• Anonym (Hur klara sig? :()

Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!

Jaa vart ska jag börja..... tar lite kort.

En tjej och mamma som varit hemma med alla tre gemensamma barn från dag ett ,det är tre barn mellan 8-1,5 åldrar... jag har varit hemma med alla tre alla har varit hemma mellan 13-18 månad/barn. Det har blivit så automatiskt då jag jobbat alltid som timvik ,så att så fort vi väntade barn så blev jag hemma och ingen anställning att gå tillbaka till,det är något pappan vetat om så inget nytt han visste hur det blir tufft när mammapenning tar slut. Nu står jag med enbart 3 barnbidrag på kontot,1,5 åring har börjat på förskolan men varit hemma senaste 2 veckor då jag är arbetslös och många av personal är sjuk så de ?tvinga? barnet va hemma om man inte hade behov... så är lite svårt att ens söka jobb... blir paus till mars då alla väl frisknat till av personal. Hur som,vi ska skiljas också... då det blivit en ond cirkel. Han jobbar 7-16,jag är hemma med barnen den stora går i skolan o de andra två är hemma ,barn nr 2 har varit hemma sen april förra året 2020 eftersom det kom corona och samtidigt har jag varit jemma med bebisen nr 3 så lät ja han va hemma,men nu runr kul kände jag att jag håller på och blir knäpp..... 3 åring är i sådan trots ålder och aldrig lugn stund med han,låter inte ens 1 åring sova i fred stackars blir väckt jämt.

Så det har spårat ut totalt.... barn barn barn barn 24/7

vi två vuxna bråkar.... han jobbar 7-16.... barnen är övertrött,jag är typ helt utbränd efter typ 3 år hemma då 2 och 3 nr barnen kom ganska tätt jag hamn knappt börja jobba mellan de.

vi ska iaf nu gå skilda vägar,har bestämt att vi ska del barnen han har de tre o jag fyra dagar... ju med sju dagad i veckan så blir det så lite ojämt men det är ingen fara. Jag är ledsen att inte då träffa barnen tre dagar,de är så mycket ?mina? jag har varit hemma med alla tre varje dag,så känns som jag kommer bli deprimerad. Vi ska precis börja processen och då väntar man 6 månad så det känns lite lättande jag tänker 6 månader hinner jag va med de utan att tappa de tre dagar och inte se,så man är ju lite konstig... jag håller på och blir tokig av att vara hemma med de pcj aldrig träffa kompisar,göra något kul utan allt är bara lämna /hämta,handla ,byta blöjor,laga mat..... så egentligen borde man tycka de är skönt att de är borta hos pappa 3 dagar så man hinner få energi... Det som är värst är ju min ekonomi. Jag har ingenting som jag nämnde här uppe... då jag alltod varit timvik så har ja ingen anställning är arbetslös nu.. ingen a kassa då ja jobbat lite för lite timmar.

jag är mest rädd/nervös sen när 6 månader passerat.. pappan kommer ju hitta en lgh och flytta då,just nu är han tvungen att vara här och leva 6 månader då vi är gifta så anses han tvungen att försörja under betäkningstiden.

Sökt nu massa jobb men bor i liten stad och nu är ju attans corona här också så finns knappt jobb är kris,även välutbildade är varslade o allt.

Så jag undrar är det någon som känner igen sig?varit arbetslös mitt i separation/skilsmässa? va gör jag sen om 6 månader när jag står med halva tre bidrag ca 2200kr som enda inkomst,jag hoppas att på 6 månader hitta jobb men det verkad omöjligt. Är barnskötare annars så inte mycket jobb då förskolor gapar tomma i princip nu. Sökt alla

vård jobb men det är fullsmockad där.

Hur snabb är soc då? va gör ja sen tex 1 september när han flyttar till sin nya lgh? hinner de betala det ja har norm för ?hur ska j betala hyra,el?mat...? inga sparpengar.... inte direkt lätt att låna av familj flera tusen.

• Svar på tråden Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!
  • Tow2Mater

Får man inte vara med i A-kassa/fack med timvik, eller varfor har du inte A-kassa?

