• Anonym (Sparmamman)

Överförmyndarkonto - får vi investera åt sonen?

Vår son (16 år) har fått en större summa för sjukdom, detta har placerats på överförmyndarkonto. 

Både jag och hans pappa är fond- och aktiesparare sedan ett par årtionden. Det gör ju lite ont i själen om den - ganska stora - summan han nu fått ska ligga på ett nollräntekonto i ett par år. Vi skulle vilja investera åt honom i fonder, så pengarna får en chans att förränta sig.

Skulle det inte rendera i mer pengar, om det tex kom en börskrasch precis när han vill ta ut dem, så skjuter vi till dessa pengar själv så att han i alla fall får den ursprungliga summan. Men får man investera åt honom när pengarna sitter på överförmyndarkonto? Hur stelbent är det? 

• Svar på tråden Överförmyndarkonto - får vi investera åt sonen?
  • Anonym (AB)
    Anonym (Sparmamman) skrev 2021-02-11 10:09:03 följande:

Vår son (16 år) har fått en större summa för sjukdom, detta har placerats på överförmyndarkonto. 

Både jag och hans pappa är fond- och aktiesparare sedan ett par årtionden. Det gör ju lite ont i själen om den - ganska stora - summan han nu fått ska ligga på ett nollräntekonto i ett par år. Vi skulle vilja investera åt honom i fonder, så pengarna får en chans att förränta sig.

Skulle det inte rendera i mer pengar, om det tex kom en börskrasch precis när han vill ta ut dem, så skjuter vi till dessa pengar själv så att han i alla fall får den ursprungliga summan. Men får man investera åt honom när pengarna sitter på överförmyndarkonto? Hur stelbent är det? 

Om det gäller ett par år, så är det säkrare att de sitter där de sitter. Jag skulle aldrig riskera pengar för så kort tid, känns konstigt att ni resonerar så. Och jag är medveten om att ni inte riskerar hans pengar, men om börsen dyker, så sjunker ju ert eget kapital också samtidigt som ni måste sälja för att täcka upp hans förlust.

Låt det vara i två år, sedan kan ni ta en diskussion med sonen om hur pengarna ska spenderas och/eller investeras. 
  • Anonym (Sparmamman)
    Anonym (AB) skrev 2021-02-11 10:13:52 följande:
    Om det gäller ett par år, så är det säkrare att de sitter där de sitter. Jag skulle aldrig riskera pengar för så kort tid, känns konstigt att ni resonerar så. Och jag är medveten om att ni inte riskerar hans pengar, men om börsen dyker, så sjunker ju ert eget kapital också samtidigt som ni måste sälja för att täcka upp hans förlust.

Låt det vara i två år, sedan kan ni ta en diskussion med sonen om hur pengarna ska spenderas och/eller investeras. 
    Vi sitter ju på ett par miljoner i kapital själva, så även när/om börsen rasar - som förra året - så har vi definitivt kvar pengar att skjuta till hans, om det skulle vara så.

Dessutom är det ju inte så att han ögonabums kommer flytta ut (och därmed behöva pengarna) på 18-årsdagen, så dessa pengar kommer behövas om en sådär 4-5 år. Jag som har sparat på Börsen ett par årtionden och varit med om ett par ras, har ju kunnat konstatera att Börsen hämtar sig. Och skulle alla dåliga parametrar ske PRECIS när han behöver pengarna, kan vi alltså lägga till så det uppgår till ursprungliga summan.

Frågan är om man får alltså.
  • Kjell2
    Anonym (Sparmamman) skrev 2021-02-11 10:09:03 följande:

Fråga förmyndare.
  • phillipha

Vi fick det. Sonen fick en större summa från försäkringsbolaget som är överförmyndarspärrade. Vi tog hjälp av banken att inkomma med en skrivelse där det framgick vad vill ville göra med pengarna. Det var inga problem för oss, dock fick man inte handla med aktier.

• Anonym (Nej)

Nej. Om er son har en överförmyndare så är kontot låst. Hans förvaltare kan ansöka hos Öfm om att ta ut pengar därifrån för något särskilt och mycket viktigt ändamål, men det är inte pengar man får handskas så lättvindigt med som att investera i aktier, fonder eller liknande, man får inte utsätta dem för risk helt enkelt.

