• Anonym (Hur klara sig? :()

Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!

Jaa vart ska jag börja..... tar lite kort.

En tjej och mamma som varit hemma med alla tre gemensamma barn från dag ett ,det är tre barn mellan 8-1,5 åldrar... jag har varit hemma med alla tre alla har varit hemma mellan 13-18 månad/barn. Det har blivit så automatiskt då jag jobbat alltid som timvik ,så att så fort vi väntade barn så blev jag hemma och ingen anställning att gå tillbaka till,det är något pappan vetat om så inget nytt han visste hur det blir tufft när mammapenning tar slut. Nu står jag med enbart 3 barnbidrag på kontot,1,5 åring har börjat på förskolan men varit hemma senaste 2 veckor då jag är arbetslös och många av personal är sjuk så de ?tvinga? barnet va hemma om man inte hade behov... så är lite svårt att ens söka jobb... blir paus till mars då alla väl frisknat till av personal. Hur som,vi ska skiljas också... då det blivit en ond cirkel. Han jobbar 7-16,jag är hemma med barnen den stora går i skolan o de andra två är hemma ,barn nr 2 har varit hemma sen april förra året 2020 eftersom det kom corona och samtidigt har jag varit jemma med bebisen nr 3 så lät ja han va hemma,men nu runr kul kände jag att jag håller på och blir knäpp..... 3 åring är i sådan trots ålder och aldrig lugn stund med han,låter inte ens 1 åring sova i fred stackars blir väckt jämt.

Så det har spårat ut totalt.... barn barn barn barn 24/7

vi två vuxna bråkar.... han jobbar 7-16.... barnen är övertrött,jag är typ helt utbränd efter typ 3 år hemma då 2 och 3 nr barnen kom ganska tätt jag hamn knappt börja jobba mellan de.

vi ska iaf nu gå skilda vägar,har bestämt att vi ska del barnen han har de tre o jag fyra dagar... ju med sju dagad i veckan så blir det så lite ojämt men det är ingen fara. Jag är ledsen att inte då träffa barnen tre dagar,de är så mycket ?mina? jag har varit hemma med alla tre varje dag,så känns som jag kommer bli deprimerad. Vi ska precis börja processen och då väntar man 6 månad så det känns lite lättande jag tänker 6 månader hinner jag va med de utan att tappa de tre dagar och inte se,så man är ju lite konstig... jag håller på och blir tokig av att vara hemma med de pcj aldrig träffa kompisar,göra något kul utan allt är bara lämna /hämta,handla ,byta blöjor,laga mat..... så egentligen borde man tycka de är skönt att de är borta hos pappa 3 dagar så man hinner få energi... Det som är värst är ju min ekonomi. Jag har ingenting som jag nämnde här uppe... då jag alltod varit timvik så har ja ingen anställning är arbetslös nu.. ingen a kassa då ja jobbat lite för lite timmar.

jag är mest rädd/nervös sen när 6 månader passerat.. pappan kommer ju hitta en lgh och flytta då,just nu är han tvungen att vara här och leva 6 månader då vi är gifta så anses han tvungen att försörja under betäkningstiden.

Sökt nu massa jobb men bor i liten stad och nu är ju attans corona här också så finns knappt jobb är kris,även välutbildade är varslade o allt.

Så jag undrar är det någon som känner igen sig?varit arbetslös mitt i separation/skilsmässa? va gör jag sen om 6 månader när jag står med halva tre bidrag ca 2200kr som enda inkomst,jag hoppas att på 6 månader hitta jobb men det verkad omöjligt. Är barnskötare annars så inte mycket jobb då förskolor gapar tomma i princip nu. Sökt alla

vård jobb men det är fullsmockad där.

Hur snabb är soc då? va gör ja sen tex 1 september när han flyttar till sin nya lgh? hinner de betala det ja har norm för ?hur ska j betala hyra,el?mat...? inga sparpengar.... inte direkt lätt att låna av familj flera tusen.

• Svar på tråden Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!
    Anonym (FYI) skrev 2021-02-11 11:51:53 följande:

Jag säger så här: om du tar av matpengarna för att betala av dina lån är upp till dig, men soc kommer inte att ge dig mer matpengar för att du lagt dem på annat, eller av någon annan orsak heller. Om du gör en ansökan får du pengar för den månaden och inte en krona mer. A-kasseavgiften betalar de däremot, fyi.

Du får ställa dina lån på paus under tiden du inte har någon inkomst, eller så kommer de till inkasso och så småningom till Kronofogden som gör utmätningar den dagen du får en inkomst.