• Anonym (Hur klara sig? :()

som jag skrev så jobba jag för lite timmar?man kan inte fä det hur som.... jag jobbade knappt 2-3 månad mellan barn 2 och 3.

barnet nr 2 började inskolas på dagis när jag väntade oplanerat på nr 3 så det blev knappt tid att söka jobb i

• Anonym (T)

Ja sånt här ska man tänka på innan man skaffar tre barn, tänka på olika scenarion. De som drabbas värst i detta är barnen.

• Connu
    Anonym (T) skrev 2021-02-10 23:04:35 följande:

Ja sånt här ska man tänka på innan man skaffar tre barn, tänka på olika scenarion. De som drabbas värst i detta är barnen.

Onödig kommentar.
  • minst

Nu har du 6 månader på dig att styra upp skeppet! Vad kommer ditt ex att ta med sig när han flyttar? Matbordet? Soffan? Sängen? Några av barnen saker? Håll koll på facebook och blocket gällande saker som skänks bort/säljs väldigt billigt som du kan ersätta det han kommer att ta med sig istället för att vara tvungen att köpa nytt,

Fortsätt att söka jobb, allt du kan tänka dig men så klart gärna i närområdet där ni bor så att du slipper långa resvägar. Har du sökt jobb på matvarubutiker och lager? Har du sökt inom hemtjänsten? Som vikarie inom barnomsorgen? Har du varit i kontakt med arbetsförmedlingen? Finns det möjlighet för dig att börja plugga? Om du har gått gymansiet, men inte vård och omsorgsprogrammet, kan du studera tre terminer på distans och sen är du utbildad undersköterska. Kan du rasta hundar mot ersättning? Sprid ut bland vänner och bekanta att du söker jobb. Har du tur är det någon som kan tipsa dig om något eller som kan rekomendera dig till någon arbetsgivare. Är du händig? Starta en cykelverkstad? Jag hoppas att du låter din fantasi skena och drömma stort. Det kan bli bra!

Har du möjlighet att prata med socialtänsten/försörjningsenheten om när du ska ansöka om tex bostadsbidrag för att inte stå utan pengar.

Jag är övertygad om att både du och barnen kommer att må bättre när ni har landat i allt det nya, förutsatt att maken tar sitt ansvar på sina dagar.

• Anonym (Lokalvårdare)

Har du sökt till alla städfirmor ? Jag sökte till alla städfirmor här jag bor. Dom flesta gick jag till och lämnade cv. Dan efter har jag typ 10 intervjuer. Jag kunde bara välja och vraka. Mitt i pandemin.

Det verkar som att många är för fina för att bli lokalvårdare. Men jag tror faktist att dra är det bästa jobb jag haft.

• Sockerikaffet

Har din man några tillgångar som ni kommer dela på? Om du inte får något jobb så får du söka bostadsbidrag och försörjningsstöd. Ett annat alternativ är ju att börja plugga. Då kan du få studiemedel, bostadsbidrag och din del av barnbidraget, räkna på om du klarar dig på det.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Hur klara sig? :() skrev 2021-02-10 22:56:33 följande:

som jag skrev så jobba jag för lite timmar?man kan inte fä det hur som.... jag jobbade knappt 2-3 månad mellan barn 2 och 3.

barnet nr 2 började inskolas på dagis när jag väntade oplanerat på nr 3 så det blev knappt tid att söka jobb i

Men asså du måste ju ändå vara med i a-kassan! För du måste vara medlem i 12 månader innan du ens kan få ersättning, och då måste du ha jobbat tillräckligt de senaste 6 månaderna. Har du timmar så kanske det inte täcker upp men du vet aldrig när du får mer så det räcker till ersättning senare. Man ska aldrig vara dumsnål!
  • Anonym (H)
    Anonym (FYI) skrev 2021-02-11 08:34:04 följande:

Men asså du måste ju ändå vara med i a-kassan! För du måste vara medlem i 12 månader innan du ens kan få ersättning, och då måste du ha jobbat tillräckligt de senaste 6 månaderna. Har du timmar så kanske det inte täcker upp men du vet aldrig när du får mer så det räcker till ersättning senare. Man ska aldrig vara dumsnål!

Jag tolkar det som att hon är medlem men inte är berättigad ersättning i dagsläget eftersom hon inte uppfyller något arbetsvillkor. "Ingen A-kassa då ja jobbat lite för lite timmar".
  • Anonym (-)
    Connu skrev 2021-02-10 23:50:51 följande:
    Onödig kommentar.
    Nej
Svar på tråden Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!