• Anonym (Nej)

Tillägg: Om er sån inte har förvaltare, alltså att han inte har sådana brister att han inte skulle kunna handskas med sin egen ekonomi som vuxen, så kommer kontot att vara låst tills han är myndig. Eftersom man ändå inte får investera i aktier/fonder har jag svårt att se behovet av att ta ut pengar i förväg. Det är bättre i så fall att ni väntar tills han är myndig och om han vill ha er hjälp då kan ni diskutera investeringar med honom.

Jag skulle aldrig röra de där pengarna i nuläget.

• Anonym (Z)
    Anonym (Sparmamman) skrev 2021-02-11 10:34:44 följande:

Vi sitter ju på ett par miljoner i kapital själva, så även när/om börsen rasar - som förra året - så har vi definitivt kvar pengar att skjuta till hans, om det skulle vara så.

Dessutom är det ju inte så att han ögonabums kommer flytta ut (och därmed behöva pengarna) på 18-årsdagen, så dessa pengar kommer behövas om en sådär 4-5 år.

Tanken är ju god, men du tänker lite fel här också angående behöva/inte behöva pengarna efter 18-årsdagen.

När sonen är 18 är han myndig och bestämmer själv över sina pengar. Visst kan ni prata med honom att spara dem 4-5 år och använda till när han flyttar hemifrån. Men det är ändå han som bestämmer. Vill han tex resa eller handla upp dem kommer ni inte ha något att säga till om.

Men försök påverka honom positivt, det har ni ju rätt att göra! Dock inte bestämma.
  • Anonym (Sparmamman)
    phillipha skrev 2021-02-11 10:46:34 följande:

Vi fick det. Sonen fick en större summa från försäkringsbolaget som är överförmyndarspärrade. Vi tog hjälp av banken att inkomma med en skrivelse där det framgick vad vill ville göra med pengarna. Det var inga problem för oss, dock fick man inte handla med aktier.

Tack för svar, precis så är det för sonen (alltså pengar från försäkringsbolag). Tänkte bara handla i fonder åt honom. Ska kolla med banken om de kan hjälpa oss skriva ihop något!
  • Anonym (Sparmamman)
    Anonym (Z) skrev 2021-02-11 10:55:37 följande:
    Tanken är ju god, men du tänker lite fel här också angående behöva/inte behöva pengarna efter 18-årsdagen.

När sonen är 18 är han myndig och bestämmer själv över sina pengar. Visst kan ni prata med honom att spara dem 4-5 år och använda till när han flyttar hemifrån. Men det är ändå han som bestämmer. Vill han tex resa eller handla upp dem kommer ni inte ha något att säga till om.

Men försök påverka honom positivt, det har ni ju rätt att göra! Dock inte bestämma.
    Så klart det är så, men jag har mycket svårt att tro att han skulle få för sig att han behöver flera hundra tusen på ett bräde med tanke på hur jag känner honom

Men skulle det vara så, så är det ju inget problem - vi har ju som sagt kapital att skjuta till OM Börsen skulle ligga lågt precis då från våra egna pengar och han har även fondpengar vi sparat åt honom sedan han föddes.
  • fjanten

Vi fick göra det. Dock fick hon ut pengarna vid 3 år - känns ju totalt värdelöst att de skulle sitta och "ruttna" i 15 år. Er son är dock 16 så resonemanget kan ju se annorlunda ut när det är 2 år...

• Anonym (AB)
    Anonym (Sparmamman) skrev 2021-02-11 10:34:44 följande:

Dessutom är det ju inte så att han ögonabums kommer flytta ut (och därmed behöva pengarna) på 18-årsdagen, så dessa pengar kommer behövas om en sådär 4-5 år. Jag som har sparat på Börsen ett par årtionden och varit med om ett par ras, har ju kunnat konstatera att Börsen hämtar sig. Och skulle alla dåliga parametrar ske PRECIS när han behöver pengarna, kan vi alltså lägga till så det uppgår till ursprungliga summan.

Ja, det är en risk, men är ni villiga att ta den så, jag personligen hade inte gjort, speciellt inte om ni även har annat sparande till honom i fonder. 

Kan ju vara så att ni nekas till att investera pengarna just för att det bara är två år kvar tills han är myndig. Om det görs en individuell bedömning alltså. 
Svar på tråden Överförmyndarkonto - får vi investera åt sonen?