att anmäla dig nu. Men ja du kan skriva in dig innan och det gör du på några minuter online


    Noslrac skrev 2021-02-10 20:43:37 följande:

    Okej tack så jätte mycket för informationen!! Detta hade jag faktiskt ingen aning om. Kan man anmäla sig tidigare än så för att skydda sin SGI? Alltså hade jag kunnat skriva in mig redan nu? Ursäkta alla frågor!!


Svar på tråden Bebisverkstad - jobb?