Och lyssna på detta noga: Du kan inte ta matpengarna och lägga på lånen om du inte är helt hundra säker på att dina barn kan få mat resten av månaden! För nu sitter du och resonerar utifrån tomma luften, du "lappar ihop mat", hur då?? Om dina barn går hungriga för att du struntat i att köpa mat i första hand, för mat och hyra ska alltid betalas i första hand, så riskerar du dessutom (om någon skulle få reda på det) att soc gör en utredning om du ens är lämplig som förälder. Du kan inte låta dina barn gå hungriga!! Om du då hamnar i skuld så får det bli så! Men de måste ha mat först!

Är det bara dina lån, vad är det för nåt du är skyldig för? Kommer du inte få en del från maken vid en bodelning? Tänker från gemensam bostad t ex.

återigen.. det är

hyresrätt ingen får

något.

Vi kompromissar han får bilen som inte är mer än 40-50.000

värd... allt annat får ja så

som

möbler,tv,soffa... ja allt som

finna hemma han vill inte ha med något mer

än lite barnsaker att ha till de barnen i början.

Det med lappa ihop

menar jag i stil med,låna av föräldrarna eller sälja av lite grejer 50,80, 300kr man får ihop lite på tradera
    Kjell2 skrev 2021-02-11 11:56:40 följande:

OK, du har grundläget klart för dig.

Hur ser budgeten ut om sex månader?

Om det inte går ihop, vad är dina möjligheter till försörjning, jobb, soc?

Har du svårt att få jobb, hur tänker du lösa det, flytt, plugg?

nej flytta är inget alternativ då vi har barnen kan inte ta med de och samtidigt kan de inte gå i två olika skolor/städer...

skulle ja hitta något med rymliga avstånd kan ja åka tåg
  • Anonym (Framtid)

Plugga, plugga, plugga. Som någon annan tipsade om. En möjlig utb är barnskötare, hemkunskapslärare en andra, medicinsk fotvårdare en tredje. Men tänk mer framtid. Vad skulle du vilja fylla din framtid med? Studier kommer också ge dig en mer hållbar situation i längden. Vilket jobb skulle du tycka var meningsfulllt? Och du kan leva på studielån, det kan vara din lösning här och nu. Vänta inte, börja kolla idag om du har behörighet och när och var du behöver söka.

• Anonym (C)

Att inte ha körkort i dagsläget är ju definitivt en nackdel när du söker jobb. Har du någon du kan övningsköra med på ledig tid? Plugga teori på kvällarna?

Är ni gifta så ska ni ju dela allt när ni går isär så länge inget avtal är skrivet, så antingen delar man eller så köper den ene ut den andre. Och där kanske det är smart om ditt ex köper ut en del möbler osv samt naturligtvis bilen så att du får en liten buffert. Just nu behöver du nog mer pengarna än ett helt fullt bohag.

Anonym (Framtid) skrev 2021-02-11 12:01:33 följande:

Plugga, plugga, plugga. Som någon annan tipsade om. En möjlig utb är barnskötare, hemkunskapslärare en andra, medicinsk fotvårdare en tredje. Men tänk mer framtid. Vad skulle du vilja fylla din framtid med? Studier kommer också ge dig en mer hållbar situation i längden. Vilket jobb skulle du tycka var meningsfulllt? Och du kan leva på studielån, det kan vara din lösning här och nu. Vänta inte, börja kolla idag om du har behörighet och när och var du behöver söka.

det är problem med csn jag är inte behörig för högskolan och att påbörja och inte ha någon ekonomi

sommar är också riskabelt,soc hjälper inte studenter med csn. Hela skiten är komplicerat. Jag är

barnskötare men då

på den tiden va det vanligt med bara ?A? kurser nu behövs det

minst B eller C... antar det heter något annat nu typ 2-3

så det sitter fast kommer ingenstans. Csn ger inte ?gymnasienivå ? då ja redan gått barn o fritid.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Hur klara sig? :() skrev 2021-02-11 11:56:58 följande:
    återigen.. det är hyresrätt ingen får något. Vi kompromissar han får bilen som inte är mer än 40-50.000 värd... allt annat får ja så som möbler,tv,soffa... ja allt som finna hemma han vill inte ha med något mer än lite barnsaker att ha till de barnen i början.

