• Elise96

Bebisverkstad - jobb?

Vi är i samma sits! Tar min masters i juni och vi planerar börja försöka i april vilket betyder att IFALL man har tur och blir gravid snabbt kommer jag kanske inte hunnit få både ett jobb och hunnit jobba 8 månader för hög sgi. För tillfället söker jag efter timanställningar för att ha någon form av inkomst (skriver uppsats nu) men annars har jag inte arbetat under studierna. 

Vi har tänkt så här: Jag är utbildad socionom + en högre utbildning inom socialt arbete vilket gör det relativt enkelt att få jobb när det är dax. Min sambo är fastanställd och vi hade klarat oss på hans lön + lägsta föräldrapenningen då vi äger en egen bostad och vi har ett ganska stort gemensamt sparande. Så ur ett ekonomiskt perspektiv hade det funkat för oss. Summan av allt är att ifall ni känner att ni klarar det ekonomiska och du känner dig trygg i att få ett jobb senare så tycker jag ni ska köra <3 dessutom kan det ju ta en tid för er att bli gravida och då får du ju bara mera tid att arbeta vilket kan leda till en högre sgi, så tänker vi iallafall :) 

• Elise96
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:02:44 följande:

Elsie, då tänker vi ungefär samma! Vi har också ett stort gemensamt sparande, dock är det främst till ett framtida boende. Men vi hade tänkt bo kvar i vår lägenhet ett par år till för att spara tills vi hittar ett hus vi verkligen gillar.

Ekonomiskt skulle vi helt klart klara oss på hans lön + lägsta föräldrapenningen om det skulle bli så. Så det är inte ekonomin som är problemet. Det skulle inte bli rikt men det räknar vi inte heller med. Vi är inga lyxlirare direkt och är vana vid att leva relativt snålt då vi har fokuserat på att spara pengar de senaste åren.

Det enda som oroar mig, trots att det ska vara relativt lätt att få jobb inom min yrkesroll, är att det ska bli svårt att få ett jobb på grund av glappet i utbildningen. Så det är nog mest en nojja hos mig.

Har oroat mig kring samma men hört av fler att bara man är öppen med att man varit föräldraledig (dvs orsaken till glappet) så ska det faktist inte vara någon fara. Speciellt inte om man är ansälld inom staden/kommunen och inte privat då de inte kan riskera att bli uthängda för diskriminering... Min enda personliga erfarenhet är min brors tjej som fick jobb direkt efter sin föräldraledighet och då blev hon gravid innan examen och sökte nytt jobb sen :) 
  • Elise96
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:02:44 följande:

Elsie, då tänker vi ungefär samma! Vi har också ett stort gemensamt sparande, dock är det främst till ett framtida boende. Men vi hade tänkt bo kvar i vår lägenhet ett par år till för att spara tills vi hittar ett hus vi verkligen gillar.

Ekonomiskt skulle vi helt klart klara oss på hans lön + lägsta föräldrapenningen om det skulle bli så. Så det är inte ekonomin som är problemet. Det skulle inte bli rikt men det räknar vi inte heller med. Vi är inga lyxlirare direkt och är vana vid att leva relativt snålt då vi har fokuserat på att spara pengar de senaste åren.

Det enda som oroar mig, trots att det ska vara relativt lätt att få jobb inom min yrkesroll, är att det ska bli svårt att få ett jobb på grund av glappet i utbildningen. Så det är nog mest en nojja hos mig.

Lyfte det med ekonomin för att jag såg att du ställde en fråga om det i en annan tråd :)
  • Elise96
    Noslrac skrev 2021-02-10 20:17:23 följande:

Åh vad härligt att höra! Blir så uppmuntrad och vill bara börja nu med en gång... men vill ändå åtminstone bli färdig med utbildningen ifall man skulle bli dålig under graviditeten. Men jag tänker att jag söker jobb och så kanske vi börjar bebisverkstaden nån gång i vår/sommar. Det kan ju som sagt ta tid innan man blir gravid ändå och förhoppningsvis hinner jag då jobba i ett halvår iaf efter studierna, innan man går på ledighet pga bebis. Men ja, det är nog omöjligt att planera såhär in i detalj. Ibland måste man nog bara följa hjärtat och resten kommer ju lösa sig!

Jag är också en planerare och hade verkligen velat veta exakt hur det blir hahah men tänker också att man nog får följa hjärtat så länge man har en trygg partner och stabil vardag <3 Och med din utbildning ska det verkligen inte vara något problem! Tar det lång tid att bli gravid tror jag också man är tacksam för att man började "i tid" och inte trodde det skulle finnas ett perfekt tillfälle som man väntar på. 
Svar på tråden Bebisverkstad - jobb?