Det med lappa ihop menar jag i stil med,låna av föräldrarna eller sälja av lite grejer 50,80, 300kr man får ihop lite på tradera

Jag visste inte att det var hyresrätt men då får du börja sälja av möblerna som du får med dig, allt som inte är nödvändigt går bort. Jag tror du köper ner dig om du låter honom ta bilen mot möblerna rakt av. Andrahandsvärdet på ett hushålls möbler går tyvärr inte alls upp till den summan. Räkna på vilka möbler du får, kolla på blocket osv vad man får för såna saker. Det är begagnatvärdet du måste titta på, inte nya saker. Men i runda slängar ser det ut så här:

En soffa 2000, sängar max 500 per styck (om ens, för man kan få nya på Ikea för det priset), köksbord med stolar ca 1000, vardagsrumsbord max 1000, Tv 1000. Så om vi räknar högt ligger värdet på sakerna sammanlagt på ungefär 10 000, alltså får han 4-5 gånger mer pengar. Förstår du inte att du kommer gå sjukt mycket back på den dealen??

Det handlar inte bara om att ni ska ha lika mycket pengar, det måste ju ligga i hans intresse att hans barn har det bra hos dig också.

Snälla ts, du kan inte räkna med att sälja saker för att få ihop till mat! Förr eller senare får du acceptera att du kommer att hamna hos inkasso eller liknande, det är bara ett faktum och ju förr du förstår det desto snabbare kan du få ihop en bättre plan. Och dina föräldrar kommer tröttna på att låna ut pengar månad efter månad också, så där blir det stopp till slut. Frågan är när du får ett jobb men det vet du ju inte. Du måste ha en hållbar plan redan från början.

• Sockerikaffet
    Anonym (Hur klara sig? :() skrev 2021-02-11 11:56:58 följande:

återigen.. det är

hyresrätt ingen får

något.

Vi kompromissar han får bilen som inte är mer än 40-50.000

värd... allt annat får ja så

som

möbler,tv,soffa... ja allt som

finna hemma han vill inte ha med något mer

än lite barnsaker att ha till de barnen i början.

Det med lappa ihop

menar jag i stil med,låna av föräldrarna eller sälja av lite grejer 50,80, 300kr man får ihop lite på tradera

Tänk på att lån/skulder också ska räknas in i era gemensamma tillgångar och delas på!
  • Anonym (FYI)
    Sockerikaffet skrev 2021-02-11 12:40:31 följande:
    Tänk på att lån/skulder också ska räknas in i era gemensamma tillgångar och delas på!
    Det gäller bara lån/skulder som har en direkt koppling till det gemensamma boendet, och då måste man begära bodelning officiellt också.
  • Anonym (Framtid)
    Anonym (Hur klara sig? :() skrev 2021-02-11 12:05:41 följande:

det är problem med csn jag är inte behörig för högskolan och att påbörja och inte ha någon ekonomi

sommar är också riskabelt,soc hjälper inte studenter med csn. Hela skiten är komplicerat. Jag är

barnskötare men då

så det sitter fast kommer ingenstans. Csn ger inte ?gymnasienivå ? då ja redan gått barn o fritid.

Tror medicinsk fotvård eller andra yh-utb skulle vara möjligt utan högre behörighet. Annars går det att komplettera (kombinera med timvik) . Kolla med komvux yrkesvägledare. Söka sommarjobb på fritids? När de behöver täcka semestrar. Jag förstår verkligen att det känns som en fruktansvärt jobbig uppförsbacke. Men många kvinnor har gått före, pluggat efter barn, nyskilda. Förflytta dina positioner så att du har ett starkare utgångsläge, får framtidstro och driv. Ser ljust på framtiden. Personliga mål kan väcka livsandarna och lösningsförmågan som inget annat! Ta stöd för att hitta vägar framåt, från vänner, arbetsförmedlingen, komvux, kanske gratis coachning av någon som pluggar, hitta andra som gjort liknande resor. Att låna pengar av vänner el familj är inte en långsiktig lösning, det ger dig bara skulder. Tar du studielån kommer du ha gjort en investering i dig. Men sätt mål utifrån vad du vill göra, och börja undersöka hur. Inte om, utan hur. Många säger ta hand om dig. Jag vill säga gör din framtid. Det tillstånd du är i nu, där vill du inte stanna. Gör ditt liv till det du vill, varje dag, vecka, månad år. Vad skulle rent hypotetiskt få dig att vilja? Du är ju värd en framtid. Eller hur?
  • Kjell2
    Anonym (Hur klara sig? :() skrev 2021-02-11 12:05:41 följande:

barnskötare men då

Om du inte allmän behörighet till högskola brukar det vara möjligt att få CSN för att plugga upp via Komvux. Kolla med komvux där du bor, ta ett rejält snack med en studievägledare om vad som kan funka.

Du bör ta tag i saker redan nu och få rull och utvärdera möjligheter. 
Svar på tråden Arbetslös,skilsmässa - ångest.!!!